پرشیاساین

خودروهای روز دنیا نیازمند روغن‌موتورهای با کیفیت و رسیدگی مداوم هستند. استفاده از روغن‌موتورهایی با برندهای متفرقه و غیراستاندارد، قطعا سبب آسیب به موتور و خسارت فراوان برای صاحب خودرو خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای روز دنیا نیازمند روغن‌موتورهای با کیفیت و رسیدگی مداوم هستند. استفاده از روغن‌موتورهایی با برندهای متفرقه و غیراستاندارد، قطعا سبب آسیب به موتور و خسارت فراوان برای صاحب خودرو خواهد شد. یکی از خودروهایی که نیازمند رسیدگی دقیق و استفاده از روغن‌موتور با کیفیت است، خودرو ب‌ام‌و است. استانداردهای متعدد شرکت ب‌ام‌و برای روغن‌موتور سبب شده نتوان از هر روغنی برای این محصولات استفاده کرد. استانداردی که با توجه به آب و هوای هرنقطه از جهان می‌تواند متفاوت باشد. 
در ایران استفاده از روانکارهایی با تاییدیه ب‌ام‌و لانگ‌لایف 01 از سوی نماینده رسمی آن یعنی پرشیاخودرو توصیه می‌شود. این شرکت برای ارائه خدمات بهتر به‌مشتریان خود اقدام به‌طراحی و تولید روغن 5W40 با نام تجاری پرشیاساین کرده است. در همین زمینه با الناز شعبانیان، مدیر توسعه و فروش روانکارهای شرکت پرشیاخودرو به گفت‌وگو پرداختیم. وی به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «اهمیت کلیدی روغن در حفظ سلامت خودرو ب‌ام‌و و به‌طورکلی در مبحث خدمات پس از فروش، پرشیا خودرو را بر آن داشته تا با دیدگاهی هدفمند و با برنامه‌ریزی درازمدت، این بازار را مورد مطالعه قرار دهد. فلسفه ایجاد بخش مستقل روغن در این مجموعه نیز همین بوده است. 

چه‌شد که به‌فکر تولید روغنی مخصوص موتور مدل‌های مختلف ب‌ام‌و افتادید؟
در ابتدای پروژه و با هدف بهینه‌سازی عملکرد در موتورهای ب‌ام‌و، کلیه فاکتورهای دخیل از جمله وضعیت آب‌وهوایی کشور و شاخص‌های اصلی ارتقای عملکرد در روانکاری خودرو مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. هم‌زمان پرشیاخودرو بر آن بود که برند روغن خود را با نام تجاری پرشیاساین روانه بازار کند. بر این اساس کلیه شرکت‌های تراز اول تولیدکننده روغن در کشور بررسی و نهایتا پروژه با همکاری تیم فنی و تولید شرکت نشت‌بن (تولیدکننده محصولات لیکومولی آلمان در ایران) استارت خورد. درمحصول مشترک تولیدشده با برند پرشیاساین فرمولاسیون و کلیه شاخص‌های اصلی ارتقای عملکرد بهینه‌سازی شده ‌است. 

 درخصوص این آیتم‌ها توضیح دهید. 
ما روی 3 شاخص اصلی که منجر به‌ارتقای عملکرد روغن می‌شوند، متمرکز شدیم. یکی از این شاخص‌ها نواک (NOACK) است که دلالت بر تبخیر روغن در فواصل سرویس دارد. کاهش این عدد به این معناست که اصطلاحا خودرو کمتر «روغن کم می‌کند». 
شاخص دوم CCS (ColdCrankingSimulator)d است که نشان‌دهنده کارکرد موتور در شرایط استارت سرد است. بیشترین اصطکاک موتور در خودرو در لحظه استارت سرد رخ می‌دهد و با در کنترل گرفتن و بهینه‌سازی عدد CCS استارت سرد و روانکاری کلیه اجزای موتور راحت‌تر انجام می‌شود؛ اصطکاک کاهش می‌یابد و درنتیجه قطعات داخلی موتور کمتر در معرض فرسایش قرار می‌گیرند.
شاخص ویسکوزیته یا ویسکوزیته ایندکس نیز در این محصول عدد بسیار مناسب ۱۸۲ است که نشان می‌دهد چطور روغن‌موتور به‌شکل هوشمند با دماهای مختلف تطبیق پیدا می‌کند و مصرف سوخت را به‌حداقل می‌رساند و فرآیند روانکاری را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. همچنین در فرمولاسیون این روغن از پایه پلی‌آلفااولفین استفاده شده ‌است که روغن‌پایه‌ای تمام‌سنتتیک و بسیار خالص است (به این معنی که حاوی ساختارهای حلقوی، پیوندهای دوگانه، گوگرد، اجزای نیتروژن یا هیدروکربن‌های مومی نیست). نبود این ساختارها سبب به‌وجود آمدن یک روغن بسیار ناقطبی با شاخص ویسکوزیته بالا، روانکاری عالی در دمای پایین و پایداری اکسیداسیون فوق‌العاده می‌شود.
بدیهی است که این فرمولاسیون ارتقایافته به‌افزایش چشمگیر کارآیی محصول پرشیاساین در موتورهای ب‌ام‌و می‌انجامد.هم‌زمان با همکاری آزمایشگاه البرز تدبیرکاران، پروژه تست جاده که حرفه‌ای‌ترین اقدام برای سنجش عملکرد روغن‌های کارکرده و دستیابی به‌کیلومترکارکرد مناسب است در پرشیاخودرو کلید خورد. تعدادی خودرو با توان موتور، تعداد سیلندر و از سری‌های مختلف اما با کیلومترکارکردهای تقریبا یکسان انتخاب شدند و هر 2 هزار کیلومتر تست آزمایشگاهی بسیار دقیقی روی آن‌ها انجام شد. تحلیل نتایج آزمایش نظیر نزدیک شدن عدد TBN و TAN به‌یکدیگر (یا نزدیک شدن به نصف عدد TBN)، آنالیز عنصری، اندازه‌گیری آلودگی‌هایی نظیر آلودگی آب و سوخت در کنار آنالیز ذرات فرسایشی، استعداد روغن را برای ادامه کار در کیلومترهای بالا می‌سنجد. البته این تست زمان‌بر است و نتیجه آن پس از اتمام، در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 

چرا در دورهای بالا، میزان گزارش خرابی موتور در موتورهای ب‌ام‌و در ایران افزایش یافته بودو آیا این موضوع به روغن‌موتور مرتبط است؟ 
این موضوع دلایل متنوعی می‌تواند داشته باشد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها کیفیت سوخت است. درخصوص روغن همان‌طور که گفته شد، ما با توجه به‌شرایط آب و هوایی و فراوانی موتورهای فعال در ایران، تاییدیه ب‌ام‌و لانگ‌لایف 01 را معیار قرار می‌دهیم که در ذیل آن به ویسکوزیته 5W40 اشاره شده ‌است. انتخاب روغن‌موتور با پایه تمام سنتتیک نیز خود به کاهش چشمگیر رسوبات می‌انجامد. رسوبات از دلایل اصلی آسیب‌های جدی موتوری هستند و باید با انتخاب سازنده معتبر و محصول درست از ایجاد آن‌ها جلوگیری کرد.

 با این تفاصیل آیا خیال ب‌ام‌و سواران از بابت رسوب در موتور می‌تواند راحت باشد و به‌طور کلی تاثیر PAO در فرمولاسیون این روغن چیست؟
بله؛ در فرمولاسیون این روغن از PAO استفاده شده و همین سبب می‌شود رسوبات ایجادشده در موتور به‌حداقل میزان ممکن برسد. همچنین فیلم مناسبی از روغن در لحظه استارت سرد روی کلیه اجزای موتور ایجاد می‌شود و به‌محافظت بهتر از قطعات داخلی آن می‌انجامد.
چرا لیکومولی را انتخاب کردید و آیا آلمانی بودن این برند در انتخابتان نقش داشته ‌است؟ 
خیر؛ در ایران شرکت‌های تولیدکننده روغن تحت‌لیسانس برندهای معتبر بین‌المللی انگشت‌شمار هستند. طی بررسی‌های انجام‌شده بین این شرکت‌ها با توجه به در دسترس بودن محصول، کارخانه تولیدی و زنجیره تامین آن‌، دارا بودن تاییدیه ب‌ام‌و لانگ‌لایف ۰۱ و نهایتا انعطاف‌پذیری تولیدکننده درموضوع ارتقای فرمولاسیون، این برند انتخاب شد. 

درصورتی که مصرف‌کنندگان به‌روغن پرشیاساین دسترسی نداشته باشند، پیشنهاد بعدی شما چیست؟
همیشه بهترین معیار برای انتخاب روغن، توصیه سازنده خودرو است که در دفترچه مربوط به آن ذکر می‌شود. توصیه من این است که در صورت عدم دسترسی به‌شبکه خدمات پس از فروش پرشیاخودرو در سراسر کشور، محصول فول‌سنتتیک با گرانروی 5W40 یا 5W30 و همچنین API:SN تهیه شود. برای تعویض روغن حتما به‌مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید؛ چراکه متاسفانه در شرایط فعلی محصول تقلبی نیز در کشور وجود دارد.

 مصرف‌کنندگان چطور می‌توانند برند پرشیاساین را خریداری کنند؟
محصول از هفته آینده در شبکه خدمات پس از فروش خودرو درسراسر کشور و در فروشگاه‌های پرشیاخودرو در بازار تهران قابل تهیه است. فروش اینترنتی نیز در مرحله بعد فعال خواهد شد. این محصول برای استفاده در کلیه مدل‌های ب‌ام‌و مناسب است. 

استاندارد ب‌ام‌و برای تعویض روغن چه کیلومتری است؟
در ایران توصیه ما برای تعویض روغن خودرو 5 هزار کیلومتر بوده و واضح است که محصول پرشیاساین به‌دلیل فرمولاسیون ویژه و نتایجی که تاکنون از تست جاده حاصل شده است، قابلیت کارکرد به‌مراتب بیشتری دارد. لیکن به‌دلیل مباحث متعددی نظیر کیفیت سوخت، شیوه‌های متعدد رانندگی، شرایط مختلف حاکم بر جاده‌ها، ترافیک شهری و... همان 5 هزار کیلومتر توصیه می‌شود. به‌ این‌ ترتیب با سرویس‌های منظم‌تر سلامت خودرو خود را تضمین می‌کنیم. 
اما این استاندارد در مناطق مختلف دنیا با یکدیگر متفاوت است و از آنجا که ب‌ام‌و شرایط رانندگی و ترافیکی را در کشورهای مختلف ارزیابی نمی‌کند، پیشنهاد دقیقی قابل ارائه نیست و تعیین این استاندارد غالبا به‌نماینده هر منطقه واگذار می‌شود. بدیهی است که به‌لحاظ فرهنگی یک روغن‌موتور فول‌سنتتیک یا پایه PAO و API:SN در اروپا هرگز زیر 15 تا 20 هزار کیلومتر کارکرد تعویض نمی‌شود. درحالی‌که این عدد در بسیاری از کشورهای خاورمیانه به زیر 10 هزار کیلومتر می‌رسد.
 در واحد توسعه روانکارهای شرکت پرشیاخودرو برنامه ما این است که تست جاده با نظارت آزمایشگاه تا 10 هزار کیلومتر ادامه یابد. اما همچنان به‌نظر می‌رسد 5 هزار کیلومتر عدد مناسبی برای تعویض روغن این خودروها در کشور ماست. 

 سایر روغن‌پایه‌ها چه‌هستند و چه‌تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 
روغن‌ها می‌توانند با 3 پایه مختلف تولید شوند ۱- پایه معدنی (که به‌صورت طبیعی از نفت خام و در برج تقطیر به‌دست می‌آید.) ۲- تمام‌سنتتیک (پایه‌ گروه‌های III و IV که فاقد مواد نفتی است و توسط انسان در شرایط کاملا آزمایشگاهی تولید می‌شود.) این روغن به‌دلیل پاک‌کنندگی و رسوب‌زدایی بالا برای استفاده در خودروهای ب‌ام‌و توصیه می‌شود. ۳- نیمه‌سنتتیک که ترکیب روغن‌پایه معدنی شامل پایه گروه‌های I و II و درصدی از گروه پایه بالاتر III و IV است و در این ترکیب هیچ فرمول مشخصی برای درصد استفاده از پایه‌های سنتتیک وجود ندارد. بنابراین محصولات نیمه‌سنتتیک بعضا از کیفیت‌های متفاوتی با یکدیگر برخوردارند.
 در تولید روغن‌موتور روغن‌پایه با ادتیوها یا مواد افزودنی که دارای خواص متعدد هستند (بالابرنده شاخص گرانروی، پاک‌کننده‌ها و معلق‌کننده‌ها، مواد ضداکسیداسیون، مواد ضدسایش، مواد ضدخوردگی و ضدزنگ، مواد پایین‌آورنده نقطه ریزش، مواد ضدکف و...) ترکیب می‌شوند و محصول نهایی را می‌سازند. روغن‌پایه گروه یک در چهار پالایشگاه اصلی کشور تولید می‌شود. اما سایر روغن‌های پایه و مواد افزودنی وارداتی هستند. تکنولوژی تولید ادتیو تنها در اختیار چهار شرکت مطرح ادتیوساز در دنیاست. امروزه واردات مواداولیه برای تولید روغن با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو است و این خود اصلی‌ترین چالش تولیدکننده‌هاست.

 درحال حاضر روغن 5W40 که قرار است برای محصولات ب‌ام‌و در کشور مورد مصرف قرار بگیرد، در کدام گروه قرار دارد؟ 
روغن 5W40 که ما تولید کرده‌ایم، درواقع روانکاری فول‌سنتتیک محسوب می‌شود. البته روغن‌های فول‌سنتتیک دیگری نیز در کشور تولید می‌شوند. پیشنهاد و توصیه ما برای خودروهای ب‌ام‌و قطعا روغن‌های فول‌سنتتیک است. همچنین روانکارهای نیمه‌سنتتیک بسیاری نیز در بازار کشور تولید می‌شود که برای استفاده در خودروهای ژاپنی، چینی، برخی مدل‌های کره‌ای مانند محصولات کیا و هیوندای و همچنین برای گروه پژو توصیه شده و پاسخگو است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohammad IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    1 0
    چرا از خود روغن کاسترولEDG استفاده نمیکنید این ماشینا خیلی حساسا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =