چراغ خودرو

Shrinkage یا جمع‌شدگی مواد پلاستیک به‌علت رفتار ترمودینامیکی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و قالب‌های تزریق پلاستیک لنز که برای مواد PMMA طراحی و ساخته شده‌اند، دارای ابعاد و شرایط فنی متفاوت با قالب‌های طراحی‌شده برای مواد PC هستند و طبیعتا تولید آن‌ها مشکل بوده و ضایعات زیادی دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،پس از انتشار گزارشی در روزنامه «دنیای‌خودرو» با عنوان «چراغ‌های بی‌کیفیت چگونه وارد بازار و خط‌تولید خودروسازان می‌شود؟» محی‌الدین سراج، مدیرعامل شرکت تولیدکننده چراغ جمع‌ساز توضیحاتی را ارائه کرده که درادامه می‌خوانیم. وی به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «خود را ملزم می‌دانم نکاتی را در زمینه چراغ‌های خطر عقب به‌استحضار خوانندگان محترم برسانم. به‌طور کلی درطراحی چراغ‌های خطر عقب، جنس لنز از مواد پلیمری PMMA است. اما مواد PC بیشتر برای چراغ‌ها و مه‌شکن‌های جلو استفاده می‌شود. زیرا این دو ماده پلیمری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.»
مدیرعامل شرکت جمع‌ساز درادامه با اشاره به‌تولید این چراغ‌ها اظهار می‌کند: «Shrinkage یا جمع‌شدگی مواد پلاستیک به‌علت رفتار ترمودینامیکی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و قالب‌های تزریق پلاستیک لنز که برای مواد PMMA طراحی و ساخته شده‌اند، دارای ابعاد و شرایط فنی متفاوت با قالب‌های طراحی‌شده برای مواد PC هستند و طبیعتا تولید آن‌ها مشکل بوده و ضایعات زیادی دارند.»
سراج درادامه توضیحات خود می‌گوید: «شرکت‌های خودروساز براساس تصمیمات اتخاذشده، حداکثر می‌توانند از 3 سورس برای هر کالا استفاده کنند و درعین‌حال این شرکت‌ها درمحل فعالیت قطعه‌سازان نمایندگانی از شرکت‌های بازرسی ایران و IEI را به‌طور دائم مستقر کرده‌اند که وظیفه آن‌ها نظارت بر فرآیند تولید محصول، صدور گواهی مرغوبیت و ارائه گزارشات مرتبط با فعالیت شرکت‌های قطعه‌سازی است و تنها با رعایت این مراحل، امکان ارسال کالا به‌خط‌تولید خودروسازان وجود دارد.»
این فعال و تولیدکننده چراغ خودرو با بیان اینکه درصورت عدم‌انطباق اجزای چراغ‌خطر عقب خودرو با یکدیگر به‌هر دلیل نیاز به‌تعویض کامل کالا نیست، تاکید می‌کند: «زیرا معمولا این محصولات از دو بخش بدنه اصلی و الکتریکال (دسته‌سیم یا سوکت) تشکیل شده‌اند که در بیشتر مواقع بدنه اصلی دچار آسیب شده و این قطعه به‌صورت جداگانه تعویض می‌شود.»


محی‌الدین سراج همچنین تصریح می‌کند: «در راستای ارائه محصولات با کیفیت، کلیه شرکت‌های قطعه‌ساز که با شرکت‌های بزرگ خودروساز همکاری می‌کنند، باید دارای استانداردها و گواهینامه‌های کاری معتبر همچون پروانه کاربردی دارای علامت استاندارد باشند. اعتباری که ‌باید به‌صورت مداوم از سوی سازمان استاندارد ایران تمدید شود.»
مدیرعامل شرکت جمع‌ساز بااشاره به‌تفاوت قیمتی مواد به‌کار رفته در تولید چراغ می‌افزاید: «مواد پلی‌کربنات (PC) به‌لحاظ قیمتی از مواد PMMA  گران‌تر بوده و استفاده جایگزین از آن منطقی به‌نظر نمی‌رسد. بنابراین چراغ‌های بی‌کیفیت از طریق شرکت‌های خودروساز وارد بازار نشده و این احتمال وجود دارد که محصول بی‌کیفیت از طریق تولیدکنندگان متفرقه که مورد تایید خودروسازان نیستند و اداره استاندارد هم فعالیت آن‌ها را تایید نکرده است، وارد بازار شده باشد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =