واردات خودرو

خواسته ما اجرای مفاد بخشنامه معاون‌اول رئیس‌جمهور و اخذ نظر از انجمن‌های تخصصی است. درهمین‌حال، تنظیم بازار، نحوه تامین ارز و اخذ نظر تشکل‌های تخصصی در اتخاذ تصمیمات از دیگر خواسته‌های انجمن خواهد بود، درحالی‌که در هیچ صورت‌جلسه‌ای امضای تشکل‌های تخصصی دیده نمی ‌شود

به گزارش «اخبار خودرو»، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته با اشاره به این‌که پس از ممنوعیت واردات خودرو، خودروسازان داخلی هرگونه خواسته‌اند تولید کرده و با هر قیمتی که خواسته‌اند خودرو به بازار عرضه کرده‌اند، از حمایت‌های بیش از اندازه  از خودروسازان و ایجاد انحصار در بازار خودرو انتقاد کرد و گفت: «هنوز نتوانسته‌ایم خودرو مناسب به مردم بدهیم.

وی همچنین اعلام کرد: «ما در وزارت صمت کمیته مربوط به خودرو را با حضور همه تشکل‌های خودروسازی و خودروسازان تشکیل داده‌ایم و در حال آماده‌سازی طرحی با همکاری کمیسیون صنایع مجلس هستیم تا بتوانیم انحصار را بشکنیم و رقابتی در بازار خودرو ایجاد کنیم که کیفیت را بالا ببرد و قیمت را پایین بیاورد.»

پس از این اظهارات، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی نامه‌ای به وزیر صمت، آزادسازی واردات خودرو را درخواست کرد.

مهدی دادفر در این خصوص گفت: «طی چهار سال گذشته به کسب‌وکار فعالان حوزه واردات خودرو تعرض شد و صدای ما هم از سوی وزرای سابق صمت نشنیده گرفته شد. اما با ممنوعیت واردات خودرو، اختلالی بزرگ در بازار خودرو به‌وجود آمد که پیامد آن رشد چندبرابری نرخ خودروهای خارجی و تاثیرگذاری آن بر قیمت محصولات خودروسازان داخلی بود. بنابراین، بدون شک دولت باید در تلاش برای جبران این اقدام و تصمیم باشد و در این مسیر هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.»

 به نظر شما تاثیر ممنوعیت واردات خودرو بر شرکت‌های خودروساز داخلی چیست؟

به‌قول شخص وزیر،‌ شرکت‌های خودروساز داخلی با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، با هرکیفیتی خودرو تولید و با هر قیمتی که توانسته‌اند آنها را وارد بازار کرده‌اند. این امر نشان داد ایشان رویکرد مثبتی نسبت به واردات دارد. مجلس نیز نسبت به این اظهار نظر واکنش مثبت نشان داد و اعضای کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس ضمن تدوین طرحی با هدف واردات تکنولوژی و بهبود کیفیت تولیدات داخلی، موضع موافق خود را اعلام کردند.

 قانون ممنوعیت واردات خودرو یک حکم دولتی است. بر این اساس، آیا برای آزادسازی واردات خودرو نیاز به حمایت مجلس وجود دارد؟

بله . بر همین اساس، طی سال‌های اخیر با اعضای کمیسیون صنایع رایزنی‌هایی در این خصوص انجام شده است. در مجلس قبل، نمایندگانی مثل آقایان پارسایی و ملکی در زمان فعالیت خود تمام تلاششان را کردند که اشتباه تصمیم‌گیری درخصوص ممنوعیت واردات را به گوش مسئولان دولتی برسانند. 

با توجه به طولانی شدن این محدودیت و تغییر نمایندگان مجلس، در مجلس فعلی نیز آقایان طاهری و داودی و اعضا کمیسیون صنایع به تهیه طرح جدید تحول صنعت و بازار خودرو همت گماردند که گشایش‌هایی در آن لحاظ شده است. هرچند دولت برای واردات خودرو نیازی به طرحی از سوی مجلس ندارد. چراکه مجلس واردات خودرو را ممنوع نکرده است و دولت هر زمانی بخواهد می‌تواند واردات خودرو را آزاد کند. 

درحال‌حاضر نیز بحث آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح است و نظرات مثبت و منفی درخصوص آن وجود دارد. برخی نمایندگان نیز پیشنهاد آزادسازی واردات را ارائه کرده‌اند.

 به نظر می رسد با عزم وزیر صمت مبنی بر مبارزه با انحصار در بازار خودرو، امکان آزادسازی واردات خودرو با هدف تولید رقابتی در کشور وجود داشته باشد. آیا به نظر شما در صورت آزادسازی واردات خودرو، امکان جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج کشور در بخش واردات خودرو وجود دارد؟ 

طی سال‌های گذشته که واردات خودرو با توجیه جلوگیری از خروج ارز ممنوع شد، انجمن واردکنندگان خودرو بارها با ارائه پیشنهادهای متعددی، راهکارهای واردات خودرو بدون صرف یک دلار از منابع ارزی را پیشنهاد داد. اما هربار با مخالف دولت و بانک مرکزی مواجه شد. 

از این زمان به بعد بود که خودروسازان داخلی با تکیه بر ابزار ممنوعیت واردات، در بازار یکه‌تازی کردند تا جایی که آقای رزم‌حسینی در اظهاراتی تاکید کرد باید شرایط برای عبور از انحصار خودروسازان و افزایش تولیدات با هدف رقابت‌پذیری محصولات خودرویی در سطح بازار فراهم شود. این اظهارنظر و همچنین عذرخواهی ایشان از مردم که احتمال آزادسازی واردات خودرو را تقویت کرده، نشان از رویکرد واقع‌نگرایانه شخص وزیر دارد که بسیار ستودنی است. 

این اقدام منتج به بازگشت به کار حدود 15هزار نفر در بخش‌ واردات و 3هزار نفر در بخش اسقاط خودرو خواهد شد. زیرا با ممنوعیت واردات خودرو، روند اسقاط هم متوقف شد که شاهد تبعات آن در بخش آلودگی هوا و تصادفات جاده‌ای هستیم. 

این در حالی است که به‌رغم فرار خودروسازان از زیر بار مسئولیت اسقاط یک خودرو فرسوده به‌ازای تولید هر چهار خودرو که نتیجه لابی‌گری‌های متعدد آن‌هاست، واردکنندگان خودرو به اسقاط چهار خودرو به ازای واردات هر دستگاه خودرو متعهد بودند و از زمان ممنوعیت واردات بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو بسیار فرسوده به‌جای اسقاط همچنان در خیابان‌ها و جاده‌های کشور تردد می‌کنند و ضمن بالا بردن تصاعدی مصرف سوخت و ایجاد آلایندگی مضاعف، ایمنی سرنشینان خود و دیگران اعم از پیاده و سواره را به خطر می‌اندازند.

 جزئیات درخواست شما در نامه ارسالی به دفتر وزیر صمت چه بوده است؟

در این نامه خواسته شده است تا یک‌طرفه به قاضی نروند. زیرا وقتی جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو یک‌طرفه برگزار می‌شود، خروجی آن جز ایجاد شرایط فعلی نخواهد بود. 
این در حالی است که خواسته ما اجرای مفاد بخشنامه معاون‌اول رئیس‌جمهور و اخذ نظر از انجمن‌های تخصصی است.

درهمین‌حال، تنظیم بازار، نحوه تامین ارز و اخذ نظر تشکل‌های تخصصی در اتخاذ تصمیمات از دیگر خواسته‌های انجمن خواهد بود، درحالی‌که در هیچ صورت‌جلسه‌ای امضای تشکل‌های تخصصی دیده نمی‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    محال ممکن هست همین
  • واقع بین IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    درخواست رسمی واردکنندگان از وزیر صمت برای آزادسازی واردات خودروخودرو!!!!!!!؟؟؟؟؟؟.................... به عوض درخواست رسمی باید نوشت ارزوی واردکنندگان از وزیر صمت برای آزادسازی واردات خودرو! البته که ارزو برای وارد کننده گان عیب نیست!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =