کشنده FH16

با شروع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه کشور و به تبع آن محدود شدن راه‌های وارداتی، بسیاری از خودروسازان به‌ویژه در بخش کاروتجاری تمام آن‌چه را طی مدت کوتاه برجام به دست آورده و برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند، از دست دادند و مجبور به توقف ادامه همکاری خود با خودروسازان جهانی به‌خصوص اروپایی‌ها شدند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،با شروع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه کشور و به تبع آن محدود شدن راه‌های وارداتی، بسیاری از خودروسازان به‌ویژه در بخش کاروتجاری تمام آن‌چه را طی مدت کوتاه برجام به دست آورده و برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند، از دست دادند و مجبور به توقف ادامه همکاری خود با خودروسازان جهانی به‌خصوص اروپایی‌ها شدند. 
با نیمه‌تمام ماندن برنامه‌های تجاری‌سازان کشور، تولید و واردات برخی مدل‌هایی که در دو سال توافق با آمریکا، به بازار کشور راه پیدا کرده‌ بودند، متوقف شد. از این رو شاهد آن بودیم که برنامه‌ریزی خودروسازان داخلی برای واردات و تولید برخی مدل‌های روز اروپایی، به روزهای پیش از برجام بازگشت و امید بازار داخلی را دوباره به سمت خودروسازان چینی برد. 
در ادامه این گزارش نگاهی خواهیم داشت به مدل‌های اروپایی که با ازسرگیری تحریم‌ها، یا به بازار کشور راه پیدا نکردند یا بعد از مدت کوتاهی مجبور به ترک این بازار شدند. همچنین برخی خودروسازان داخلی برای آن که بازار داخلی را از دست ندهند مجبور به همکاری بیشتر با چینی‌ها شده و نمونه‌های چینی را به ناچار جایگزین مدل‌های اروپایی کردند. 

  FH16؛ قوی‌ترین کشنده ایران
سایپادیزل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجاری‌سازان کشور در آذرماه 96 از محصول جدیدی که در مشارکت با ولوو سوئد به سبد محصولات خود اضافه کرده بود، رونمایی کرد. کشنده FH16 ولووتراکس، در آن سال‌ها نام قدرتمندترین کامیون کشور را به خود اختصاص داده بود. 
پس از گذشت۵۰ سال از آغاز فعالیت در صنعت خودروهای سنگین از جدیدترین و پرقدرت‌ترین کامیون کشنده ایران در دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران رونمایی کرد. این کامیون کشنده که قرار بود محصول جدید سایپادیزل باشد، مجهز به موتور ۶ سیلندر با قدرت ۷۵۰ اسب‌بخار و استاندارد الایندگی یورو ۵ بود که با همین ویژگی‌ها عنوان قوی‌ترین کامیون کشنده ایران را در اختیار گرفته بود. 
این ابرقدرت کشنده ولوو سایپادیزل به آخرین تکنولوژی روز دنیا ازجمله گیربکس هوشمند اتوماتیک i-shift مجهز بود و توانایی حمل بیش از ۲۰ تن بار در شرایط آفرود را داشت.

  FM؛ کشنده 460 اسب‌بخار ولوو
حدود دو ماه پیش از رونمایی از کشنده FH16، سایپادیزل از کشنده ولوو FM در نمایشگاه خودرو تبریز رونمایی کرد. این محصول نیز قرار بود در سگمنت خود، سهم خوبی از بازار داخلی را در اختیار گیرد. 
کشنده ولوو FM از موتور پرقدرت 460 اسب‌بخار و استاندارد آلایندگی یورو5 و گیربکس اتوماتیک I-Shift برخوردار بود و ویژگی‌هایی همچون وزن سبک شاسی و مصرف پایین سوخت این محصول را به عنوان کشنده‌ای اقتصادی با آخرین فناوری‌های روز دنیا و مختص شرایط آب و هوایی و جغرافیایی ایران معرفی می‌کرد.

  سری T، C و K؛ پشت تحریم‌ها
شرکت آریادیزل نیز یکی دیگر از تجاری‌سازان داخلی بود که توانست در دوران برجام، همکاری خود را با شریک اروپایی‌اش یعنی رنوتراکس توسعه دهد و برای واردات و تولید مدل‌های به‌روز این خودروسازی به بازار کشور برنامه‌ریزی‌های مشخصی ارائه کند. 
این خودروسازی در تیر ماه 96 از سه محصول جدید رنوتراکس در سری T، C  و K رونمایی کرد. قرار بود در گام نخست محصول سری T با درصد مشخصی داخلی‌سازی شده و از خط تولید این خودروسازی روانه بازار کشور شود. دو سری دیگر این محصولات نیز قرار بود به صورت CBU به بازار عرضه شوند تا از اوایل سال 97، داخلی‌سازی آن‌ها آغاز شود. 
سه سری از محصولات رنوتراکس برای تطبیق با شرایط جغرافیایی ایران تست شدند و با موتورهای 13 لیتری برای ورود به این بازار آماده شده بودند. از ویژگی‌های بارز این خودروها می‌توان به کاهش 20 درصدی مصرف سوخت آن‌ها در مقایسه با نسل‌های قبلی اشاره کرد. 

  محصولات اسکانیا که به بازار نیامدند
شرکت ماموت نیز در تیر ماه سال 96 از کشنده R560 اسکانیا رونمایی کرد. این کشنده سوئدی 8 سیلندر دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و با توان 560 اسب‌بخار قرار بود به بازار کشور عرضه شود. 
این کشنده با گشتاور 2700 نیوتون متری، در سگمنت کشنده‌های 4*2 قرار بود یکی از قوی‌ترین کشنده‌های کشور باشد. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به ترمز کشنده مجهز به ABS، EBS و TC اشاره کرد. این در حالی است که در ادامه خبرهایی هم از ارائه محصول R500 و کامیون باری P320 به بازار کشور تا پایان سال 96 شنیده شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =