ترافیک و آلودگی تهران

سایه آلودگی هوا این روزها بر سر شهر تهران افتاده، سایه ناخوانده‌ای که در همین سه‌روزی که بر سر شهر هوار شده، حدود ۲هزار نفر را روانه بیمارستان کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  برای کاهش معضل دنیای مدرن اما مسئولان تدابیر زیادی اتخاذ کرده‌اند، تدابیری که هرساله در همین زمان اتخاذ می‌شود ولی درنهایت هم گفته می‌شود تا ابر و باد دست‌به‌دست هم ندهند، امکان پالایش هوای سنگین پایتخت وجود ندارد.  به همین بهانه مرور کوتاهی داریم بر اتفاقات این چند روز که شأن نزول آن‌ها «آلودگی‌هوا» بوده است. 

  هوا را از من بگیر
از ابتدای هفته، هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم، خطاب شد. ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هوای تهران را پر کردند و به این ترتیب از مردم خواسته شد تا از تردد غیرضروری خودداری کنند.  همچنین شاخص هوای تهران روز گذشته روی عدد ۱۳۴ ایستاد. این درحالی است که سال گذشته در چنین روزی شاخص هوا عدد ۷۹ و هوای تهران، سالم بود. 

چرا هوا آلوده نبود اما آلوده شد؟ 

این که چرا سال گذشته هوای تهران آلوده نبود و اکنون چنین شده، پرسشی است که پاسخ‌های متعددی دارد، آمار سازمان هواشناسی نشان می‌دهد پاییز سال گذشته میزان بارندگی‌ها حداقل دوبرابر بارندگی‌های پاییز امسال بود. همچنین وزش باد و خنک شدن هوا از دیگر عواملی بودند که سال گذشته پاییزی با آلودگی هوای کمتر را رقم زدند. بسیاری از کارشناسان حوزه شهری اما عوامل دیگری را برای آلودگی هوای تهران برشمردند.

در این میان نباید از انتقادها به طرح‌ترافیک جدید تهران چشم‌پوشی کرد. طرحی که هدفش، کاهش آلودگی هوای تهران است و قرار بود ضمن درآمدزایی برای پایتخت بتواند مهم‌ترین معضل این روزهای کلانشهر ما را حل‌وفصل کند اما به‌نظر می‌رسد این اهداف تاکنون محقق نشده‌اند.

در همن راستا اعضای شورای شهر و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران خواستار تجدیدنظر و بازنگری در این طرح شدند. 

درواکنش به این اظهارات اما شهردار تهران و معاونانش که از مبدعان این طرح بودند اعلام کردند شهردار تنها مسئول نظارت بر آلودگی هوا نیست و این شورای ترافیک است که باید پای تصمیم خود برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای تهران بایستد.  

راهکارهای نخ‌ نما شده

اما دو روز گذشته مسئولان برای کاهش آلاینده‌ها در هوا راهکارهایی را ارائه دادند. به ‌عنوان‌مثال مقرر شد بلیت اتوبوس و مترو نیم‌بها شود و به جای آن عوارض ورود به طرح ترافیک تاحدود ۵۰درصد افزایش یابد. روز گذشته اما به‌رغم اینکه شهرداری تهران اعلام کرد که مسافران مترو افزایش چشمگیری پیدا کردند اما شاخص آلودگی هوا کاهش پیدا نکرد و حتی نسبت به اوایل هفته تاحدود ۱۰‌واحد بالاتر رفت. 

از طرف دیگر شهروندان در صفحات مجازی خود به این راهکارها انتقاد کردند و شلوغی وسایل نقلیه‌عمومی و دیر رسیدن قطار و اتوبوس به مبدا را عامل موثری بر عدم استفاده از این وسایل نقلیه عنوان کردند. دلایلی که باوجود کاهش قیمت بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی، تاثیری در افزایش استفاده آنها ندارد.

تعطیلی بعضی مدارس استان تهران هم از دیگر راهکارهای تکراری بود که همه‌ساله دولتمردان برای کاهش حجم ترافیک صبحگاهی و ظهرگاهی اتخاذ می‌کنند. 

حنایی که دیگر رنگی ندارد

روز گذشته سخنگوی سازمان اورژانس تهران اعلام کرد از ابتدای هفته و همزمان با افزایش بحران آلودگی هوا، بیش‌از ۲هزارنفر به سازمان اورژانس مراجعه کردند. درحالی‌که سخنگوی سازمان اورژانس از مردم خواسته بود تا از فعالیت‌های ورزشی در فضای آزاد خودداری کنند، صبح دیروز شهرداری تهران در ادامه کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو دوچرخه‌سواری کرد. این اتفاق با واکنش تند شهروندان در فضای مجازی روبه‌رو و باعث هجوم انتقادها به شهردار تهران شد. 

تا پایان هفته نفس عمیق نکشید

اما پیش از اینکه مسئولان دست‌به‌کار شوند و تدابیر عمیق‌تری اتخاذ کنند، سازمان هواشناسی اعلام کرد پایان هفته شاهد بارندگی و وزش باد در پایتخت خواهیم بود و سایه سنگین آلودگی از سر شهر دور خواهد شد. 

با این وجود اما کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران روز گذشته تصمیم گرفت مدارس استان تهران به جز شمیرانات و پردیس در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل شوند. 

باید دید باوجود این اتفاقات آیا تا پایان هفته می‌توانیم در تهران نفس عمیق بکشیم؟  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =