بورس

روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای سایپا، ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، آهنگری تراکتورسازی ایران، محورسازان ایران‌خودرو، قطعات اتومبیل ایران، گروه بهمن و رادیاتور ایران منفی خوردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای سایپا، ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، آهنگری تراکتورسازی ایران، محورسازان ایران‌خودرو، قطعات اتومبیل ایران، گروه بهمن و رادیاتور ایران منفی خوردند و درمقابل نمادهای مهندسی نصیرماشین، پارس‌خودرو، صنایع ریخته‌گری ایران، فنرسازی زر، سایپا آذین، سرمایه‌گذاری رنا، بهمن‌دیزل و سازه‌پویش مثبت شدند. همچنین در گروه خودرویی طی 58هزار و 371 نوبت معاملاتی، 600میلیون و 415هزار سهم به ارزش 183میلیارد‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 41هزارو867‌میلیارد‌تومان شد. شاخص صنعت خودرو نیز با کاهش 564 واحدی در تراز 47هزارو202 واحدی قرار گرفت.

   مصوبه «هر پنج سال یک‌بار»
با‌توجه به این‌که بر‌اساس قانون مصوب مجلس هر شرکت بورسی هر 5 سال یک‌بار می‌تواند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه دهد و از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شود، شرکت سایپا نمی‌تواند امسال افزایش سرمایه دهد. چراکه در اسفندماه سال 94 این شرکت با‌مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه خود را به میزان 125‌درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش داده است.
   تنها امید سایپایی‌ها برای افزایش سرمایه
نکته امیدوارکننده برای نارنجی‌پوشان این است که بر اساس مصوبه سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، شرکت‌های زیان‌ده تا پایان سال گذشته می‌توانستند حتی به‌رغم سپری‌نشدن بازه زمانی 5ساله خود، باز هم افزایش سرمایه دهند. 
اما این مصوبه تا پایان سال گذشته اعتبار داشت و با توجه به این‌که تصمیمات این شورا موقت بود، برای سال‌جاری نیز باید این مصوبه تمدید می‌شد که تاکنون نشــده است. 
در‌صورتی‌که این امر محقق و مصوبه برای سال جاری نیز تمدید شود، سایپا می‌تواند دوباره در سال‌جاری سرمایه خود را افزایش دهد. در غیر این صورت این خودروساز برای انجام این کار باید تا اسفندماه سال آینده صبر کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =