کد خبر: 231678
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
پولستار

به‌رغم‌آن ‌که پولستار یک خودروساز تازه‌تاسیس است و ۳سال بیشتر از زمان تاسیس آن نگذشته اما قدمت آن به سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد.

به گزارش «اخبار خودرو»، شاید نام پولستار برای ما ایرانی‌ها آشنا نباشد اما اکنون یکی از برندهای نوظهور در عرصه خودروهای الکتریکی است که کم‌کم شهرت جهانی پیدا می‌کند. پولستار درواقع تیونر اختصاصی ولوو و پیش‌تر یک تیم اتومبیلرانی بود اما اکنون به خودروسازی برای رقابت با تسلا بدل شده، بی‌شک این جسورانه‌ترین تصمیمی است که مالکان پولستار اتخاذ کرده‌اند. البته باید گفت این برند سوئدی تا به‌اینجای‌کار موفق ظاهر شده است. امروز به مناسبت سالگرد خودروساز شدن پولستار قصد داریم بیشتر با این شرکت و خودروهای برقی آن آشنا شویم.

از دل مسابقات اتومبیلرانی

به‌رغم‌آن‌که پولستار یک خودروساز تازه‌تاسیس است و ۳سال بیشتر از زمان تاسیس آن نگذشته اما قدمت آن به سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد. در آن سال «Flash Engineering» یک تیم مسابقه‌ در عرصه اتومبیلرانی و در کشور سوئد فعالیت خود را آغاز کرده بود اما بعدها  فروخته شد و به «پولستارریسینگ» تغییرنام داد. 

البته در دهه ۲۰۰۰ به تقویت خودروهای مسابقه‌ای ولوو نیز پرداخت. بنابراین اساس پولستار را باید یک تیم مسابقه اتومبیلرانی دانست. بسیاری‌از خودروسازان بزرگ ازجمله فراری فعالیت‌های خود را از پیست مسابقه و به‌عنوان یک تیم اتومبیلرانی آغاز کرده‌اند و حالا باید پولستار را جدیدترین خودروسازی دانست که با سابقه حضور در پیست‌های اتومبیلرانی، به ساخت خودرو نیز روی آورده است.

در نقش تیونر اختصاصی ولوو

پس از آن که پولستار به‌کار روی خودروهای مسابقه‌ای ولوو پرداخت اما بازهم در سال ۲۰۰۹ شاهد تغییر نام این شرکت بودیم. این‌بار پولستارریسینگ «پولستار پرفورمنس» نامیده شد تا به‌عنوان شریک تجاری ولوو به تیونینگ خودروهای این برند بپردازد. قطعا چنین اقدامی، یک جهش قابل‌توجه برای پولستار بود و خبر از پشتکار تیم فنی مهندسی و مدیران آن داشت.

۶سال بعد هم‌زمان با شدت گرفتن همکاری این دو شرکت هم‌وطن یعنی پولستار و ولوو، کمپانی ولوو اقدام به خریداری کامل پولستار کرد و پس از آن خودروهای ارتقایافته تحت‌عنوان «پولستار» توسط ولوو به بازارهای جهانی عرضه شد. ازآنجاکه ولوو از سال ۲۰۱۰ تحت‌مالکیت گروه خودروسازی چینی جیلی قرار داشت، پولستار نیز به‌نوعی زیرمجموعه این گروه چینی به‌شمار می‌رود.

پولستار خودروساز می‌شود

در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ طبق تصمیم مدیران جیلی و ولوو، قرار شد پولستار از تیون اختصاصی خودروهای ولوو به یک تولیدکننده مستقل خودروهای برقی تغییر کاربری بدهد. بنابراین در چنین روزی، پولستار رسما وارد عرصه تولیدکنندگان خودروهای هیبرید و الکتریکی شد. به‌عبارت‌دیگر باید گفت پولستار یک رقیب قَدر برای تسلا و دیگر تولیدکنندگان خودروهای برقی و هیبرید محسوب می‌شود.

این شرکت سوئدی در سال ۲۰۱۹ نخستین خودرویش به‌عنوان یک کوپه‌اسپرت هیبرید را واردخط تولید کرد. درحال‌حاضر این شرکت فقط دو خودرو برای فروش عرضه می‌کند که در بازه قیمتی ۵۹هزار تا ۱۵۹هزار یورو قرار دارند.

۲ گام نخست پولستار

همان طور که گفتیم پولستار از سال ۲۰۱۹ اولین خودرو خود را به تولید انبوه رساند. نخستین محصول این خودروساز، پولستار یک‌نام داشت و در کلاس کوپه‌های هیبرید با قیمت سرسام‌آور ۱۵۹‌هزاریورو به بازار عرضه شد. شاید چنین قیمتی برای یک محصول تازه‌کار گران به‌نظر برسد اما «پولستار-یک» مجهز به پیشرانه ۴‌سیلندر ۲‌لیتری توربو است که در کنار ۲‌موتور الکتریکی درمجموع ۶۰۸‌اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰۰‌نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. بنابراین باید گفت با هیولای تمام‌عیاری طرف هستیم و در کمال تعجب فعلا فقط در  چین تولید می‌شود. یک‌سال بعد پولستار دومین خودرو خود  به‌نام «پولستار۲» را با قیمتی به مراتب ارزان‌تر معرفی کرد. 

دومین پولستار در کلاس فست‌بک‌های جمع‌وجور تمام‌الکتریکی طراحی و تولید شده است. این خودرو که مانند برادر بزرگ‌تر خود در چین تولید می‌شود، قدرت ۳۰۰‌اسب‌بخاری و گشتار ۶۶۰‌نیوتون‌متری دارد. قیمت این پولستار از سال ۲۰۲۰ به تولید انبوه رسیده؛ ۵۹‌هزار یورو است و البته امکان پیمایش ۴۷۰‌کیلومتر با هربار شارژ را دارد. 

در اکتبر امسال پولستار فراخوانی برای تمام مدل‌های پولستار۲ منتشر کرد. زیرا به‌دلیل نقص یک نرم‌افزار، باعث ازبین‌رفتن قدرت خودرو هنگام رانندگی می‌شد. ازآنجاکه این خودرو توانایی به‌روزرسانی نرم‌افزار OTA را نداشت، لازم بود همه خودروها برای به‌روزرسانی دستی نرم‌افزار به یک مرکز خدمات فراخوان شوند. ایرادی که شاید ضربه بزرگی به روند موفقیت این خودروساز نوپا وارد می‌کند.

پولستار در ایران

ازآنجاکه واردات خودرو به ایران از سال ۲۰۱۸ به‌طورکلی بسته شد و هیچ خودرویی پس از آن وارد کشور نشده و باتوجه به‌این‌که پولستار از سال ۲۰۱۹ تولید انبوه خودروهایش را آغاز کرده، بنابراین حضور این برند سوئدی-چینی در ایران تا امروز غیرممکن است. اما مردم ایران تا حدودی با نام پولستار آشنا هستند. 

دراصل، ماجرا از این قرار است که برخی محصولات ولوو در کشور با پکیج ظاهری پولستار عرضه شده یا لوگو آن را داشته‌اند. ازاین‌رو برخی افراد با این نام به‌واسطه محصولات ولوو در بازار کشور آشنا هستند اما هرگز خودروهای الکتریکی و هیبرید آن وارد خاک ایران نشده است. به‌رغم روابط‌حسنه ایران و چین، همچنان امکان حضور پولستار در آینده نزدیک در ایران نیست. چون یا محصولات این برند کاملاالکتریکی بوده و به‌دلیل نبود بسترهای لازم امکان تردد استاندارد در خیابان‌های ایران را ندارد و یا این‌که برچسب‌قیمت نجومی روی آنها چسبانده شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =