بازار خودرو

بازار خودرو درهفته‌های پیاپی منتهی به‌بیستم اردیبهشت‌ماه آن‌قدر افزایش قیمت به‌خود دید که باعث شد تمام مسئولان به‌فکر راهی برای کنترل قیمت‌ها باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو درهفته‌های پیاپی منتهی به‌بیستم اردیبهشت‌ماه آن‌قدر افزایش قیمت به‌خود دید که باعث شد تمام مسئولان به‌فکر راهی برای کنترل قیمت‌ها باشند. درنهایت قیمت دستوری برای بازار و کارخانه و همچنین نظارت شدید برنحوه عرضه و معاملات خودرو باعث شد قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش یابد؛ اما درمقابل رکود عمیقی بر بازار حاکم شد. چراکه اغلب متقاضیان واجد شرایط درقرعه‌کشی فروش 25 هزار دستگاهی شرکت کرده و امیدوارند یکی از برندگان خوش‌شانس این قرعه‌کشی باشند. بررسی میدانی خبرنگار «دنیای خودرو» از نمایشگاه‌های فروش خودرو نشان از رکود عمیق در این بازار چه دربخش خودروهای داخلی و چه دربخش خودروهای خارجی دارد.

   کسادی بازار خودرو
فرهاد، یکی از نمایشگاه‌داران درتهران است که از رکود عجیبی که در بازار خودرو به‌وجود آمده نگران و البته ناراحت است. وی به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «وضعیت بازار خودرو از سال گذشته مشکلات بسیاری داشت و شب عید هم به‌دلیل کرونا بازار رسما تعطیل بود و بعد از عید نیز هنوز نتوانسته‌ایم درآمد مناسبی داشته باشیم.» وی درخصوص وضعیت فعلی بازار خودرو بعد از بحث مربوط به‌قرعه‌کشی 25 هزار دستگاه خودرو می‌گوید: «درحال‌حاضر به‌نظر می‌رسد مردم در انتظار خرید خودرو از این طریق هستند و خیلی برای خرید خودرو به‌ما مراجعه نمی‌کنند. وضعیت برای نمایشگاه‌داران اصلا مناسب نیست. برخی از دوستانی که با ما همکاری داشتند، معمولا صبح تا ظهر را به‌شغل دیگری مشغول شده‌اند.»

   یک خریدار به ازای هر 5 خودرو در بازار
محمد، از دیگر نمایشگاه‌داران تهران است. وی درپاسخ به‌این پرسش که آیا او هم درطرح پیش‌فروش خودرو ثبت‌نام کرده است یا خیر؟ می‌گوید: «من از طریق همسر، مادر و برادرم اقدام به‌ثبت‌نام خودرو کرده‌ام. به‌نظرم وجود فاصله قیمتی بین کارخانه تا بازار همچنان باعث جذابیت خرید خودرو از کارخانه است.» وی همچنین با بیان اینکه ما در این صنف خواهان فاصله اندک بین قیمت کارخانه تا بازار هستیم، اظهار می‌کند: «درصورتی‌که فاصله قیمتی کارخانه تا بازار کمتر باشد، ما فروش بیشتری خواهیم داشت. اما در یکی‌دو سال اخیر و با افزایش شدید قیمت‌ها شاهد کاهش متقاضی در بازار بوده‌ایم؛ در سال‌های قبل به‌ازای هر خودرو شاید 5 خریدار پیدا می‌شد؛ اما درحال‌حاضر برای 5 خودرو شاید یک خریدار در بازار وجود داشته باشد. چراکه بسیاری قدرت خرید خودرو را در این شرایط از دست داده‌اند.»

   خرید و فروشی انجام نمی‌شود
درهمین‌زمینه، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز با بیان اینکه بحث پیش‌فروش و قرعه‌کشی برای فروش خودرو بازار را راکد کرده است، به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «درحال‌حاضر با موجی که برای پیش‌فروش محصول ایجاد شده، بازار به‌رکود کشیده شده است و در آن خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.» نعمت‌الله کاشانی‌نسب می‌افزاید: «بحث قرعه‌کشی خودرو تنها باعث رکود در بازار شده و خریداران منتظر مشخص ‌شدن قیمت‌های جدید هستند. از این رو، هیچ خریدوفروشی انجام نمی‌شود و به‌رغم کاهش نسبی قیمت‌ها، خریداری در بازار وجود ندارد.» به‌گفته وی، ممنوعیت درج قیمت‌ خودرو در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز به‌کاهش نسبی قیمت‌ها کمک کرده است؛ اما درمقابل خریداران درخصوص روند قیمت‌ها سردرگم شده‌اند.» وی با بیان اینکه افت قیمت خودروهای داخلی روی خودروهای خارجی نیز تاثیرگذار بوده است، می‌گوید: «قیمت خودروهای خارجی نیز 5 تا 10 درصد افت داشته است؛ اما در این بخش نیز خریدار و فروشنده‌ای نمی‌بینیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =