کد خبر: 229988
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
کارشناسی خودرو

برای خرید خودروی کارکرده و دست دوم، باید از کارشناسی خودرو استفاده کرد. این کارشناسی می‌تواند سطحی و گذری یا دقیق و با جزئیات باشد.

خریدار ممکن است بررسی خودرو را شخصا و برپایه تجربیاتش انجام دهد یا از کارشناس و متخصص این کار کمک بگیرد. کارشناسان این کار نیز گاهی حرفه‌ای و با جزئیات کار خود را انجام می‌دهند و گاهی ممکن است دقت لازم را به خرج نداده یا مهارت کافی برای این کار نداشته باشند. بسیار پیش آمده که بر اثر این کارشناسی‌های ناقص و غیرحرفه‌ای، خریدار متضرر شده و خودرویی با مشکلات فراوان را به قیمت بالا خریداری کرده است. مواقعی که شخص خود تخصص لازم را نداشته، از کارشناس فنی برای این‌کار کمک نگرفته و به دوست یا آشنایی که مدعی تخصص در کارشناسی خودرو بوده اعتماد کرده است. بنابراین پیش از خرید خودروهای کارکرده، که اتفاقا به دلیل مشکلات اقتصادی در کشور، بازار داغی هم دارند، حتما باید از کارشناسی مناسب خودرو استفاده کرد. اما کارشناسی مناسب خودرو چه شرایطی دارد؟

مراحل کارشناسی کامل خودرو

در کارشناسی کامل خودرو، باید بخش‌های مختلف مانند بدنه، موتور و قسمت‌های فنی دیگر اتومبیل مورد بررسی قرار بگیرد تا سلامت آن مشخص شود. در حین کارشناسی خودرو، قیمت و ارزش واقعی آن بر اساس سلامتش مشخص می‌شود. کارشناس مناسب این کار نیز باید به بخش‌های مختلف خودرو اشراف و از جزئیات آن‌ها شناخت کافی داشته باشد. کارشناسی مناسب و کامل خودرو شامل این بخش‌ها می‌شود: 

کارشناسی بدنه، فنی، آپشن و تجهیزات و تست رانندگی. 

اما هر یک از این بخش‌ها خود شامل جزئیاتی می‌شوند که در کارشناسی مناسب خودرو باید لحاظ گردند. اما در نهایت همه این موارد در تست رانندگی که مهم‌ترین قسمت یک کارشناسی مناسب است، مورد بررسی تجربی و دقیق قرار می‌گیرند. یک کارشناس حرفه‌ای در این تست؛ شتاب، عملکرد ترمزها،‌ سیستم تعلیق، هیدرولیک فرمان و عملکرد گیربکس را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر گیربکس از نوع تیپ‌ترونیک (خودکار با قابلیت تنظیم دستی) باشد باید در هر دو حالت تست شود. تمام این مراحل را می‌توان با جزئیات بیشتر در قسمت کارشناسی ماشین سایت کارنامه مطالعه کرد.

جزئیاتی که تنها به چشم کارشناسان می‌آید

در یک کارشناسی کامل، هنگام بررسی بدنه،‌ شاسی و ستون‌ها، رنگ‌شدگی بدنه و تعویض قطعات آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. اما زمانی این کارشناسی مناسب خواهد بود که کارشناس متخصص و خبره، این کار را انجام دهد. برای مثال آسیب‌دیدگی شاسی به راحتی قابل تشخیص نیست و تنها کارشناسان می‌توانند این نکته را با روش‌های خاص خود بررسی کنند. آسیب‌های وارده به شاسی چنان از اهمیت برخوردارند که کارشناس معمولا خریدار را از معامله خودرو منصرف می‌کند. در مورد رنگ بدنه نیز تخصص صافکار و نقاش خودرو ممکن است کار تشخیص رنگ‌ شدگی را سخت‌تر از آنچه هست، کند. 

کارشناسی فنی نیز شامل بررسی موتور، گیربکس و تست دیاگ می‌شود. در کارشناسی مناسب، باید قطعات مختلف موتور مورد بررسی قرار گیرد تا پس از خرید هزینه تعمیر را برای خریدار به دنبال نداشته باشد. گاهی اوقات موتور آرام و بی‌صدا و بدون لرزش کار می‌کند اما مشکلاتی نهفته دارد که یک کارشناس حرفه‌ای می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد. تست دیاگ در یک کارشناسی مناسب، با دستگاه دیاگ مخصوص شرکت سازنده انجام می‌شود و اطلاعات ECU از کارکرد خودرو تا تعمیرات موتور آن در این تست مورد بررسی قرار می‌گیرد. تست تجهیزات و آپشن‌ها از این جهت اهمیت دارد که کارشناس خبره باید لیست تمامی آن‌ها را برای هر خودرو در اختیار داشته باشد و هر یک را به دقت مورد بررسی قرار دهد. البته در کارشناسی کامل و مناسب اتومبیل این آپشن‌ها نیز توسط دیاگ بررسی می‌شود. 

در نهایت در یک کارشناسی‌ مناسب، قیمت‌گذاری منصفانه صورت می‌گیرد و کارشناس بر اساس تمام موارد مشاهده شده در خودرو آن را قیمت‌گذاری می‌کند. کارشناس در کنار مطرح کردن قیمت مناسب، همه مشکلات خودرو را بدون کم و کاست به خریدار منتقل می‌کند و مشاوره لازم را به او برای خرید یا عدم خرید آن ارائه می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =