کد خبر: 231632
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
image-20201015161931-1.jpeg

نسل چهارم اسپورتیج که نسخهٔ جی‌تی‌لاین این محصول کیا نیز است، با عنوان QL شناخته می‌شود. فیس لیفت ارائه شده از آن در ۲۰۱۹، که نیمهٔ اول ۲۰۲۰ وارد بازار شد، چهره‌ای کاملاً متفاوت از اسپورتیج کیو-ال عرضه کرده است.

اسپورتیج کراس اوور کامپکت کیا است که از ۱۹۹۳ تولید می‌شود و تا کنون ۴ نسل از آن به جهان معرفی شده است. این خودرو که همواره از فروش و محبوبیت خوبی برخوردار بود توانست در نسل‌های سوم و چهارم به موفقیت چشم‌گیر و مثال زدنی‌ای دست یابد. در واقع دلیل اصلی توجه به نسل اول این خودرو، مشارکت در ساخت آن با مزدای ژاپن بود. اعتبار یک کمپانی نامدار ژاپنی منجر به جذب توجهات به این محصول جدید کیا شد.

نسل دوم این خودرو برپایهٔ پلتفرم مشترکی با هیوندای طراحی شد. این پلتفرم اساس النترا و توسان نیز بود. اما کیا نسل سوم اسپورتیج را با تحولی عظیم تولید کرد و حاصل این تحول، شروع کسب موفقیت‌های جهانی این خودرو بود.

کیا نسل سوم اسپورتیج را با عنوان SL عرضه کرد و برای اولین بار تولید نسخه‌های دیزلی آن را نیز در دستور کار خود قرار داد. حاصل تحول چشم‌گیر و موفق ۲۰۱۰ اسپورتیج، دریافت جایزهٔ تراک آو د یر از مراسم بین المللی خودروی برتر سال بود. اسپورتیج نسل چهارم در سال ۲۰۱۵ به جهان معرفی شد و آخرین فیس لیفت آن در نمایشگاه خودروی ۲۰۱۹ شیکاگو به نمایش عمومی درآمد.

طراحی ظاهری کیا اسپورتیج ۲۰۲۰

نسل چهارم اسپورتیج که نسخهٔ جی‌تی‌لاین این محصول کیا نیز است، با عنوان QL شناخته می‌شود. فیس لیفت ارائه شده از آن در ۲۰۱۹، که نیمهٔ اول ۲۰۲۰ وارد بازار شد، چهره‌ای کاملاً متفاوت از اسپورتیج کیو-ال عرضه کرده است. در واقع این بازطراحی از جنس ویرایش‌های خاص کره‌ای‌ها است که می‌تواند نسل جدیدی از یک مدل خودرو باشد. عمده این تغییرات که در نمای بیرونی خودرو اعمال شده است در جهت لوکس گرایی قدم برداشته و به چهرهٔنسبتاً اسپرت این خودرو جلوه‌ای تجملی داده است. در نمای روبرو استفاده از تزئینات کرومی در میانهٔ سپر و قاب جلو پنجره، خودنمایی می‌کند. تغییراتی نیز در دی‌لایت‌ها و مه‌شکن‌ها مشاهده می‌شود که به واقع چهرهٔ خودرو را به روزتر کرده است. تزئینات کرومی اضافه شده به چهره خودرو، در نمای عقب نیز در کنار اگزوزها و طراحی جدید آن‌ها مشاهده می‌شود. تغییر فرم چراغ‌های عقب و حذف نوار بین آن‌ها که روی درب صندوق بار کشیده می‌شد، از دیگر تغییرات اعمال شده در این نما است. طراحی سپر در این نما نیز دستخوش تغییراتی شده است. به این ترتیب که سپر و درب صندوق بار به مدد خطوط حجمی افزوده شده روی آن‌ها، حجیم‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. اسپورتیج در نمای کناری تغییراتی نداشته و اما رینگ‌های جدید و جذابش که به رنگ استیل خاکستری هستند، می‌تواند حامیانش را در این قسمت هیجان زده کند. در واقع تغییر رینگ از انتظارات همهٔ طرفداران کیا، برای تمام فیس‌لیفت‌ها است و این بار نیز این انتظار به خوبی محقق شده است.

تغییرات کابین

در داخل کابین، تغییر نمایشگر بزرگ ۸ اینچی لمسی، طراحی و فرم غربیلک فرمان، تغییر چرم روکش صندلی‌ها از اصلی‌ترین تفاوت‌های ایجاد شده با نسخهٔ پیشین هستند. تزئینات کرومی که در جای‌جای کابین به کاررفته‌اند هماهنگی خوبی با نمای لوکس بیرون ایجاد می‌کنند. این طراحی لوکس، با غربیلک اسپرت جدید ترکیب جالبی ایجاد کرده است. امکانات رفاهی افزوده شده به نسخهٔ پایهٔ فیس لیفت اسپورتیج QL شامل سیستم شارژ بی‌سیم، سیستم عامل اندروید کار و اپل کارپلی، سیستم‌های هشدار خروج از مسیر و کروز کنترل هوشمندمی‌شوند. اما اسپورتیج جدید در بخش فنی تغییری نداشته و موتور و گیربکس آن همان نمونه‌های پیش آر فیس لیفت است. اسپورتیج در ایران از سال ۲۰۱۰ حضور فعال داشته و همواره در بین کراس‌اورهای شهری بسیار محبوب بوده است. نسل سوم و چهارم آن تا سال ۲۰۱۷ فروش خوبی در کشور داشتند و در بین خودروهایی بودند که بازار خرید و فرش نسخه‌های کارکردهٔ آن‌ها نیز رونق خوبی داشت. اما توقف واردات خودرو، مانع از ورود نسخه‌های جدیدتر آن به داخل کشور شد. بدون شک در صورت اجازهٔ ورود، اسپورتیج ۲۰۲۰ نیز می‌توانست همانند برادران بزرگتر خود موفق عمل کند. این را می‌توان از رونق بازار خرید و فروش دست دوم‌های آن در دیوار اسپورتیج، حتی در همین بازار آشفتهٔ فعلی برداشت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =