حجم تولید پالایشگاه‌های آمریکایی در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ به‌میزان ۲۵ میلیون و ۹۰۰هزار بشکه ثبت شد؛ رقمی ۱۰ درصد کمتر از آنچه از ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۹ تولید شده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،حجم تولید پالایشگاه‌های آمریکایی در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ به‌میزان ۲۵ میلیون و ۹۰۰هزار بشکه ثبت شد؛ رقمی ۱۰ درصد کمتر از آنچه از ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۹ تولید شده بود. براساس اعلامیه اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده (EIA) تاثیر ویروس کرونا بر صنعت روانکارهای آمریکا به‌قدری شدید بوده که حجم تولید آن‌ها را به‌زمان رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ بازگردانده است. 
در سال ۲۰۰۹ نیز به‌خاطر شرایط خاص اقتصادی، پالایشگاه‌داران روند صعودی را متوقف و تنها ۲۵میلیون بشکه روغن‌پایه تولید کردند. اما در سال جاری این کاهش به‌‌شکل متوازنی نبود. در سایت‌های نفتی شاهد افت ۲۳ درصدی تولید نسبت به‌زمان مشابه سال گذشته بودیم. درواقع براساس اطلاعات آژانس EIA امسال ۴ میلیون بشکه روغن‌پایه گروه یک و دو کمتر از سال گذشته تولید شده است که این میزان افت تنها در سال ۱۹۹۳ به‌ثبت رسیده بود. همین‌طور در بخش روغن‌پایه‌های پارافینیک یا سنتتیک‌ها افت ۷ درصدی رخ داده که سبب شده حجم کلی تولید روغن‌پایه گروه‌های 3 تا 5 به‌میزان ۲۲ میلیون‌بشکه برسد؛ رقمی که پیش از این تنها در نیمه نخست سال ۲۰۰۹ ثبت شده بود. 
کلارک اسمیت، معاون خدمات فنی شرکت کراس ‌اویل گفت: «من مهم‌ترین دلیل شرایط جاری را وضعیتی می‌دانم که کووید-۱۹ سبب آن شده است.» کراس اویل شرکتی است که روزانه ۵ هزار بشکه روغن‌پایه در آرکانساس تولید می‌کند. اسمیت در ادامه گفت: «تولید در‌ ماه‌های ژانویه، فوریه و اوایل مارس طبیعی بود. اما در اواسط ماه آوریل، فعالیت درصد قابل توجهی از مشتریان صنعتی ما متوقف شد. با وجود اینکه نرخ تولید رو به‌پیشرفت است، اما هنوز اوضاع به‌حالت عادی برنگشته است.» یک منبع آگاه دیگر نیز در صنعت روانکارها که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، به این نکته اشاره می‌کند که دو پالایشگاه کالومت و آرگون در ماه‌های پایانی نیمه نخست سال جاری فعالیتشان را متوقف کردند و به‌سراغ ارتقا و بازسازی پالایشگاه رفتند. 
این درحالی است که ظرفیت پالایشگاه کالومت ۷ هزار بشکه در روز است و آرگون با دراختیار داشتن پالایشگاه‌هایی در پرینتون، شروپورت، ویکسبورگ، می‌سی‌سی‌پی و لوئیزیانا می‌تواند ۲۲هزار بشکه در روز تولید کند. در واقع این دو شرکت روی هم ۶۵ درصد از ظرفیت تولید روغن‌پایه معدنی ایالات‌متحده را دراختیار دارند. 
چندین پالایشگاه پارافینی نیز به‌خاطر افت تقاضای بازار که ناشی از قرنطینه اواخر ماه مارس بود، ساعت‌های کاری را در پالایشگاه‌ خود کاهش دادند. البته درنظر داشته باشید که در این بخش با توقف فعالیت شرکت لیوندل باسل که پالایشگاه روغن‌پایه گروه ۴ آن در تگزاس ظرفیت ۳ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز را داشت، پیش از آغاز سال احتمال افت حجم تولید را داده بود؛ اما حجم تولید فعلی بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده است. پالایشگاه‌های خلیج تگزاس که کارخانه اگزون‌موبیل نیز در آن واقع شده با ظرفیت متوسط ۸ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز به‌طور میانگین فعالیت می‌کردند و در گروه 2 نیز ظرفیت به ۱۸ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رسیده بود. بنابراین سهم ۸۰ درصدی تولید گروه 2 در این منطقه به ۷۵ درصد رسید. درمجموع می‌توان این‌گونه گفت که فوریه بدترین ماه سال جاری برای پالایشگاه‌داران ایالات‌متحده بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =