جنسیس G70

این برند لوکس‌ساز و نوپا امروز تولد ۵‌سالگی خود را جشن می‌گیرد. به‌همین مناسبت قصد داریم با این برند لوکس متعلق به گروه هیوندای در کره‌جنوبی بیشتر آشنا شویم.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروسازان آسیایی به‌عنوان‌ عرضه‌کنندگان خودروهای ارزان، مقرون‌به‌صرفه و کم‌استهلاک در بازارهای جهانی شهرت دارند. ازآنجاکه این برندها  بخش خودروهای معمولی و اقتصادی، بازار را در اختیار گرفته‌اند هرگز نمی‌توانند توجه مشتریان خودروهای لوکس را به خود جلب کنند. چون ذهنیت مردم از این برندها همان خودروهای اقتصادی است که در هر کوچه و خیابان دیده می‌شود. ازاین‌رو برای ‌آن‌که از بخش پر سود خودروهای لوکس بازار عقب نمانند، ناچار به تاسیس یک برند جدید با هویت لوکس هستند. یکی از مثال‌های زنده برای این ماجرا، جنسیس است. این برند لوکس‌ساز و نوپا امروز تولد ۵‌سالگی خود را جشن می‌گیرد. به‌همین مناسبت قصد داریم با این برند لوکس متعلق به گروه هیوندای در کره‌جنوبی بیشتر آشنا شویم.


1.وقتی جنسیس یک مدل بود

با وجود این که سال تاسیس برند جنسیس ۲۰۱۵ است اما ماجرای نام جنسیس به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد. در آن سال، ابتدا یک خودرو سدان کانسپت به‌نام جنسیس در نمایشگاه نیوروک رونمایی شد. چندماه بعد در نمایشگاه لس‌آنجلس شاهد رونمایی از کانسپت جدید هیوندای با نام جنسیس‌کوپه بودیم. 
یک‌سال بعد هیوندای نسخه‌های تولیدی هر دو خودرو را با همان نام جنسیس و جنسیس کوپه روانه خط تولید و سپس به بازار جهانی عرضه کرد. این دو مدل با پرفورمنس بالا، امکانات رفاهی خوب و متریال مرغوب، یک سر و گردن از دیگر خودروهای این کمپانی کره‌ای بالاتر بودند. دراصل هیوندای با تولید این دو خودرو قصد ورود به بازار خودروهای پریمیوم و لوکس را داشت. 
اما چون نام هیوندای بر جنسیس سایه افکنده بود، مشتریان همچنان به چشم خودروهای اقتصادی به جنسیس نگاه می کردند. هر دو مدل سدان و کوپه جنسیس تا سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شدند. البته در ۸ سال یک‌بار نسخه فیس‌لیفت برای آنها ارائه شد اما درنهایت هیوندای تصمیم گرفت مسیر جنسیس را برای موفقیت‌های بیشتر تغییر دهد. از این‌رو از سال ۲۰۱۶ به بعد نام جنسیس از لیست خودروهای هیوندای حذف شد.


2.خودرویی که تبدیل به برند شد


هیوندای در چهار نوامبر ۲۰۱۵ اقدام به تاسیس یک برند جدید با نام جنسیس کرد. هدف از تاسیس جنسیس تولید خودروهای پریمیوم و لوکس بود. برندی که بتواند ناکامی مدل‌های جنسیس را برای هیوندای جبران کند. از این‌رو فعالیت جنسیس به سرعت تحت مالکیت گروه بزرگ هیوندای استارت خورد. درحال‌حاضر ۵‌سال از فعالیت این برند لوکس‌ساز می‌گذرد و در این مدت، ۵مدل خودرو در کلاس‌های متفاوت به بازار عرضه کرده است. جالب آن‌که جنسیس عنوان نخستین برند لوکس‌ساز کشور کره‌جنوبی را با خود یدک می‌کشد. این برند در کنار لکسوس، اینفینیتی و آکورا تنها خودروسازان لوکس قاره آسیا به‌شمار می‌روند. 
جنسیس برای ‌آنکه حرفی برای گفتن در برابر رقبای باتجربه خود داشته باشد اقدام به استخدام طراحان مطرح برندهای بزرگ همچون فولکس‌واگن، بنتلی، مرسدس‌بنز، لامبورگینی، بوگاتی، آئودی و ... کرد. اقدامی که باعث خلق خودروهای زیبایی در بازار خودروهای لوکس شد. هیوندای از سال ۱۹۹۹ یک سدان بزرگ به نام ایکوئس را تولید می‌کرد. 
خودرویی که به‌دلیل قرار گرفتن در این کلاس؛ مشتریان مرفه را هدف قرار می‌داد و به نوعی لقب سدان لوکس را یدک می‌کشید. تا سال ۲۰۱۶ دو نسل از ایکوئس که در ایران با نام سنتنیال شناخته می‌شود، به بازار عرضه شد. علت توقف تولید ایکوئس تاسیس برند لوکس‌ساز جنسیس بود. چون اولین اقدام جنسیس برای ورود به دنیای خودروهای لوکس، طراحی و تولید یک سدان بزرگ بود که در اصل ادامه‌دهنده راه ایکوئس است.

3. 5 محصول جنسیس

همان طور که گفتیم، جنسیس در نخستین اقدام خود دست به ساخت یک سدان بزرگ زد. اولین خودرو که G90 نام داشت، در اصل ادامه‌دهنده راه هیوندای ایکوئس بود.  G90 در همان اولین سال فعالیت جنسیس یعنی ۲۰۱۵ وارد خط تولید شد. تولید این مدل تاکنون ادامه دارد. دو سال پیش جنسیس نسخه فیس‌لیفت G90 را معرفی کرد که از نظر طراحی چهره خودرو به طول کلی دگرگون شده است. 
این خودرو که با نام EQ900 نیز شناخته می‌شود با پیشرانه‌های بنزین‌سوز ۶ و ۸سیلندر اتمسفریک و توربو قابل‌خریداری است. یک‌سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶ جنسیس دومین خودرو خود را به‌نام G80 معرفی کرد.  G80 یک سدان متوسط لوکس و ادامه‌دهنده راه هیوندای جنسیس سدان است. طول عمر نسل اول این خودرو بسیار کوتاه بود و تنها پس از چهار سال شاهد پایان تولیدش بودیم. 
از سال جاری میلادی نسل دوم جایگزین آن شده است.  G80 جدید با پیشرانه‌های ۴ و ۶ سیلندر توربو بنزین‌سوز و دیزلی تولید می‌شود. سومین اقدام جنسیس، تولید یک سدان کامپکت پریمیوم بود. این خودرو در سومین سال فعالیت یعنی ۲۰۱۷ با نام G70 رونمایی شد. این مدل امسال فیس‌لیفت شده است. سال ۲۰۲۰ را باید شلوغ‌ترین سال برای جنسیس دانست. زیرا علاوه‌بر معرفی نسل دوم G0 و فیس لیفت  G70 این برند لوکس دو خودرو جدید دیگری را نیز برای اولین‌بار معرفی کرده است. 
خودرو نخست یک مدل شاسی‌بلند متوسط لوکس است که با نام GV80 معرفی شده، خودرویی که اولین شاسی‌بلند جنسیس و نخستین شاسی‌بلند لوکس گروه هیوندای به‌شمار می‌رود. GV80 به‌عنوان محصول ۲۰۲۱ به بازار عرضه شده است. چندماه بعد نوبت به معرفی جدیدترین محصول جنسیس رسید. 
مدل پنجم یا به‌عبارت دیگر جدیدترین مدل جنسیس که GV70 نام دارد، در کلاس کراس‌اوور کامپکت طراحی و تولید شده است. البته برنامه تولید GV70 از سال ۲۰۲۱ به‌عنوان محصول ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. جزئیات مشخصات فنی این مدل فعلا مشخص نشده و به‌زودی باید منتظر خودرویی اسپرت از این برند لوکس‌ساز باشیم.


4.جنسیس در ایران


در سال‌های گذشته مدل‌های پریمیوم و لوکس از هیوندای همچون جنسیس سدان، جنسیس‌کوپه و هیوندای سنتنیال در بازار ایران عرضه شدند. اما پس از ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، ورود این مدل‌ها امکان‌پذیر نبود. 
پس از تاسیس برند جنسیس در سال ۲۰۱۵ باز هم خبری از پیشرانه‌های کم‌حجم در میان محصولات لوکس این خودروساز نبود. بنابراین دیگر هرگز نمایندگی این برند در کشور تاسیس نشد. ازسوی‌دیگر مدل‌های کم‌حجم‌تر در ۲ سال اخیر به جمع محصولات این برند پیوستند اما به‌دلیل بسته شدن کلی واردات خودرو هرگز نتوانستیم میزبان مدل‌های لوکس و پریمیوم جنسیس باشیم. البته باید به این نکته اشاره کرد نسل اول جنسیس G80 در مناطق آزاد کشور وارد شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =