بورس کالا

خریداران خودرو در بورس، حق فروش تا دو سال بعد را نخواهند داشت، مگر این ‌که حاضر به پرداخت مالیات سنگین آن باشند

به گزارش «اخبار خودرو»، عرضه خودرو در بورس کالا این روزها به یکی از مهم‌ترین مباحث صنعت و بازار خودرو تبدیل شده است. از یک‌سو، با عرضه خودرو در بورس کالا شاهد واقعی‌تر شدن قیمت‌ها خواهیم بود که این اتفاق برای خودروسازان بسیار مهم است و از سوی دیگر با عرضه تمام خودروهای تولیدشده در بورس کالا، مشتری می‌داند چه میزان خودرو عرضه شده است و با چه قیمتی می‌تواند آن را خریداری کند. از این حیث، خرید خودرو از کارخانه که طی این سال‌ها با سختی همراه بوده، تمام می‌شود و خریدار واقعی نیز مجبور نیست در پی خرید با دو برابر قیمت روانه بازار سیاه خودرو شود که مملو از دلالی است.

شفاف‌سازی خریداران خودرو در بورس کالا

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سهام

عرضه خودرو در بورس کالا قطعا مزایای بسیاری دارد؛ اصلی‌ترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا شفافیت قیمت خودرو و همچنین شفاف‌سازی درخصوص خریداران است. عرضه خودرو از سوی خودروسازان طی سال‌های اخیر با روش‌های مختلفی همراه است اما نارضایتی مشتریان همچنان پابرجا بوده و حتی طرح قرعه‌کشی هم نتوانسته است آن را برطرف کند. 

به نظر می‌رسد فروش خودرو در بورس کالا بسیاری از این نارضایتی‌ها را از بین خواهد برد. چرا که در این روش و با توجه به مکانیزمی که برای آن ارائه شده است، همه خودروهای تولیدشده خودروسازان باید در این بازار عرضه شود. 

در این صورت، مشخص می‌شود تعداد خودروها در سال چه میزان خواهد بود. چراکه راه‌های دیگر فروش خودرو بسته خواهد شد. همچنین با این روش خودروسازان دیگر ضرر نخواهند کرد و قطعا قیمت خودرو بالاتر از نرخ تمام‌شده به همراه سود مناسب تعیین خواهد شد که به نفع خودروساز خواهد بود. همچنین متقاضی نیز می‌تواند خیلی سریع‌تر به خودرو خود دست پیدا کند و راهی بازار سیاه برای خرید خودرو نخواهد شد. 

قطعا قیمت میانی کارخانه و بازار به نفع مشتری خواهد بود. به نظر می‌رسد با عرضه خودرو در بورس کالا و گذشت زمان، شاهد تعدیل و ریزش شدید در بازار خودرو خواهیم بود؛ موردی که می‌تواند سرمایه بزرگی را روانه بازار سرمایه کند و از این حیث بازار سرمایه جان دوباره‌ای خواهد یافت و روند افزایشی خود از ابتدای سال را ادامه خواهد داد. 

همچنین عرضه خودرو در بورس کالا باعث تحرک بسیار مناسبی در بازار سرمایه و بورس کالا خواهد شد. هرچند بورس کالا درحال‌حاضر هم شرایط بسیار خوبی دارد، اما به‌هرحال گردش مالی صنعت خودرو و ورود آن به بورس کالا می‌تواند برای این بازار نیز مناسب باشد. در نهایت شفافیت و مشخص‌بودن همه موارد مربوط به عرضه و تقاضا سبب خواهد شد بورس کالا به مکانی امن برای عرضه خودرو تبدیل شود و مشتری نیز با خیال راحت و با اعتماد بیشتری اقدام به خرید خودرو خواهد کرد.

اولویت خرید با مشتریان حقوقی واجد شرایط است

روح اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس

بحث عرضه خودرو در بورس کالا صرفا به‌منظور تنظیم‌گری است. یعنی قرار نیست قیمت‌گذاری به بازار آزاد محول و هر قیمت مورد درخواست، در آن اعمال شود و هر اتفاقی در آن رخ بدهد.

قرار است تمام عرضه خودروسازان به بورس کالا بیایند و هیچ خودروسازی حق ندارد خودرو تولیدی خود را به‌جای دیگری غیر از بورس کالا ببرد. بنابراین تمام عرضه خودرو در بورس کالا متمرکز خواهد شد. ضمن این‌که اولویت اصلی برای خرید خودرو در بورس کالا مصرف‌کنندگان خواهند بود؛ مصرف‌کنندگان حق تقدم برای خرید خودرو دارند و بعد از آن‌ها و درصورتی‌که از سوی مصرف‌کنندگان حقیقی تقاضایی وجود نداشته باشد، حقوقی‌ها می‌توانند نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

تا زمانی که مصرف‌کننده حقیقی متقاضی خودرو است، نوبت به حقوقی‌ها نمی‌رسد. همچنین هر فرد می‌تواند در هر سال تنها یک خودرو از مدلی که انتخاب می‌کند، بخرد و این‌گونه نیست که بتواند یک‌هزار خودرو ثبت نام کند؛ یعنی هر کسی یک خودرو ثبت نام کند، تا 12 ماه بعد امکان خرید خودرویی از آن مدل را ندارد.

بورس کالا بسیار شفاف نداشته باشد و خریدار، فروشنده، نحوه خرید خودرو مشخص است و اصولا قابل قیاس با بازار سیاه نیست. اگر بخواهند قیمت‌های گزاف و خارج از عرف برای خودروها بگذارند، بورس این توانایی را دارد که معاملات را باطل کند. این مکانیزم‌ها در بورس کالا وجود دارد و ما از این ابزار قانونی حداکثر استفاده را می‌کنیم.

درحال‌حاضر شورای رقابت قیمت‌ها را به‌صورت دستوری انتخاب می‌کند و به‌زعم خودروسازان این قیمت‌گذاری واقعی نیست و تورم روز در آن دیده نمی‌شود.

خودروسازان معتقدند هزینه‌های متورمی که در بازار مواد اولیه به وجود آمده، در قیمت‌های شورای رقابت دیده‌ نشده است.  ما برای عرضه خودرو در بورس کالا نه نرخ دستوری شورای رقابت را مبنا قرار می‌دهیم و نه قیمت بازار سیاه را. بلکه قیمت پایه براساس قیمت هزینه تمام‌شده خودرو به‌علاوه سود متعارف و مصوب مد نظر ما برای عرضه خودرو در بورس کالا است.  

بحث افزایش کیفیت هم در عرضه خودرو در بورس کالا مطرح است. بر اساس این طرح، تمامی خودروهای تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند و این مکانیزم راحتی است.

خریداران خودرو در بورس نیز حق فروش خودرو را تا دو سال بعد نخواهند داشت، مگر این‌که حاضر به پرداخت مالیات سنگین آن باشند. تمام خودروهای سبک صفر کیلومتر داخلی و برخی خودروهای خارجی مشمول این طرح می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =