کد خبر: 228346
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
فروچيو

فروچیو در سال ۱۹۶۳ شرکت لامبورگینی را تأسیس کرد و از آنجا که متولد ماه آوریل بود نشان ملی این ماه که یک گاو نر است را به عنوان آرم شرکت خود برگزید.

غول‌های خودروسازی جهان همیشه خبرساز بوده‌اند. نام آنها حتی در دوران افول فعالیت‌شان هم بر سرزبان‌ها بوده است و به همین دلیل رسانه‌ها همواره به آنها توجه ویژه‌ای داشته‌اند. شرکت «لامبورگینی» حالا در تمام دنیا شناخته شده است و میلیون‌ها هوادار، اخبار مربوط به این غول خودروسازی را رصد می‌کنند. اما این شرکت‌ بزرگ چطور و توسط چه کسی متولد شد؟ اینجا سعی کرده‌ایم پاسخی به همین سؤال بدهیم.

لامبورگینی با تراکتور شروع کرد

شاید باورپذیر نباشد که در سامانه‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو می‌توان آگهی اتومبیل‌هایی مثل لامبورگینی را هم پیدا کرد. مثلا اگر در آگهی دیوار جست‌وجو کنید (این آگهی در تاریخ 13 اسفند 98 وجود داشته است) می‌توانید آگهی فروش لامبورگینی گالاردو مدل 2013 یا معاوضه آن با یک ملک در تهران را ببینید. 

حالا با این مقدمه برویم سراغ بحث خودمان درباره افسانه شکل‌گیری یکی از معظم‌ترین کارخانه‌های اتومبیل‌سازی دنیا. خالق این افسانه در سال ۱۹۱۶ در خانواده لامبورگینی به دنیا آمد. فروچیو از‌‌ همان سال‌های کودکی عشق ماشین بود و دوست داشت راندن و تعمیر کردن اتومبیل را یاد بگیرد. شاگرد زرنگ منطقه بولونکا دنبال عشقش را گرفت و تحصیلاتش را در زمینه ماشین‌های صنعتی و کشاورزی دنبال کرد. پس از شروع جنگ جهانی دوم به ارتش پیوست و به عنوان مکانیک، خودروهای نظامی را تعمیر می‌کرد. فروچیو پس از پایان جنگ علاقه‌مند شد تا یک تراکتور وطنی بسازد و در این زمینه کارهای زیادی انجام داد. اما جنون سرعت دست بردار نبود و او را به سمت طراحی اتومبیل‌های مسابقه‌ای کشاند. 

لامبورگینی در این راه به مشکلات زیادی برخورد کرد. او وقتی نتوانست آنها را حل کند ناامید نشد و به مورنا رفت تا از تجربیات انزو فراری که حالا برای خودش صاحب اسم و رسمی شده بود استفاده کند. اما اولین برخورد میان فراری و لامبورگینی چندان خوشایند نبود. انزو فراری به فروچیو روی خوش نشان نداد و به او گفت که به سر زمین کشاورزی برگردد و روی طرح‌های تراکتورش کار کند. فروچیو از این نحوه برخورد استاد سرعت خیلی عصبانی شد و تصمیم گرفت خودش راهی برای مشکلات فنی اتومبیل‌هایش پیدا کند.

گاو نر؛ نشان ملی ماه آوریل

فروچیو در سال ۱۹۶۳ شرکت لامبورگینی را تأسیس کرد و از آنجا که متولد ماه آوریل بود نشان ملی این ماه که یک گاو نر است را به عنوان آرم شرکت خود برگزید. فروچیو با ساخت اتومبیل مدل ۳۵۰ GTV به رویای خود تحقق بخشید و در دهه هفتاد میلادی با ساخت مدل‌های میورا، ایسلرو، اسپادا، جاراما و کانتاچ به اوج شهرت و ثروت رسید. 

شرکت لامبورگینی در سال ۱۹۶۴ همه قطعات مورد نیاز خودرو‌هایش را در داخل کارخانه خود تولید می‌کرد و حالا نوبت لامبورگینی بود تا با اقبال بلند و تولید محصولات با کیفیت و چشمگیر، خود را به عنوان رقیبی جدی در مقابل فراری قرار دهد. دوئلی که در ابتدا کاملا به سود فراری آغاز شده بود در پایان نتیجه‌ای غیرقابل پیش‌بینی داشت. لامبورگینی که در دهه هفتاد میلادی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد مجبور شد تا اتومبیل‌های دیگر شرکت‌های خودروساز را تولید کند که به عنوان مثال می‌توان به مدل اسپرت M1 اشاره کرد که به سفارش شرکت خودروسازی BMW آلمان ساخته شد. در سال ۱۹۸۱ مدل جالپا با حجم موتور ۳۵۰۰ cc تولید شد. نکته قابل توجه در ساخت این موتور ایجاد ۴ سوپاپ برای هر سیلندر بود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت این بود که تمام اتومبیل‌هایش به وسیله دست ساخته و تولید می‌شدند و به عبارت دیگر شرکت لامبورگینی خط تولید خودرو نداشت.

فروش سهام به سوئیسی‌ها

فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۷۳ میلادی، 51 درصد از سهام شرکت خودروسازی خود را به جورج هنری روزتی سوئیسی فروخت و یک سال بعد هم باقیمانده سهامش را به یک سوئیسی دیگر واگذار کرد. او پس از آن به نصحیت انزو گوش کرد و به فعالیت‌های کشاورزی پرداخت. سرانجام در سال ۱۹۹۸ شرکت AUDI مالک تمام سهام شرکت لامبورگینی شد. فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۹۳ و در سن 77 سالگی درگذشت. او که کارش را با طراحی و ساخت تراکتورهای وطنی آغاز کرده بود بعد‌ها خودروهایی تولید کرد که به واژه سرعت مفهوم بخشیدند. ایتالیایی‌ها خدمات او به صنعت کشاورزی و صنعت خودروسازی را هرگز فراموش نخواهند کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =