خط تولید روغن موتور

با روی کار آمدن سه ‌استاندارد جدید سطح کیفی روغن‌موتور با نام‌های SP به‌همراه GF-6B و GF-6A از ابتدای ماه می شاهد رونمایی از روغن‌موتورهای جدیدی براساس این استاندارد هستیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، با روی کار آمدن سه‌استاندارد جدید سطح کیفی روغن‌موتور با نام‌های SP به‌همراه GF-6B و GF-6A از ابتدای ماه می شاهد رونمایی از روغن‌موتورهای جدیدی براساس این استاندارد هستیم. درحال‌حاضر روغن‌سازان با چالش‌های زیادی برای اخذ این استانداردها مواجه هستند؛ چرا که این‌بار نیاز مصرف‌کنندگان برای سازمان ‌«API» به‌شدت مورد توجه بوده است. همچنین قرار است درجه‌های گرانروی (viscositygrade) برای GF-6B درنظر گرفته شود؛ اما همین روند به‌این معنی است که استاندارد یادشده نیازمند سخت‌گیری بیشتری در آینده است. 
اما بزرگ‌ترین چالش برای «API» درنظر گرفتن جایگزین‌هایی برای تست‌های فعلی آن‌هاست. درواقع با تغییراتی که از سال ۲۰۱۰ تا به‌امروز درپیشرانه‌ خودروها صورت گرفته، مسائلی همچون استارت در دمای سرد و حفاظت از زنجیرها برای خودروسازان و مصرف‌کنندگان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این موضوع را می‌توان حتی درتبلیغات خودروسازان و ادتیوسازها نیز مشاهده کرد. دنیس باچلدر (Dennis L. Bachelder) از مهــندسان ارشـــــــد« API »گفت: «هفت گزینه جدید را برای آزمایش‌های موتوری درنظر گرفته‌ایم و لازم است دراین‌زمینه‌ با دقت بالا موارد بررسی، ارزیابی و اندازه‌گیری شوند و برای هرآزمایش جدید دیگر نیز لازم است تلاش زیادی صورت گیرد تا مناسب بودن آن برای اهداف مشخص شود. این آزمایش‌ها برای ایجاد شرایط سخت‌تر نسبت به‌روند عادی مصرف، باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که روغن‌های جدید را به‌سمت کارایی بیشتر ببرند و بتوانند چرخه مصرف و تخلیه را به‌نحو دقیقی طی ۱۰ هزار مایل (۱۶ هزار کیلومتر) اجرا کنند.» به‌عنوان‌مثال می‌توان به‌تست ۲۰۰ ساعته‌ای اشاره کرد که شامل ۲۴ هزار سیکل روشن و خاموش شدن خودرو است. این آزمایش تاکید زیادی روی استارت در دمای سرد دارد و می‌تواند استارت صحیح خودرو را برای ۱۷۵ هزار بار تضمین کند. درواقع کیفیت سطوح سیلندرها پس از یک سیکل حدود ۱۷۰ هزارباره بررسی می‌شود. درادامه به‌هفت آزمایش جایگزین‌شده برای اخذ استاندارد SP می‌پردازیم:

   بخش IIIH تست موتوری
در این تست اکسیداسیون و ته‌نشین شدن افزودنی‌ها از طریق ضخامت روانکار روی پیستون در دمای بالا بررسی می‌شود.
   بخش IVB تست موتوری
در این تست تاثیر روانکار بر سایش سوپاپ‌ها و همچنین عملکرد مستقیم یاتاقان‌ها بررسی می‌شود. 

   بخش VH تست موتوری
این تست برای حجم تولید لجن و گرفتگی‌ها انجام می‌شود و عملکرد روانکار را درشرایط دمای پایین بررسی می‌کند تا به‌صورت عمدی سرعت تولید لجن‌ها بررسی شود.

   بخش VIH و VIF تست موتوری
برای آزمایش میزان مصرف سوخت برحسب معیار FEI که به‌بررسی بهینه شدن عملکرد موتور پس از مصرف روانکار می‌پردازد، میزان روانکاری موتور حین عملکرد طبیعی آن آزمایش می‌شود.

   بخش VIII تست موتوری
عملکرد موتور را درمقابل قطعاتی از جنس مس، سرب و قلع بررسی می‌کند که تا چه‌اندازه خوردگی در این قطعات ایجاد می‌شود و البته این خوردگی در دمای کاری بالا و پایین و با وجود بنزین بررسی می‌شود.

   بخش IX تست موتوری
در این تست دقیقا همان عملکرد سرعت پایین موتور پیش از آغاز استارت (LSPI) بررسی و قابلیت روانکار پیش از آغاز حرکت موتور، مخصوصا درانواع توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت (GTDI) درشرایط عملیاتی و پرتنش بررسی می‌شود.

   بخش X تست موتوری
عملکرد یک روانکار برای محافظت دربرابر سایش زنجیره تامین که ناشی از دوده‌ها در موتورهای با حجم پایین از نوع GDI هستند بررسی می‌شود.

برای صنعت‌خودرو، ادتیوسازها و سایر شرکت‌های دخیل در صنعت آزمایش‌هایی که «API» درنظر می‌گیرد، خیلی مهم است. مخصوصا وقتی که این موسسه به‌سمتی می‌رود که استفاده از روغن‌های با ویسکوزیته 0W-16 را تشویق می‌کند. درواقع به‌نظر می‌رسد حتی استانداردهایی پیش از SN از این به‌بعد قدیمی به‌نظر برسند. دانستن اطلاعات بیشتر درمورد روند دقیق آزمایش برای اخذ استانداردهای جدید،‌ می‌تواند حتی برای ‌نمایندگی‌های فروش، خرده‌فروش‌ها و صدالبته اوپراتورهای تعویض‌روغنی‌ها بسیار مهم باشد و اطلاعاتی را دراختیار آنها بگذارد که درمورد کیفیت بالای روغن‌های جدید علم دقیق‌تری داشته باشند و بتوانند به‌طور صحیحی آن را به‌مصرف‌کننده منتقل کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =