بازار خودرو

به‌گفته بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، حدود 40روز است که معاملات چندانی در بازار خودرو انجام نشده و بازار به‌نوعی وارد فاز جدید رکود شده است. ازسوی‌دیگر باتوجه به شرایط فعلی نمی‌توان گفت قیمت‌های موجود در بازار تا چه اندازه دقیق و درست است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در شرایط فعلی که بازار خودرو با کاهش نرخ ارز، شرایط افت را تجربه می‌کند اما همچنان نمودار معاملات در بازار خودرو حالت افقی دارد و این بازار بیش‌از هر زمان دیگری خالی از مشتری است.
به‌گفته بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، حدود 40روز است که معاملات چندانی در بازار خودرو انجام نشده و بازار به‌نوعی وارد فاز جدید رکود شده است. ازسوی‌دیگر باتوجه به شرایط فعلی نمی‌توان گفت قیمت‌های موجود در بازار تا چه اندازه دقیق و درست است. زیرا بازار خودرو در رکود کامل به‌سر می‌برد و خریدوفروش در نقطه صفر است. به‌رغم‌آنکه تعداد فروشندگان در بازار خودرو افزایش یافته اما خریدار کم است، ازسوی‌دیگر با کاهش نرخ ارز از هفته گذشته قیمت خودرو نیز افت کرده است. هر روز نسبت به روز گذشته قیمت خودرو پایین‌تر می‌آید. ازآنجاکه درحال‌حاضر حدود ۴۰ روز است که معامله‌ای در بازار خودرو چندان انجام نشده بنابراین نمی‌توان‌گفت قیمت‌ها در بازار چقدر درست هستند، اما براساس ارقام روی کاغذ؛ قیمت خودرو پراید131 که تا هفته پیش 125 تا ۱۲۸ میلیون بود در آخرین روزهای هفته گذشته با 120میلیون‌تومان نرخ‌گذاری ‌شد. اگر نرخ ارز همچنان کاهش یابد، امکان دارد این خودرو که به نوعی ملاک بازار خودرو است به کمتر از 110میلیون تومان نیز برسد. اتفاقی که البته اگر افزایش قیمت خودروسازان سبب افزایش قیمت دوباره خودروها در بازار آزاد نشود. هرچند بازار خودرو با قیمت ارز ارتباط نزدیک دارد و کوچک‌ترین نوسان در بازار ارز تاثیر خود را در این بازار می‌گذارد. بنابراین درصورتی‌که نرخ ارز به کمتراز ۲۵‌هزار تومان برسد، بهای پراید نیز مانند شهریورماه به زیر ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید، اما موارد دیگری در قیمت خودرو در بازار آزاد دخالت دارند. ازجمله افزایش قیمت خودروسازان اتفاقی است که می‌تواند بر قیمت خودروها در بازار آزاد تاثیر داشته باشد.
ازسوی‌دیگر درحال‌حاضر با تحویل خودروهای ثبت‌نامی و ازدیاد خودرو در بازار کسانی که از شرایط فعلی بازار اطلاع دارند، فروشنده شده‌اند، به‌همین‌دلیل فروشندگان خودرو در بازار فعلی بسیار زیاد شده است. همچنین با آغاز ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و افت قیمت خودرو در بازار، فروشندگان به صف می‌شوند، اما به دلیل نبود خریدار معاملات در بازار خودرو به صفر رسیده است. چنانچه اگر در این بازارآشفته خریداری هم پیدا شود اغلب؛ افراد مصرف‌کننده و ناآشنا به بازار هستند که با وجود نوسانات بازار ارز و شیب قیمت‌ها دست به چنین ریسکی می‌زنند. طی روند صعودی قیمت خودرو در ماه‌های اخیر و حتی امروز که بازار با شیب نزولی قیمت‌ها روبه‌رو  است آنچه مانع مراجعه خریداران به بازار و رکود شدید بر بازار معاملات خودرو شده، کاهش توان مالی مصرف‌کنندگان است چنانچه با تدوام شرایط اقتصادی و نرخ تورم، هر روز قفل سنگین‌تری بر معاملات بازار خودرو زده می‌شود. 
ازسوی‌دیگر بیشتر خودروهایی که اکنون توسط خودروسازان به مشتریان تحویل داده می‌شود در رهن شرکت‌های خودروسازی هستند و سند آنها آزاد نیست. این موضوع باعث شده است این خودروها غیرقابل‌فروش باشند. هرچند برخی دلالان در بازار بدون اعلام این موضوع به مشتریان چنین خودروهای را به‌فروش می‌رسانند و هنگام تنطیم سند این مورد را به مشتری اعلام می‌کنند. چنین اقدامی باعث می‌شود خریداران در برابر عمل انجام‌شده قرار بگیرند. در چنین شرایطی خریداران دو راه‌حل برای این مشکل پیش‌رو دارند. 
نخست آنکه‌ که مجبور می‌شوند از خرید خود انصراف دهند، ضرر و زیان نوشته‌شده در قرارداد را به جان بخرند و فروشنده نیز مبلغی را از خریدار به‌عنوان انصراف از قرارداد کسر می‌کند. اما راه‌حل دوم سازش بر سر خودرویی است که سند آن در رهن کمپانی بوده و خریدار باید حداقل تا یک‌سال برای نقل و انتقال سندخودرو صبر کند و خودرو را به صورت وکالتی بخرد. متاسفانه در بازار فعلی با افزایش فروشندگان اغلب دلالان و واسطه‌ها به دنبال سوءاستفاده از خریدارانی هستند که مصرف‌کننده یا از بازار خودرو سررشته‌ای نداشته باشند تا به‌راحتی بتوانند با هرگونه ترفندی خودرو را به آنها بفروشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =