تولید چراغ خودرو

برای افزایش قدرت رقابت در بازار علاوه‌بر رعایت استفاده از تکنولوژی روز در ساخت چراغ‌ها، تکنولوژی خط را نیز داخلی‌سازی کرده‌ایم.

به گزارش «اخبار خودرو​»، درصورتی که تولیدکنندگان بخواهند هرقطعه یا محصول را در صنعت‌خودرو به‌روزرسانی کنند و توسعه دهند، نیاز به‌در اختیار داشتن دانش فنی تولید و تکنولوژی تولید دارند. البته دراین راستا برخی تکنولوژی را به‌معنای تجهیزات به‌روز وارداتی می‌شناسند. اما معنای حقیقی تکنولوژی داشتن توانایی درطراحی و ساخت خط تولید برای ایجاد آزادی عمل در افزایش یا کاهش فرآیند محصولات یا ایجاد تغییر در آن‌ها متناسب با نیاز مشتری است. موضوعی که شاید در صنعت‌قطعه ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، اما دراین‌بین قطعه‌سازانی هستند که علاوه بر اجرای سیاست داخلی‌سازی قطعات، تکنولوژی خط را نیز مطابق نیاز صنعت‌خودرو داخلی‌سازی می‌کنند. 

داخلی‌سازی خط‌مونتاز قطعات 

موسس گروه پژوهشی صنعت ‌مدرن به‌عنوان یکی از پیشتازان جبهه داخلی‌سازی صنعت کشور با اشاره به‌اینکه چراغ خودرو از قطعات کلیدی در تولید و ایمنی محسوب می‌شود و نیاز است که همواره کیفیت در تولید آن مدنظر باشد، به «دنیای‌خودرو» گفت: «برای افزایش قدرت رقابت در بازار علاوه‌بر رعایت استفاده از تکنولوژی روز در ساخت چراغ‌ها، تکنولوژی خط را نیز داخلی‌سازی کرده‌ایم.»

علی چنگی اضافه کرد: «چراغ‌های تولیدشده در کارخانه ما تکنولوژی اپتیکال، موتور از داخل کنترل‌شونده و ال‌ای‌دی مخصوص به‌خود را دارد. به‌طور مثال در چراغ دناپلاس چراغ راهنما دیده نمی‌‎شود و آن را حذف کرده‌ایم و زمانی که راننده دسته راهنما را حرکت می‌دهد، چراغ‌های ال‌ای‌دی روشن شده و عمل راهنما انجام می‌شود.»

مدیرعامل این گروه صنعتی گفت: «تکنولوژی خط تولید ما تلفیقی از شرق و غرب است. تکنولوژی شرق متعلق به‌کشور ژاپن بوده و شرکت کویتو و استنلی صاحب آن هستند. تکنولوژی غرب نیز متعلق به‌اروپا و شرکت‌های هلا، بوش و ولئو است.»

سرمایه‌گذاری قابل توجه در خط‌تولید

چنگی با اشاره به‌برنامه کوتاه‌مدت گروه صنعتی مدرن بیان کرد: «قصد داریم تا آخر همین ماه 11 خط‌تولید چراغ جلو خودرو را تعویض کنیم. البته 6 خط‌تولید چراغ عقب را نیز سال گذشته به‌مدار تولید آوردیم.»

به‌گفته این موسس دو خط‌ از خطوط جدید تولید تا هفته آینده وارد مدار تولید می‌شوند. همچنین دو خط دیگر هم‌اکنون زیر خط تولید قرار گرفته‌ است.  

وی بااشاره به‌اینکه به‌روزرسانی خطوط تولید نقش به‌سزایی در افزایش کیفیت محصولات دارد، اضافه کرد: «این کار علاوه‌بر افزایش کیفیت، ضایعات تولید را نیز کاهش می‌دهد و قیمت را هم رقابتی می‌کند.»

 به‌گفته این تولیدکننده قطعات خودرو، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این بخش انجام شده است؛ به‌طور مثال اگر کسی بخواهد یک خط‌تولید از یک کشور درجه سه مانند چین خریداری کند، باید 300 تا 400 هزار دلار پول دهد. البته همین هزینه دراروپا به‌یورو میــلیونی افزایش می‌یابد. 

در این راستا می‌توان به‌شرکت ولئو فرانسه که شرکت تخصصی در ساخت قطعاتی مانند چراغ برای رنو، سیتروئن، فولکس، بنز و ب‌ام‌و است، اشاره کرد که حدود 16 تا 17 سال پیش گروه صنعتی مدرن یک خط مونتاژ چراغ پژو 206 را از آن‌ها با قیمت 430 هزار یورو خریداری کرد. ظرفیت این خط دقیقه‌ای یک چراغ و ساعتی 60 چراغ بود. بنابراین درصورتی که خط به‌صورت مداوم و 8 ساعت کار می‌کرد، تنها می‌توانست 240 عدد چراغ تولید کند. 

چنگی ادامه داد: «خط مونتاژ فرانسوی را خریداری و در حضور کارشناسان فرانسوی و ایرانی شرکت و اپراتورشان، قطعه را از خط خارج کردند. اما از خطی که باید در 8 ساعت 240 عدد چراغ خارج می‌شد، 100 عدد هم تولید نشد و بار ارتقای همان خط‌ خارجی را نیز بر دوش خودمان گذاشتند.»

هدف‌گذاری برای افزایش 40 درصدی تولید

این تولیدکننده قطعات خودرو با اشاره به‌تجربه خوبی که از فعالیت آن خط خارجی در گروه صنعتی مدرن کسب شد، بیان کرد: «توانستیم خودمان خط‌تولید طراحی کنیم که تنها در یک شیفت کاری، 2 هزار و 400 عدد چراغ جلو پژو 206 در آن تولید می‌شود.»

وی اضافه کرد: «از جمله ویژگی‌های خط‌تولید گروه صنعتی مدرن می‌توان به‌مجهز بودن آن به‌خط مونتاژ کلین‌روم (اتاق تمیز) و وجود کوره‌ای به‌نام آنیل با گرمخانه 60 تا 70 درجه‌ای اشاره کرد که درصورتی که بخواهیم تنها همین گرمخانه را نیز خریداری کنیم، زیر 700 میلیون نمی‌فروشند. اما این بخش در گروه صنعتی مدرن به‌مرحله ساخت رسیده است.»

چنگی با اشاره به‌برنامه بلندمدت گروه صنعتی مدرن گفت: «افزایش 40 درصدی ظرفیت تولید را در برنامه داریم. سال گذشته 5/4 میلیون عدد چراغ تولید کردیم و امسال تولید 5/5 میلیون عدد را هدف‌گــــذاری کرده‌ایم.»

گفتنی است گروه صنعتی مدرن برای مقابله با شیوع بیماری کرونا طی دومرحله از تمامی کارکنان خود تست بیماری گرفته و برای افزایش میزان سلامت آن‌ها، ژل ضدعفونی، ماسک و سیستم پاشش اتوماتیک مواد ضدعفونی‌کننده را طراحی و تولید کرده است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =