CBR۱۰۰۰RR ۲۰۲۰

آیرودینامیک هوندا CBR۱۰۰۰RR را باید تحسین‌برانگیز خواند، زیرا طراحی ورودی‌های هوا روی قسمت بیرونی و حتی داخل فلاپ باعث می‌شود هوا برای خنک‌کاری موتور بهتر جریان داشته باشد.

اگرچه لازمه دنیای پرهیجان موتورسیکلت‌ها منوط‌به محصولات نوین و جدید کمپانی‌های مطرح و رقابت میان آن‌هاست اما زمانی که نام هوندا به میان می‌آید شاهد چیزی فراتر از تصورات هستید.

کیفیت بالای ساخت، دقت و اصلاح بخش‌های فنی و همچنین به‌کارگیری تکنولوژی‌هایی که در این زمینه هیچ رقیبی ندارند، هوندا را به یکی خاص‌ترین‌های سازندگان موتورسیکلت جهان بدل کرده است. این جمله نسبتا طولانی را که توصیف این کمپانی صاحب‌سبک ژاپنی است، باید به خلق سوپر‌بایک فوق‌العاده آن یعنی CBR۱۰۰۰RR بست داد.

هرسال ازسوی نشریات معتبر به تعداد محدود و اغلب به تعداد انگشتان هر دو دست بهترین سوپربایک‌های جهان معرفی می‌شوند که در این میان هوندا CBR۱۰۰۰RR در برخی بازارهای خاص مانند ایالات متحده که با نام فایربلید شناخته می‌شود، در بهترین جایگاه‌ این لیست قرار می‌گیرد.

ازآنجا‌که خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت مطرح در جهان، سال۲۰۲۰ را شروع فصل جدیدی در این صنعت نامگذاری کرده‌اند، نماینده پرقدرت و پرفورمنسی هوندا دستخوش تغییرات اساسی مهندسان این کمپانی قرار گرفته، به‌گونه‌ای که این مدل بی‌نظیر تیترهای نخست مجلات و نشریات را به خود اختصاص داده است.

طراحی خارجی 

به گزارش «اخبار خودرو»، نسخه جدید هوندا CBR۱۰۰۰RR را با حفظ این اسم و همراه پسوند فایربلید می‌‎شناسند، زبان جدید طراحی هوندا به خوبی در آن دیده می‌شود و نسبت به مدل ۲۰۱۹ آن عریض‌تر و عضلانی‌تر به نظر می‌رسد. در حقیقت با افزایش ابعاد و اندازه ۱۴۵۵میلی‌متری فاصله‌محوری، افزایش عرضی، رعایت تناسبات و به‌کارگیری حجم‌های منقطع و خاص کاراکتری نافذ و موقری به‌خود گرفته است.

منظور از زبان جدید طراحی هوندا، طراحی چراغ‌های جدید به فرم ذوزنقه‌، پوزه با انحنا و زاویه نسبتا زیاد است که با داکت یا ورودی‌های هوا در جلو و فلاپ حجیم پیوسته به دماغه ظاهری تهاجمی و اسپرت‌ را به نمایش می‌گذارد. 

هرچند کمپانی هوندا این مدل جدید از فایربلید یا CBR۱۰۰۰RR را ری‌دیزاین یا بازطراحی می‌نامد اما تغییرات گسترده در بخش ظاهری، سوپربایک کاملا متفاوتی را به‌وجود آورده است. ضمن اینکه روی باک موتور حجم‌های پراکنده‌ای طراحی شده است تا با ایجاد فرم و سطح تخت هنگام رانندگی در سرعت‌های بالا وضعیت غیرارگونومی برای راکب ایجاد نشود همچنین با‌توجه به زاویه و تناسب عالی فاصله گلگیر با تایر، پرفورمنس خود را به نمایش می‌گذارد. اگزوز با زاویه بیشتر به‌منظور افزایش صدا و جذابیت هرچه بیشتر CBR۱۰۰۰RR طراحی شده است که چراغ‌های دوتکه با گرافیک زیبا در عقب به اسپرت بودن این سوپربایک می‌افزایند. 

تغییرات جدید در بخش فنی

به‌‌رغم بخش‌های دیگر آنچه هوندا به آن می‌بالد، قلب تپنده کوچک اما پرقدرت CBR۱۰۰۰RR فایربلید است. یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم دقیق ۹۹۹.۹سی‌سی با ۱۶سوپاپ در سرسیلندر، با بهبود بخشیدن محفظه احتراق برای رساندن نسبت تراکم به ۱۳ به یک، پیشرانه این سوپربایک را تشکیل می‌دهد البته حداکثر توان آن را به ۲۱۷ اسب‌بخار و گشتاورش را به ۱۱۳ نیوتون‌متر رسانده است.

کمپانی هوندا ادعاهای بسیاری درخصوص بخش تایمینگ و سرسیلندر دارد، به‌همین‌دلیل این موضوع را برای نخستین‌بار در صنعت موتورسیکلت مطرح و ثبت اختراع آن را نیز دریافت کرده است.

این سیستم که همان میل‌سوپاپ نیمه‌چرخ‌دنده‌ای بوده، براساس ادعای هوندا برای نخستین‌بار در صنعت موتورسیکلت مطرح می‌شود که تا ۳۵درصد اتلاف انرژی و اصطکاک کاهش یافته است. اما این موضوع فقط یک شعار نیست، زیرا میل‌بادامک‌ها بدون پوشش DLC یا همان کربن شبه الماس هستند. مکانیزم این سیستم، دو چرخ‌دنده در پایین موتور یعنی یکی در راستای میل‌لنگ و بهره‌گرفتن از نیروی میل‌لنگ، و دیگری در سطح پایین‌تر برای تنظیم کردن میزان باز و بسته شدن سوپاپ‌هاست.

چرخ‌دنده متحرک پایینی با استفاده از زنجیر، باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را انجام می‌دهد. سوپاپ‌های هوا ۳۲.۵میلی‌متر و سوپاپ‌های دود ۲۸.۵میلی‌متری طراحی شده‌اند البته بادامک‌ها از پوشش DLC سود می‌برند.

پیستون‌ها نیز با فورج‌آلومینیومی قطر ۷۶ میلی‌متری طراحی شده‌اند که در قیاس با نمونه قبلی حدود ۲۱‌میلی‌متر بزرگ‌تر هستند که به‌عنوان بزرگ‌ترین قطر سیلندر در موتورهای چهارسیلندر شناخته می‌شود.

علاوه بر این موارد سیستم خنک‌کاری توسط آب نیز دستخوش تغییرات شده است زیرا نسبت‌به مدل قبلی CBR۱۰۰۰RR سیستم خنک‌کننده‌ با ترموستات جدید، مسیرها و کانال‌های آب در جداره‌‎های سیلندر قرار دارند تا تنش حرارتی میان هر سیلندر به کمترین حالت خود برسد.

میل‌لنگ جمع‌وجور با مواد اولیه جدید ثبت اختراع دیگری است که به بالا بردن راندمان و ظرفیت گرمایی بالاتر کمک بسزایی می‌کند. همچنین سیستم پاشش جت یا همان سیستم پاشش روغن در زیر پیستون منجر به کاهش دمای کاری پیستون شده است البته در دورهای بالا این روند کامل‌تر  می‌شود، زیرا در دورهای پایین نیازی به چنین خنک‌کاری نیست روغن به مسیری که کمترین فشار ممکن را دارد، انتقال می‌یابد تا میزان راونکاری نیز بهتر و سریع‌تر انجام شود. تمام این تغییرات به افزایش توان بیش‌از ۱۷‌اسب‌بخاری برای این پیشرانه چهارسیلندر یک‌لیتری هوندا شده است، درواقع این تکنولوژی هوندا حرف‌های  بسیاری برای گفتن دارد.

بهبود ارگونومی و هندلینگ

از آنجا که طراحان کمپانی هوندا تغییرات اساسی را روی CBR۱۰۰۰RR یا فایربلید اعمال کرده‌اند، بنابراین در بخش ارگونومی از ویژگی‌های منحصر ‌فردی برخوردار است. در این راستا فاصله قرارگیری راکب نسبت به فرمان با در نظر گرفتن سطح پایین‌تر محل نشیمنگاه (زین) نسبت به باک، ۲۴ درجه است. نکته مهم تعبیه سطح کاملا راحت برای کاهش فاصله بدن راکب با باک بوده زیرا بهترین حالت قرارگیری روی سوپربایک را به ارمغان آورده است. 

ساختار جدید و نوین

یکی از بخش‌های جالب‌توجه در CBR۱۰۰۰RR جدید ایجاد فضای خالی روی دماغه میان دو چراغ است. در‌واقع فضای خالی همان داکت (ورودی هوا) است و با توجه به این موضوع که بیشترین میزان هوای عبوری و فشار هوا روی دماغه اعمال می‌شود، این دریچه یا داکت روی پوزه قرار گرفته تا هوایی که با فشار بیشتر در جریان است، وارد این کانال شود همچنین با طراحی مسیرهای ورودی با سطح مقطع بیضی‌شکل این هوا به موتور می‌رسد که این امر منجر‌به کاهش دمای موتور نیز می‌شود.

درواقع فرمان این مدل به‌شکلی طراحی شده است که با چرخش کامل ۲۵‌درجه‌ای در هر طرف، این ورودی هوا وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهد و حجم زیادی از هوا را وارد فیلتر می‌کند ( البته در نسخه۲۰۲۰ فایربلید این محفظه بزرگ‌تر شده) و نهایتا به موتور می‌رسد. هدف از چنین طراحی، کاهش افت فشار و جریان‌های اغتشاشی هوا ورودی، افزایش راندمان اختلاط درست هوا و سوخت و درنتیجه بالا بردن راندمان موتور توسط جریان کنترل‌شده ورودی، عملکرد بهتر سیستم سوخت‌رسانی و هوای ورودی به سیلندر است.

از سوی دیگر فریم یا سازه شاسی از آلومینیوم دو‌میلی‌متری ساخته شده که هم هنگام اعمال تنش عملکرد خوبی دارد و هم با قرار دادن پیشرانه در یک محفظه‌ مهندسان توانسته‌اند هندلینگ CBR۱۰۰۰RR را تا حد بالایی بهبود بخشند. ضمن اینکه چنین طراحی ۱۸درصد استحکام عمودی و ۹درصد استحکام پیچشی را بهبود  داده، در راستای افقی نیز ۱۱درصد افزایش مقاومت دارد.

تمام این موارد با رعایت نکات استاتیکی مبنی‌بر عملکرد بهتر صورت گرفته است. همچنین این سازه آلومینیومی وزن خالص را به ۲۰۱‌کیلوگرم رسانده که با در نظر گرفتن میل‌لنگی با ۱۶ میلی‌متر بلندتر و ۳۳میلی‌متر بزرگ‌تر در قسمت جلویی، مرکز ثقل و تعادل بهتری را با ایجاد توزیع وزن یکنواخت به ارمغان آورده است.

آیرودینامیک ارتقا یافتهxg

آیرودینامیک هوندا CBR۱۰۰۰RR را باید تحسین‌برانگیز خواند، زیرا طراحی ورودی‌های هوا روی قسمت بیرونی و حتی داخل فلاپ باعث می‌شود هوا برای خنک‌کاری موتور بهتر جریان داشته باشد.

هنگام تست در تونل باد، جریان عبوری روی بدنه مهندسان هوندا را شگفت‌‌زده کرد. زیرا با الگوبردای از شکل ایده‌آل آیرودینامیک (Airfoil) پیکره CBR۱۰۰۰RR به‌گونه‌ای طراحی شده که توانسته است ضریب درگ ۰.۲۷ را به ارمغان آورد.

طی تست تونل باد در قسمت جلو پوزه، گلگیر و تایر با‌توجه به فشار و جریان هوا، دما، فشار و سرعت در این دو ناحیه در حداکثرترین حالت خود قرار دارند. با فلاپ‌ حجیم سه‌تکه در قسمت عقب نیروی دان‌فورس در حالت ایده‌آل خود قرار می‌گیرد. البته چنین طراحی آیرودینامیکی، هنگام حرکت در سطح خشک پایداری بالا را فراهم می‌‌کند و در حالت مرطوب و زمین خیس نیز بهترین حالت ترمزگیری را به وجود می‌آورد. 

سیستم تعلیق

سواری CBR۱۰۰۰RR فایربلید دلچسب و جذاب است چراکه با دامپرهای تراکم‌پذیر و قابل‌تنظیم در جلو با قطر ۱۲۰ میلی‌متری و فریم فرمان آلومینیومی ضربات را جذب و کمترین ارتعاش را به سازه منتقل می‌کنند. در محور عقب نیز دامپر گازی نصب و دو اهرم وی‌شکل در طرفین تعبیه شده است. این دو اهرم نیروهای عرضی و پیچشی را به‌راحتی جذب می‌کنند.

محل قرارگیری رکاب پا روی دو اهرم آلومینیومی طراحی شده زیرا این دامپرهای قابل‌تنظیم و سیستم‌کنترل آن‌ها سواری نرمی را به راکب و سرنشین هدیه می‌کنند. سیستم HESD یا همان سیستم فرمان‌الکترونیکی دامپر هوندا بهترین هندلینگ را ایجاد می‌کند تا میزان فرمان‌پذیری در سطح بالاتری قرار بگیرد.

تایرهای سفارشی پیرلی با سایز ۷۰/۱۲۰ در جلو و ۵۵/۲۰۰ در عقب با رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی سبک وزن عملکرد را بهبود بخشیده تا با دو دیسک ۳۳۰میلی‌متری خنک‌شونده با چهارپیستون در کالیپر درجلو و تک‌دیسک ۲۲۰‌میلی‌متری خنک‌شونده برمبو با دو پیستون در کالیپر همراه سیستم ABS  و TCS و کنترل دینامیکی حرکت، عملکرد فوق‌العاده‌ای از ترمز را به نمایش می‌گذارد.

از دیگر موارد مهم در هوندا CBR۱۰۰۰RR فایربلید می‌توان به صفحه نمایشگر LCD با سه وضعیت نمایش اطلاعاتی دینامیکی، حرکتی، پایداری، سوخت و سرعت‌موتور و سیستم اگزوز حرفه‌ای با متریال تیتانیومی ساخت Akrapovic  اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد عبادی زاده IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    1 0
    سلام به تیم حرفه ای خوب روزنانه دنیای خودرو، میشه گفتش که در نشریات چاپی مرتبط با صنعت خودرو شما فوق العاده هستید، خسته نباشید میگم خدمتتون. دم آقایانی چون حمید محمدی، امید محمدی، سهیل سیاوشی، شیرعیلوند با مقایسه های خوبش و آرمین محسنی با فیس جالبش گرم. خسته نباشید میگم به همتون ولی ای کاش دنیای خودرو کارهای ویدیویی هم داشت تا مثل روزنامه اش که از بقیه بالاتر، بالاتر باشه در کل دمتون گرم موفق باشید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =