بازار خودرو

حدود یک هفته پیش بود که  مدیرعامل ایران‌خودرو بابل اعلام کرد آخرین وضعیت تولید کارخانه و تعداد خودروهای ناقص مدام به نهادهای نظارتی و دادستانی اطلاع‌رسانی می‌شود.

 به گزارش «اخبار خودرو»،باز هم انتشار تصاویر پارکینگ خودروساز و توضیح تکراری برای آن؛ گویا برخی افراد خسته نمی‌شوند از بازنشر این تصاویر به همراه زیرنویس «احتکار» که بارها درخصوص آن‌ها توضیح داده‌اند و نمونه اخیرش هم انبار «ایران‌خودرو بابل» بود. حدود یک هفته پیش بود که  مدیرعامل ایران‌خودرو بابل اعلام کرد آخرین وضعیت تولید کارخانه و تعداد خودروهای ناقص مدام به نهادهای نظارتی و دادستانی اطلاع‌رسانی می‌شود. امید حسینی‌نژاد در واکنش به فیلم منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر انبار خودروهای این خودروساز در زمین‌های کشاورزی گفته بود: «محل قابل مشاهده در فیلم یکی از پارکینگ‌های جانبی ایران‌خودرو بابل بوده که حداکثر ظرفیت آن ۶۰۰دستگاه خودرو معادل تولید چهار روز کارخانه است.»

   خودروهای ناقص در تعطیلات تابستانی تجاری‌سازی می‌شوند
اما این‌بار مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز شائبه احتکار خودرو در پارکینگ این خودروساز را رد کرده و گفته است: «طی دو سال گذشته برخی از افراد به‌ویژه در فضای مجازی، شائبه احتکار خودرو توسط خودروساز را ایجاد کرده اند که این موضوع صحت ندارد.» به گفته وی، با حمایت وزارت صمت، گمرک و همکاری زنجیره تامین در هفته آینده هم‌زمان با تعطیلات تابستانی این خودروساز، تکمیل و تجاری‌سازی 35هزار دستگاه از خودروهای دارای کسری در دستور کار قرار دارد. این در حالی است که ایران‌خودرو طی دو سالی که از تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودرو می‌گذرد، برای جلوگیری از هدررفت ظرفیت‌های تولید و توان نیروی انسانی خود، با وجود کسری برخی قطعات، تولیدرا متوقف نکرده است. چراکه در هر حال، برخی از قطعات های‌تک و الکترونیکی به دلیل مشکلات ارزی با تاخیر از گمرک ترخیص می‌شوند و دراین مقطع برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید و زمان، خودروساز ناچار است تولید خودرو را با وجود کسری قطعات متوقف نکند. این خودروها پس از طی کردن مراحل تولید به کف کارخانه منتقل می‌شوند تا پس از ترخیص قطعات مورد نیاز، در اولین فرصت تکمیل شده و به مشتریان تحویل داده شوند. این راهکار موجب می‌شود تا سرعت تجاری‌سازی و تکمیل خودروها نیز افزایش یابد و متعاقب آن تیراژ تولید حفظ شده و تعهدات خودروساز در قبال مشتریان هرچه بهتر و سریع تر محقق شود. زیرا اگر تولید خودرو تا زمان تامین قطعات متوقف شود، میزان تولید محصولات نیز به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد و ضربه این کاهش به بازار قابل جبران نخواهد بود. از سوی دیگر، اگر خودرویی با تاخیر به دست مشتریان برسد، خودروساز بابت تاخیر در تحقق معوقات خود، جریمه تاخیر نیز می‌پردازد. بنابراین زیان نگهداری خودرو در وهله اول متوجه خودروساز است و این موضوع انگیزه خودروساز برای هرگونه دپوی خودرو را از بین می‌برد.

   کاهش خودروهای کف نسبت به سال گذشته
9 پروژه داخلی سازی که تاکنون محقق شده، به کاهش آمار خودروهای ناقص نسبت به مدت مشابه سال گذشته یعنی چهار ماه نخست سال، کمک شایانی کرده است. اما مواهب برنامه‌های ایران‌خودرو در راستای نهضت ساخت داخل فراتر از این‌ها است؛ طبق برنامه‌ریزی‌های اعلام‌شده، با کمک مهندسان و کارگران این خودروساز، تا انتهای سال اهدافی همچون جهش تولید از طریق خودکفایی قطعات خرید خارجی ساپکو به‌صورت مستقیم، خودکفایی قطعات خرید خارجی سازندگان و نیز خودکفایی مواد اولیه با منشأ خارجی محقق خواهد شد که کاهش 153میلیون یورویی ارزبری ایران‌خودرو را رقم خواهد زد. همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، در سال آینده نیز از طریق خودکفایی قطعات خرید خارجی ساپکو به‌صورت مستقیم و خودکفایی قطعات خرید خارجی سازندگان، 93 میلیون یورو کاهش ارزبری محقق خواهد شد. بررسی اقدامات امسال ایران خودرو در مسیر تعمیق ساخت داخل نشان می‌دهد؛ با گذشت چهار ماه از آغاز سال، با یاری شرکت‌های قطعه‌سازی، تعداد 9 پروژه داخلی‌سازی محقق شده که مجموع این پروژه‌ها توانسته است کاهش ارزبری 5میلیون یورویی را برای ایران‌خودرو به ارمغان آورد. گفتنی است طی برگزاری میزهای اول تا سوم خودکفایی در سال گذشته و همچنین میز چهارم که در سال جاری با کمک وزارت صمت، ساپکو و تعداد زیادی از قطعه‌سازان برگزار شد، تاکنون مجموع کاهش ارزبری 52میلیون یورویی محقق شده است. پروژه‌های داخلی‌سازی قطعات و مواد خارج از میزهای وزارت صمت نیز توانسته کاهش ارزبری 27میلیون یورویی را برای ایران‌خودرو محقق کند. علاوه بر این، کاهش ارزبری حاصل از پروژه‌های بهینه‌سازی طراحی، 58میلیون یورو بوده است. در مجموع می‌توان گفت با وجود تمام موانع و مشکلات، گروه صنعتی ایران‌خودرو موفق شده است تا نیمه تیرماه سال جاری، مبلغ 137میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق کند و قطعات زیادی را با داخلی‌سازی از معطلی مراحل واردات و ترخیص رها کند که در کاهش آمار خودروهای کف بسیار موثر بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =