روغن‌ موتور

زمانی که یک روانکار به‌ مدت طولانی در یک محیط نگهداری شود، تنها راهی که می‌تواند کیفیت روغن را تایید کند، آزمایشگاه‌ های واجد شرایط است

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از نگرانی‌ هایی که باعث شده است مصرف‌ کنندگان عمده و بزرگ روغن‌ موتور مانند شرکت‌های حمل‌ و نقل به‌ سمت خرید فله‌ای روغن‌ موتور نروند، تصور فاسد شدن یا کاهش کیفیت روغن‌ موتور در درازمدت است. به‌ هرحال سرمایه‌ای که صرف خرید حجم زیادی از روغن می‌شود، اگر طی زمان از کیفیت روغن کاسته شود، به‌هدر می‌رود.

تصور اینکه وقتی در بشکه روغن را باز کنید، همچون شیر فاسد شده بوی ناخوشایندی را استشمام کنید، واقعا بد است. مخصوصا اینکه هزینه پرداخت‌ شده برای سایر مایعات فاسد شدنی، خیلی کمتر از روغن‌ موتوری است که برای ساخت آن از ادتیوهای گران‌ قیمت استفاده می‌شود.

درپاسخ به‌این سوال اساسی به‌سراغ موسسه معتبر «D-A» رفتیم که سابقه فعالیت ۱۰۰ ساله در این صنعت داشته و تاریخ آغاز فعالیت آن به‌سال ۱۹۱۹ بازمی‌گردد.

کنت تیگر (Kenneth Tyger) مدیر فنی سرویس‌های این شرکت گفت: «هرگونه مایع فله ذخیره‌شده، خطر احتمال جذب آلودگی‌های اطراف را دارد و مخازن انبوه بالک یا ظروف ذخیره‌سازی مشابه که نسبت به‌ نفوذ ذرات، رطوبت و گرد‌و‌غبار حفاظت نشده‌اند، می‌توانند بستر مناسبی برای کاهش کیفیت مایعات باشند. اگر این مخازن درخارج از محیط سرپوشیده قرار بگیرد یا درساختمانی که جریان هوا در آن وجود دارد، ریسک کاهش کیفیت افزایش پیدا می‌کند.»

اما آلودگی تنها نگرانی‌ای نیست که مدیریت ذخیره روانکارها را تهدید می‌کند. تیگر ادامه داد: «اگر تنش‌های دمایی زیادی درمحیط نگهداری وجود داشته باشد یا رطوبت انبار بالا باشد، مایع غیرقابل استفاده خواهد بود. اگر یک فرآورده نفتی درمحیط داخلی خشک و خنک نگهداری شود و ترجیحا روی پالت‌هایی که ارتفاع را نسبت به‌کف افزایش می‌دهد قرار گیرد، عمر محصول بسته‌بندی‌شده را می‌توان حداقل سه‌سال درنظر گرفت. اما اگر شرایط انبار را به‌نحوی ترتیب دهیم که هیچ‌ شُکی به‌روغن‌موتور وارد نشود، این زمان می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ سال افزایش پیدا کند. یکی از شرایط خوب برای نگهداری روغن‌موتور، استفاده از ظروف پلاستیکی است که باعث می‌شود شرایط نگهداری مایعات بهینه باشد. لازم به‌ذکر است که نوع پوشش پلاستیکی که به‌طور معمول برای بطری‌های روغن‌موتور استفاده می‌شود، پلاستیک‌‌های HDPE هستند که دربرابر نفوذ هوا یا رطوبت از محیط کاملا نفوذناپذیرند. اما باید توجه داشت درهمین بسته‌بندی‌ها نیز در دراز مدت شاهد ریزش ساختار ادتیوها هستیم و درنهایت رطوبت به‌این پوشش‌ها نیز نفوذ پیدا کرده و باعث می‌شود روانکار برای استفاده نامناسب شود.»

براساس اطلاعاتی که تیگر در اختیار ما قرار داده، زمانی که یک روانکار به‌مدت طولانی در یک محیط نگهداری شود، تنها راهی که می‌تواند کیفیت روغن را تایید کند، آزمایشگاه‌های واجد شرایط است.

نکته دیگر این است که اطمینان حاصل کنیم تمام مخازن بالک دارای سیستم‌ تهویه‌هوای مجهز به‌فیلتر هستند.

درنهایت تیگر اضافه کرد برای ذخیره مایعات خاص، به‌ویژه روانکارهایی که برای استفاده در کاربری‌های خاص خریداری می‌شوند، بهتر است آن‌ها را تنها برای چندهفته ذخیره کنیم و از نگهداری آن‌ها برای چندماه یا حتی چندسال خودداری کنیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد یما محمدی AF ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    مبلایل موتور به چی طور نگهداری شود و چی مدت زمان عمر ان است
  • Ali IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 0
    ممنون خوب بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =