قیمت نفت خام از روز جمعه باوجود کاهش ارزش دلار در بازار جهانی رو به‌صعود بوده و البته کارشناسان دلیل این امر را نگرانی از افزایش تقاضا پس از پایان بحران کرونا و تشدید تنش‌ها بین ایالات‌متحده و چین می‌دانند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، قیمت نفت خام از روز جمعه باوجود کاهش ارزش دلار در بازار جهانی رو به‌صعود بوده و البته کارشناسان دلیل این امر را نگرانی از افزایش تقاضا پس از پایان بحران کرونا و تشدید تنش‌ها بین ایالات‌متحده و چین می‌دانند. 
دلار حالا به‌پایین‌ترین نرخ خود طی ۲۲ ماه گذشته رسیده است و درحالی که شرایط این‌چنینی در اغلب مواقع باعث پایین آمدن ارزش نفت می‌شود، اما درشرایط فعلی این اتفاق رخ نداده است که دلیل آن را می‌توان درموارد غیراقتصادی و فنی سراغ گرفت و از جمله آن‌ها می‌توان به عدم‌کاهش ارزش سایر ارزهای مهم دنیا همچون یورو، یوآن و پوند اشاره کرد که از متقاضیان اصلی نفت خام در دنیا به‌حساب می‌آیند. درشرایط فعلی نفت خام برنت با ۲۱ سنت یا 5/0 درصد افزایش با ‌قیمت ۴۳ دلارو۵۲ سنت در هر بشکه معامله می‌شود و نفت خام شرکت نفت تگزاس غربی با رشد ۱۲ سنت یا 3/0 درصد به‌قیمت ۴۱ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه معامله شد. ادوارد مویا (Edward Moya) تحلیلگر بازار موسسه «OANDA» در نیویورک گفت: «قیمت نفت خام سعی دارد که به‌ثبات برسد؛ چرا که براساس پیش‌بینی‌ها هنوز کنگره آمریکا نتوانسته بسته مناسبی برای کنترل شیوع بیماری ارائه کند. داده‌های اقتصادی روز گذشته در ایالا‌ت‌متحده نشان‌دهنده بهبود شرایط اقتصادی است؛ اما این روند نیازمند تضمینی از سوی دولت فدرال است.» 
تعداد افراد بیکار در آمریکا به‌طور غیرمنتظره‌ای در هفته گذشته افزایش یافته و طی چهار ماه به‌یک‌میلیون و ۴۱۶ هزار نفر رسیده است. بنابراین نمی‌توان ارتباط بین افزایش تعداد افراد مبتلا به‌این بیماری و شرایط اقتصادی را کتمان کرد. 
اقتصاددان‌ها طی یک نظرسنجی از سوی «رویترز» هشدار دادند که برای اقتصاد خطر بزرگی را پیش‌بینی می‌کنند که باعث می‌شود تا پایان سال جاری نتوان جلو روند افزایش تعداد افراد بیکار را گرفت و البته چشم‌انداز اقتصادی ایالات‌متحده را طی ماه‌های آتی تاریک‌تر از گذشته متصور می‌شوند. 
روز پنجشنبه ایالات‌متحده اعلام کرد طی 24 ساعت بیش از یک‌هزار کشته ناشی از کووید-۱۹ را ثبت کرده و این برای سومین روز پیاپی بوده است. روند شیوع این بیماری درمناطق نفت‌‌خیر آمریکا همچون ایالت‌های جنوبی و غربی همچون سایر نقاط رو به‌افزایش است و به‌این نگرانی دامن می‌زند که تاثیر خود را روی اقتصاد این صنعت بیشتر نشان دهد. 
درسطح دنیا نیز حالا بیش از ۱۵ میلیون‌نفر به این ویروس آلوده شده‌ و بیش از ۶۲۰ هزار نفر جان باخته‌اند. اما درهمین شرایط که رشد شیوع باعث ترس از افزایش محدودیت‌ها شده است، نگرانی‌هایی از بابت رشد تقاضا برای نفت با افزایش تنش میان ایالات‌متحده و چین به‌عنوان دو مصرف‌کننده عمده نفت در جهان تشدید شده است. 
چین درپاسخ به‌دستور تعطیلی کنسولگری خود در هوستون آمریکا طی هفته گذشته به‌ایالات‌متحده دستور داد که سفارت خود را در شهر چنگدو تعطیل کند. بنابراین می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که روابط بین این دو کشور رو به‌وخامت گذاشته است. 
البته این وخامت به‌دلیل طیف وسیعی از مسائل (که بی‌ربط به‌کرونا نیز نبوده) است. این روند را می‌توان در تجارت فناوری گرفته تا بحث تقسیم ارضی چین در دریای جنوبی و برخورد با هنگ‌کنگ مشاهده کرد. 
در سواحل شرقی چین انبوهی از بنادر برای بارهای مرتبط با انرژی هزینه‌های اضافی را درنظر گرفته‌اند که باعث شده ارزش این کالا در بازار بین‌الملل تحت‌تاثیر قرار گیرد. تیم تحقیقات روی بازار بانک بارکلی (Barclays) اعلام کرده در صورت کند شدن روند بهبود تقاضا برای سوخت، به‌ویژه در ایالات‌متحده، قیمت نفت می‌تواند در کوتاه‌مدت رشد داشته باشد. 
این بانک پیش‌بینی کرده تقاضای مازاد برای نفت در سال ۲۰۲۰ به‌میزان 5/2 میلیون‌بشکه در روز خواهد شد. این درحالی است که میانگین آمار سال ۲۰۱۹ برابر با 5/3 میلیون‌بشکه در روز بوده است. 
باتوجه به‌اینکه عمده‌دلیل کاهش تقاضای نفت خام را می‌توان به‌کاهش فعالیت وسایل حمل‌ونقل درسطح جهان مرتبط دانست و از سوی دیگر میانگین پیمایش خودروها از زمان شیوع این ویروس هر روز رو به‌کاهش داشته و همچنین به‌دلیل اینکه عمده نیاز فعلی روانکار درسطح دنیا هنوز وابسته به‌محصولاتی است که از فرآوری لوبکات به‌دست می‌آید و درواقع روغن‌پایه گروه یک و دو هنوز نقش محوری در بازار دارند، بنابراین می‌توان تحولات اخیر را در وضعیت بازار جهانی روانکارها نیز موثر دانست و انتظار می‌رود به‌ثبات رسیدن قیمت نفت حین کاهش ارزش دلار را بین محصولات گروه روانکار نیز شاهد باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =