فودِی (Fuday)

سلیمانی تصمیم گرفت این خودرو با درصد بسیار بالاتری از بومی‌ سازی در سال ۱۴۰۰ به بازار بیاید

 نخستین‌بار صحبت ‌از شاسی‌ بلند آفرودی سایپا در گفت‌وگوی اختصاصی مدیرعامل وقت شرکت زامیاد با روزنامه «دنیای ‌خودرو» (شماره مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۷) به میان آمد. محمد زارع‌ پور اشکذری آن زمان به «دنیای‌ خودرو» خبر داد: «برای اولین‌بار پروانه‌ بهره‌برداری‌ از تولید وانت، کامیون و اتوبوس را فراتر برده و به SUVها تعمیم داده‎ایم؛ یک خودرو شاسی‎بلند خوب نیز برای تولید در نظر گرفته‎ایم که کیفیت و ایمنی بسیار بالایی دارد و تا قبل از شهریورماه عملیاتی و از آن رونمایی خواهد شد.»

حدود یک‌ماه بعد معرفی کاملی از خودروسازی فودِی (Fuday) – شریک ۱۲ساله زامیاد – در روزنامه «دنیای‌خودرو» به عمل آمد؛ شرکتی که برخلاف هجمه‌های منفی شکل‌گرفته در برخی رسانه‌های فضای مجازی، نه‌تنها خودروساز منزوی و مهجوری نیست، بلکه از سال ۱۹۸۸ که فعالیت خود را آغاز کرده، توانسته است محصولات خود را به کشورهای مختلف عرضه کند.

فودی در سال ۲۰۱۲ نخستین محموله از CKDهای اکسپلورر۶ خود را به اندونزی ارسال کرد و در این کشور مورد آزمایش و تست قرار گرفت. همین اقدام، راه‌اندازی کارخانه مونتاژ محصولات فودی در اندونزی را درپی داشت.

ورود به تولید SUV با تجربه ساخت پیکاپ

در شهریورماه همان سال، مدیرعامل وقت زامیاد از تولید و عرضه یک شاسی‌بلند ۷نفره خاص به‌عنوان نخستین خودرو سواری در تاریخ فعالیت این شرکت خودروساز خبر داد. وی با بیان این‌که خودرو برمبنای محصول یکی از خودروسازان خوشنام چین تا آخر امسال در مجموعه زامیاد، داخلی‎سازی و به بازار ایران عرضه می‎شود، اظهار کرد: «در پروژه تولید خودرو جدید زامیاد، الزام رعایت استانداردهای به‎خصوصی وجود دارد که فقط در معدودی از خودروسازان جهانی اعمال می‎شود. 

یکی از مولفه‎های اصلی آن، ایمنی فوق‌العاده است. در محصول جدید، ایمنی مهم‌ترین اولویت بوده، به همین علت باتوجه به نیاز تولید خودرویی با کابین فوق‌مستحکم که بتواند در تصادفات شدید رانندگی و هنگام واژگونی جان سرنشینان را حفظ کند، شرکت زامیاد تصمیم گرفت خودرو سواری SUV با کابین فوق‌ایمن تولید کند و در اختیار خانواده‎های ایرانی قرار دهد. این شرکت در سال ۹۷ به فناوری منحصربه‌فردی در تولید کابین‌های ایمن و مستحکم دست یافت.

یک موتور توربو پرقدرت کم‎مصرف به سفارش سایپا

این خودرو به سفارش زامیاد از یک موتور توربو پرقدرت کم‎مصرف بهره ‌خواهد برد. ضمن این‎که رفاه سرنشینان و امکانات جانبی آن در کنار قیمت مناسب، به افزایش مزایای رقابتی این محصول کمک می‌کند. 

در همان زمان نیز مدیرعامل وقت زامیاد به «دنیای‌ خودرو» گفت: «شاسی‌بلند سایپا کپی یک محصول خودروساز چینی نیست، بلکه با نیازهای مخاطبان در کشور تطبیق یافته، تاجایی که قطعات سامانه‌های خودرو به سفارش زامیاد از برندهای معتبرجهانی انتخاب شده‌اند و طراحی مجدد در خودرو صورت گرفته است. 

کابین این محصول بهینه‎شده نیز توسط متخصصان داخلی با استحکام بسیار بالاتری از نُرم‎های متداول جهانی و خودرو پایه چینی، طراحی و تولید شده است. البته نام این محصول که طی یک همکاری مشترک داخلی و بین‌المللی تولید می‎شود، ایرانی خواهد بود.

این خودرو که به‌سفارش زامیاد از یک موتور توربو پرقدرت کم‎مصرف بهره ‌خواهد برد، کپی یک محصول چینی نیست بلکه مطابق با نیازهای مشتریان ایرانی قطعات آن از برندهای معتبر جهانی انتخاب شده است. کابین این محصول نیز توسط متخصصان داخلی بهینه‎سازی شده و نسبت به نسخه چینی از استحکام بسیار بالاتری برخوردار استیک خودرو جدید با داخلی‌سازی بالا

بنا بر تصمیمات مدیریت ارشد سایپا، شاسی‌بلند جدید گروه خودروسازی سایپا که در روزهای گذشته خبر آغاز پروژه تولید آن رسانه‌ای شد، خودرو جدیدی است که طبق برنامه‌ریزی‌ها، با درصد بالای بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات و با تکیه بر توان و دانش فنی مهندسان و متخصصان گروه سایپا و شرکت زامیاد تولید شده است و به بازار عرضه خواهد شد.

سایپایی‌ها براین باورند تولید یک شاسی‌بلند آفرودی در کشور، در شرایط تحریمی می‌تواند خلأ بازار را در این بخش پوشش دهد و کشور را از واردات خودروهای گران‌ خارجی بی‌نیاز کند. سایپا می‌گوید به مسیری که به رفع کمبودهای موجود خواهد انجامید، ایمان دارد و دستاوردهای اخیر این خودروساز در سال سخت تحریم و تنگنای اقتصادی و شیوع کرونا گویای این حقیقت است.

آغاز فصلی جدید در دوران فعالیت سایپا

تولید این خودرو شاسی‌بلند، آغاز فصل جدیدی در دوران فعالیت گروه خودروسازی سایپاست.  این خودروساز قصد دارد با ورود این محصول جدید به بازار خودروهای شاسی‎بلند کشور، سطح انتظار  مشتریان ایرانی را تغییر دهد و تجربه متفاوتی در اختیار آن‌ها بگذارد. 


در این راستا، مدیریت ارشد فعلی سایپا که توقف تولید پراید با نام او در تاریخ صنعت خودرو ایران همراه شد، به‌منظور توسعه فعالیت‎های این گروه خودروسازی و با بهره‌گیری بهینه از دانشی که طی چند دهه تولید خودرو در این مجموعه ایجاد شده، تصمیم گرفته است نسبت‌به تنوع‎بخشی به سبد محصولات با ارزش افزوده بالاتر اقدام کند و در کنار محصولات «پلت‌فرم SP۱۰۰ » که سگمنت‌هایی همچون سدان، هاچ‌بک و کراس‌اوور را پوشش می‌دهد، توسعه و تولید یک محصول جدید در سگمنت SUV (شاسی‌بلند آفرودی) با قابلیت تولید روی خطوط موجود شرکت و بدون نیاز به سرمایه‎گذاری مجدد را نیز در دستور کار این گروه خودروسازی قرار داده است.

گرچه قرار بود زمان تولید و فروش این خودرو شاسی‌بلند، پاییز سال ۹۷ باشد و نخستین سری آن نیز اواخر همان سال تحویل مشتریان شود اما باتوجه به شرایط ارزی کشور و اولویت پاسخگویی به نیاز بازار در سگمنت‌های دیگر، این موضوع از دستور کار خارج شد.

اما پس‌از حضور سیدجواد سلیمانی در سایپا که در پایان دی‌ماه ۱۳۹۷ رقم خورد، درباره این خودرو تصمیمات مهم و استراتژیکی اتخاذ شد. سلیمانی تصمیم گرفت این خودرو با درصد بسیار بالاتری از بومی‌سازی در سال ۱۴۰۰ به بازار بیاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =