بورس

بورس تهران طی هفته گذشته به‌خصوص در دو روز پایانی هفته روند بسیار نزولی را تجربه کرد. در این زمینه حاشیه‌های مربوط به عرضه دومین صندوق ETF دولتی یا همان «دارا دوم» و همچنین عرضه سهام عدالت ازجمله دلایلی محسوب می‌شوند که بازار سهام را قرمزپوش کرد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بورس تهران طی هفته گذشته به‌خصوص در دو روز پایانی هفته روند بسیار نزولی را تجربه کرد. در این زمینه حاشیه‌های مربوط به عرضه دومین صندوق ETF دولتی یا همان «دارا دوم» و همچنین عرضه سهام عدالت ازجمله دلایلی محسوب می‌شوند که بازار سهام را قرمزپوش کرد. 
این در حالی است که گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام روند خوبی را پشت سر نگذاشت. حال باید دید در هفته جاری خودروسازان بورسی چه عملکردی از خود بر جای  خواهند گذاشت. 
در همین رابطه حمیدرضا افشار و مهدی افضلیان دو تن از کارشناسان بازار سهام در مورد آخرین وضعیت بورس و همچینن گروه خودرویی به بیان نظرات خود پرداخته‌اند.

حواشی ETF و سهام عدالت، بورس را الاکلنگی کرد!

حمیدرضا افشار -کارشناس بازار سهام

 چرا نمادهای خودروساز این روزها با روندی نزولی روبه‌رو هستند؟
علت این موضوع را باید در دو عامل جست‌وجو کرد؛ اول این‌که نمادهای گروه خودرویی به‌خصوص ایران‌خودرو و سایپا بعد از این‌که در چهار ماه اخیر رشد چند برابرای را پشت سر گذاشتند و بازدهی فوق‌العاده‌ای را نصیب سهام‌داران خود کردند، طی چند وقت گذشته وارد فاز اصلاحی شدند که این روند کاملا طبیعی بود.  این اتفاق در مورد سایر نمادهای شاخص‌ساز ازجمله شرکت‌های پالایشی، فولادی و... نیز رخ داد. 
به بیان دیگر، خودروسازان برای ادامه رشد پرقدرت خود به این اصلاح احتیاج داشتند، اما بعد از طی کردن این روند اصلاحی، اتفاقی افتاد که باعث شد آن ها با روند نزولی بیشتری همراه شوند.

علت ادامه‌دار شدن این روند نزولی چه بود؟
علت دومی که سهام خودروسازان را با کاهش قیمت بیشتری روبه‌رو کرد، حواشی دومین صندوق ETF دولتی بود؛ درحالی‌که از حدود چند هفته قبل اعلام شد ابتدا شرکت های پالایشی به‌عنوان «دارا دوم» عرضه می شوند و بعد شرکت‌های خودرویی و فلزی به‌عنوان «دارا سوم» خواهند آمد، اما در هفته گذشته طی تکذیب و تاییدهای فراوان اعلام شد وزارت نفت با عرضه شرکت‌های پالایش نفت به‌صورت  صندوق ETF مخالفت کرده و سهام‌ این شرکت‌ها به‌صورت بلوکی فروخته می‌شود. 
بورس بعد از این اتفاق روز سه‌شنبه هفته گذشته را با نزول بسیار شدیدی پشت سر گذاشت و در این رابطه، نمادهای شاخص‌ساز ازجمله ایران‌خودرو و سایپا با صف فروش میلیاردی مواجه شدند. اما روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد وزرای نفت و اقنصاد برای عرضه سهام دولتی پالایشگاه‌ها در قالب صندوق «دارا دوم» به توافق رسیده‌اند. 
این خبر توانست معاملات چهارشنبه صبح بورس را مثبت کند، اما به دلیل عرضه سهام عدالت به‌صورت آبشاری در نمادهای دولتی و بزرگ، در ادامه معاملات و طی روز چهارشنبه باز هم بورس منفی شد و در این رابطه شرکت‌های ایران خودرو سایپا نیز دوباره با صف فروش روبه‌رو شدند. بدین‌ترتیب می‌توان گفت حواشی ETF و سهام عدالت، بورس را بالا و پایین و به‌اصطلاح الاکلنگی کرد!
 با این اوصاف، معاملات گروه خودرویی را در هفته جاری چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
با توجه به اتفاقاتی که در مورد صندوق دارا دوم رخ داد، مردم نسبت به ادامه حمایت دولت از بورس بدبین شده‌اند و این عدم اطمینان برای ادامه کار بازار سهام بسیار مضر است، چراکه باعث شده درحال‌حاضر قدرت فروشنده‌ها نسبت به خریداران بیشتر باشد و همین موضوع نیز می‌تواند موجبات ادامه روند منفی بورس را فراهم آورد. 
اما در مورد هفته جاری باید گفت؛ همچنان روند نوسانی ادامه پیدا خواهد کرد و با توجه به این‌که شاخص کل بورس نیز در کانال دومیلیون واحدی دوام نیاورد، به نظر می‌رسد همچنان درگیر مقاومت 2میلیون واحدی باشد و به این زودی‌ها توان شکستن پرقدرت این ابر کانال وجود ندارد.

 پس با توجه به این توضیحات امکان نزولی ماندن روند برای گروه خودرویی کماکان وجود دارد؟
بله؛ در برآیند کلی باید گفت حتی اگر شرکت ها نیز روند مثبتی را پشت سر بگذارند، برخی سهامداران به این قضیه به‌عنوان فرصت خروج نگاه می کنند، چرا که قیمت‌ها در این چند ماهه چندبرابر شده و با توجه به وضعیت امروزه بورس، فعالان ترجیح می‌دهند فعلا به شناسایی سود اقدام کنند تا ببینند در کوتاه‌مدت بازار به چه سمت‌وسویی حرکت خواهد کرد.

گره زدن سرنوشت بازار به موضوع صندوق‌های دولتی خطرناک است

مهدی افضلیان -کارشناس بازار سهام 

 دلیل این‌که افراد در بورس تا یک خبر منفی می شنوند، در صف فروش سهام قرار می گیرند، چیست؟
به لحاظ رفتاری خیل عظیمی از افرادی که به‌تازگی وارد بورس شده‌اند، گرفتار رفتارهای احساسی و هیجانی هستند. این افراد به علت این‌که با ماهیت بورس هیچ آشنایی نداشته و اطلاعات مالی ندارند، به محض این‌که با تغییرات قیمتی منفی روبه‌رو می‌شوند، می‌خواهند سهام خود را به فروش برسانند و سهم دیگری بخرند.

 ریشه این رفتارها چیست؟
 این افراد عموما به دلیل این‌که سرمایه خود را در بانک نگهداری می‌کردند و سود ثابتی می‌گرفتند، با تغییرات ۵ درصدی سرمایه خود در هر روز آشنا نیستند. برای همین توقع دارند، هر روز سهامشان با رشد همراه باشد. درصورتی‌که چنین چیزی در واقعیت امکان ندارد. درواقع این افراد بدون آگاهی و صرفا به دلیل تبلیغاتی که در کانال‌ها و پیج‌های بورسی می‌شود، اقدام به خرید سهم می‌کنند و بعد از این‌که، نمادی به اولین منفی برخورد کرد، می‌خواهند دارایی خود را به فروش برسانند.

به نظر می رسد بسیاری از سهامداران سرنوشت بورس را به تعیین وضعیت صندوق‌های ETF دولتی گره زده‌اند. این مساله چه عواقبی می‌تواند در پی داشته باشد؟
گره‌زدن سرنوشت بازار به صندوق‌های دولتی، مساله بسیار خطرناک است؛ بدیهی است زمانی‌که سرنوشت صنایع بزرگ بورسی مانند پالایشی، خودرویی و فلزی به دارایی دولت گره زده شود، بسیار عواقب بدی دارد، مانند آن چه در مورد صندوق پالایشی رخ داد. یعنی تا حدی که یک خبر منفی می‌تواند روند مثبت برخی شرکت‌ها را به‌کلی از بین ببرد. در ادامه نیز معاملات آن‌ها با هیجان و جو روانی همراه خواهد بود و در این بین دیگر تحلیل جایی نخواهد داشت که این موضوع نیز می‌تواند بسیار تبعات جبران‌ناپذیری را به وجود آورد.

آیا این بدان معناست که درحال‌حاضر تحلیل‌های تکنیکال در مورد شرکت‌های دیگر چندان کاربرد ندارد؟
بله؛ همین حالا نیز چنین وضعیتی حاکم است؛ بسیاری از نمادهایی که از لحاظ تکنیکال از وضعیت خوبی برخوردارند یا به‌عبارتی به لحاظ سودآوری مناسب بوده و ارزنده به حساب می‌آیند، به دلیل عرضه صندوق‌های دولتی مورد توجه نیستند و در حال درجا زدن یا نزول هستند. در چنین وضعیتی تعادل بازار از بین می‌رود و دیگر تحلیل و پیش‌بینی منطقی جوابگو نیست و بازار تنها بر اساس هیجان و بدون پشتوانه به کار خود ادامه می‌دهد، از سوی دیگر، نتیجه مهم دیگری که گرفته می‌شود، این است که دولت کاملا بازار در کنترل خود دارد و هر زمانی که بخواهد می‌تواند تغییراتی را که مد نظر دارد، اجرایی کند. اما این موضوع به هیج عنوان برای بورس مناسب نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =