بورس

درحال‌حاضر با توجه به پمپاژ نقدینگی به بورس، انتظار می‌رود روند صعودی فعلی درمجموع ادامه‌دار باشد. این روزها همچنین شاهدیم تقاضای قدرتمندی در بازار وجود دارد که حتی اگر فشار عرضه بالا باشد، در برخی نمادها، خریدار برای آن وجود دارد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،در این روزها که شاخص‌کل بورس تهران درمجموع روند نوسانی را در پیش گرفته است، نمادهای خودرویی با سبزپوشی در اکثر ایام، کام سهامداران خود را شیرین کرده‌اند. 
در این رابطه، عرضه سهام دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در سومین صندوق ETF دولتی نیز بر جذابیت سهام شرکت‌های خودرویی و زیرمجموعه‌های آن‌ها افزوده است. در همین رابطه، عباسعلی حقانی‌نسب، فعال‌ و کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» به تشریح آخرین وضعیت بازار سهام و گروه خودرویی پرداخته است.

وضعیت بورس را در این روزها به‌خصوص با توجه به نوسانات نرخ دلار چگونه ارزیابی می کنید؟
درحال‌حاضر با توجه به پمپاژ نقدینگی به بورس، انتظار می‌رود روند صعودی فعلی درمجموع ادامه‌دار باشد. این روزها همچنین شاهدیم تقاضای قدرتمندی در بازار وجود دارد که حتی اگر فشار عرضه بالا باشد، در برخی نمادها، خریدار برای آن وجود دارد. 
بنابراین تا زمانی که چنین وضعیتی وجود داشته باشد، همچنان می‌توان وضعیت بورس را تا پایان سال مثبت پیش‌بینی کرد.

 به‌تازگی دولت اعلام کرده است شناوری سهام باید در نمادهای بورسی حداقل به 25 درصد افزایش پیدا کند. این مساله چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟
این تصمیم هرچند اقدام درستی بود، ولی باید زودتر از این‌ها چنین تصمیمی گرفته می‌شد. درحال‌حاضر کم نیستند شرکت‌هایی که سهام آزاد و قابل معامله آن‌ها زیر 25 درصد است. 
بنابراین در این دسته از شرکت‌ها شاهد عرضه‌های بیشتر خواهیم بود. اما نکته مهم این است که به نظر می‌رسد این آزادسازی سهام کنترل‌شده باشد؛ تا این نمادها با فشار عرضه بیش از حد روبه‌رو نشوند و به‌نوعی افزایش میزان شناوری سهم‌ها مدیریت‌شده خواهد بود.

 آیا بورس در ادامه نیز به روند 5 ماه گذشته یعنی رشد بی‌وقفه ادامه خواهد داد؟
همان‌طور که عرض کردم، این رشد تا پایان سال ادامه خواهد داشت. اما نکته مهم این است که این روند صعودی متعادل خواهد بود و از سرعت رشد بورس کاسته خواهد شد. 
با این وجود، همچنان شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام خواهیم بود. 
چرا که هیچ بازار دیگری توان رقابت با بورس را با توجه به بازدهی آن ندارد و بر این اساس، می‌توان همچنان به رشد سهام چشم 
دوخت.

 طی یک ماه گذشته این روایت بین سهامداران نقل می‌شود که دولت با توجه به برنامه‌ای که برای واگذاری سهام خود در شرکت‌های بزرگ از طریق صندوق‌های ETF دارد، از این شرکت‌ها حمایت به عمل آورده و قیمت سهام آن‌ها را با رشد مواجه کرده است. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟
درحال‌حاضر قیمت سهام نمادهای شاخص‌ساز که در این صندوق‌های حضور دارند، شامل ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، صنایع ملی مس و همچنین شرکت‌های پالایشی با رشدی فوق‌العاده روبه‌رو بوده و بازدهی بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کرده است. 
در چنین شرایطی دولت نیز از رشد قیمت سهام این‌گونه شرکت‌ها راضی به نظر می‌رسد. اما پیش‌بینی می‌شود که از این پس، این دسته از نمادهای رشد متعادل‌تری را نسبت به گذشته پشت سر بگذارند. هرچند به‌طور کلی جهت‌گیری این شرکت‌ها صعودی خواهد 
بود.
 وضعیت کلی گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام در چگونه است؟
درحال‌حاضر چهار گروه بانکی، پالایشی، فلزات اساسی و خودرویی، صنایعی هستند که بیشترین نقدینگی موجود را در بورس به خود اختصاص داده‌اند و همین مساله باعث شده است بالاترین تقاضا نیز در بورس برای این چهار گروه باشد. 
در این بین، گروه خودرویی نیز با توجه به گزارش‌های به‌نسبت خوبی که ارائه دادند و همچنین خروج از زیان‌دهی به سبب افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بسیار مورد اقبال قرار 
گرفت. 
نمادهای خودروساز در این گروه نظیر ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو، گروه بهمن و ایران‌خودرو دیزل و همچنین نمادهایی همچون گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، رشد خوبی را طی این مدت تجربه کرده‌اند و به نظر می‌رسد در ادامه کار با توجه به تقاضایی که برای آن‌ها وجود دارد، همچنان مورد اقبال اهالی بازار سهام قرار 
بگیرند. 
از سوی دیگر، خودروسازان با مجوزهای افزایش قیمتی که طی بازنگری‌های سه‌ماهه از شورای رقابت اخذ می‌کنند، با سودآوری بیشتری همراه می‌شوند و این خود محرکی است که می‌تواند در بلندمدت به نفع شرکت‌های خودرویی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =