خودروهای ورود موقت

به‌تازگی طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، باتوجه به مسدود بودن برخی مرزها در شرایط کرونایی کنونی، صاحبان خودروهای ورودموقت که مهلت اعتبار پروانه‌های آن‌ها به پایان رسیده است و امکان خروج ندارند باید طی حداکثر ۱۰روز به گمرک مراجعه و نسبت‌به تعیین‌تکلیف پروانه اعتبار اقدام کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،چند سالی است واردات خودروهای گذرموقت به کشور رونق گرفته، به‌شکلی‌که هرسال شاهد تردد خودروهای خاص و سوپراسپرت که امکان تردد و دریافت پلاک‌ملی به‌صورت دائم را ندارند، با پلاک گذرموقت در خیابان‌های کشور هستیم. پلاک گذرموقت در ابتدا برای افرادی در نظر گرفته شده بود که قصد داشتند برای مدت‌زمان کوتاهی با خودرو شخصی به ایران سفر کنند، اما بعدها عده‌ای تصمیم گرفتند از این رویه به‌عنوان یک تفریح و تجارت سودآور استفاده کنند.
ازآنجاکه خودروهای گذرموقت برای ورود به کشور مشمول قانون پرداخت مالیات نمی‌شوند، برخی افراد خودروهای موردعلاقه خود را با قیمتی مناسب اما در زمان محدود به کشور وارد می‌کنند که همین موضوع باعث شد تعریف و کاربرد پلاک گذرموقت دستخوش تغییراتی شود. به‌طورکلی واردات خودروهای گذرموقت به کشور به سه‌صورت قابل اجراست که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.
به‌تازگی طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، باتوجه به مسدود بودن برخی مرزها در شرایط کرونایی کنونی، صاحبان خودروهای ورودموقت که مهلت اعتبار پروانه‌های آن‌ها به پایان رسیده است و امکان خروج ندارند باید طی حداکثر ۱۰روز به گمرک مراجعه و نسبت‌به تعیین‌تکلیف پروانه اعتبار اقدام کنند. بر این اساس  باتوجه به تداوم شرایط حاکم بر کشور به‌دلیل شیوع ویروس کرونا خودروهایی که با صدور پروانه ورود موقت یا تحت‌عنوان «صحابت کارنه‌دوپاساژ» به کشور وارد شده‌اند اما مهلت اعتبار پروانه‌های آن‌ها یا کارنه براساس مهلت‌های تعیین‌شده به اتمام رسیده است، باید به گمرکات اجرایی تحویل شوند.
باتوجه به مسدود بودن برخی مرزها درحال‌حاضر امکان خروج بعضی از این خودروها فراهم نیست، ولی زمان تعیین‌شده قبلی نیز به‌دلیل تمدیدهای مکرر تمدید نخواهد شد. 
بر این اساس، ازسوی گمرک اخطاریه‌ای با مهلت ۱۰روزه برای تحویل این خودروها به گمرکات اجرایی به ذی‌نفعان ارسال خواهد شد. به‌گفته مهرداد جمال‌ارونقی، معاون‌فنی گمرک ایران در صورت عدم تحویل یا خــــروج خودرو توسط ذی‌نفع اقدامات قانونی در مورد آن‌ها صورت می‌گیرد.
معاون فنی گمرک ادامه داد: «درصورت عدم حضور مالک خودرو در کشور و ارائه درخواست مبنی‌بر تحویل خودرو یا خروج آن طبق وکالت‌نامه رسمی معتبر ارائه‌شده، پذیرش آن جهت تحویل خودرو به گمرک یا خروج از کشور با اخذ جریمه درصورت تعلق و با رعایت کامل مقررات بلامانع است. 
همچنین باتوجه به این که فعلا خروج خودروهای ورود موقت از کشور خارج از اختیار صاحب آن است، متروکه اعلام نخواهد شد.
البته مدت مجاز اقامت خودروهایی که به‌صورت ورود موقت به کشور وارد می‌شوند، معمولا سه‌ماه است و پس از مدت فوق باید از کشور خارج شوند، تمدید این مهلت‌ منوط‌به موافقت قبلی گمرک ایران خواهد بود.
 همچنین پیرو بخشنامه 5016917/99 حسب بررسی سامانه جامع قضایی، گاه اشخاصی مبادرت‌به ورود خودرو تحت «صحابت کارنه‌دو پاساژ» یا ورود موقت به کشور کرده‌اند و به انحای مختلف در موعد مقرر نسبت‌به خروج آن از کشور اقدام نمی‌کنند، این امر موجب رسوب برخی خودروها در کشور شده است که اقدام قانونی و به‌موقع وفق مقررات، مورد تاکید است. 
بنابراین کلیه خودروهایی که به‌طور ورود موقت از طریق گمرکات وارد کشور شده و در مهلت مقرر از قلمرو گمرکی خارج یا تحویل گمرکات نشده‌اند، در اسرع وقت در اجرای بند (ب) ماده 113 قانون امور گمرکی و ماده 80 آیین‌نامه اجرایی آن و همچنین ماده واحده مصوبه 10/11/1358 مربوط به تلقی قاچاق خودروهایی که به نحو ترانزیت خارجی به اتکای کارنه‌دوپاساژ به ترتیب ورود موقت و به استناد پروانه ترانزیت داخلی به کشور وارد و در موعد مقرر به گمرک تحویل یا از کشور خارج نشده‌اند با اعلام وقوع گزارش قاچاق به مرجع ذی‌صلاح، اقدام قانونی انجام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =