شاید خوانده یا دیده باشید که خودرویی از حجم موتور بسیار پایینی برخوردار است، اما در مقابل می‌تواند شتاب عالی را در اختیار راننده بگذارد. این موضوع به‌هماهنگ بودن قوای محرکه خودرو و سیستم انتقال قدرت آن منوط می‌شود. 

به گزارش «اخبار خودرو»، شتاب و سرعت در خودرو دو مولفه بسیار متفاوت از یکدیگر هستند که هر یک به‌پارامترهای خاصی وابسته هستند. اگر علاقه‌مند به مباحث فنی خودرو باشید، شاید خوانده یا دیده باشید که خودرویی از حجم موتور بسیار پایینی برخوردار است، اما در مقابل می‌تواند شتاب عالی را در اختیار راننده بگذارد. این موضوع به‌هماهنگ بودن قوای محرکه خودرو و سیستم انتقال قدرت آن منوط می‌شود. 
اگر بخواهیم با یک مثال ساده این مساله را بهتر و ساده‌تر بیان کنیم، این است که پژو 206 یا مدل نسبتا به‌روز آن یعنی 207 در میان هاچ‌بک‌های ساخت داخل، از شتاب بهتری برخوردارند. این موضوع را نباید تنها به‌پیشرانه خودرو ربط داد، زیرا پژو 206 و 207 هر دو دارای موتور 4سیلندر 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی 16 سوپاپ هستند که شاید موتور پرتوانی نباشد، اما به‌دلیل طراحی سیستم انتقال قدرتی که دارای چرخ‌دنده‌های به‌اصطلاح دنده‌ریز و همچنین با فواصل کوتاه‌تر است، این امر منجر به‌تسریع شتاب در این نوع خودروها شده است. 
اگر کمی تخصصی‌تر بخواهیم به‌این مساله بپردازیم، باید گفت زمانی که پیشرانه خودرو توان و گشتاور لازم را فراهم می‌کند، برای به‌حرکت درآمدن خودرو، باید سیستمی تعبیه شود که بتواند این نیرو را به‌چرخ‌ها منتقل کند و سبب به‌حرکت در آمدن خودرو شود. بنابراین سیستم انتقال قدرت که شامل گیربکس و مجموعه دیفرانسیل و حتی چرخ‌ها می‌شود، وظیفه دارد که توان و گشتاور تولیدی از موتور را به‌چرخ‌ها برساند تا باتوجه به‌نیروی دَوَرانی، خودرو را به‌حرکت در آورد. حال اگر سیستم انتقال قدرتی طراحی شده باشد که مقدار توان و گشتاور لازم را با اتلاف بیشتری به‌چرخ‌ها برساند، نهایتا شاهد شتاب ضعیف‌تر از خودرو خواهیم بود. بنابراین گیربکس باتوجه به‌ماهیتی که دارد (چرخ‌دنده‌هایی درون آن تعبیه شده تا با ضریب خروجی مشخصی قدرت را انتقال دهد) می‌تواند در تسریع تعویض دنده و شتاب تاثیرگذار باشد. ساختار به‌اصطلاح دنده‌ریز و با فواصل کوتاه در زمان تعویض دنده و انتقال قدرت، موضوعی بسیار مهم در تسریع شتاب محسوب می‌شود و با در نظر گرفتن این مساله، دورموتور افزایش یافته و به‌همان میزان توان نیز تا حدی افزایش یافته و شاهد شتاب رضایت‌بخشی از خودرو خواهیم بود. بنابراین گیربکس با چرخ‌دنده ریز و با فواصل کوتاه و البته ضریب خروجی با تناسب عالی دنده پینیون و کرانویل به‌شتاب بهتر خودرو کمک می‌کند. اما این نکته را فراموش نکنید که نه‌تنها قدرت و گشتاور بالای پیشرانه و گیربکس با فواصل کوتاه دنده می‌تواند شتاب بهتری را در اختیار شما بگذارد، بلکه تناسب وزن به‌قدرت و همچنین توزیع عالی وزن نیز در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =