کد خبر: 232001
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
بازار خودرو

اگرچه نرخ ارز نیز طی دو روز اخیر دوباره افزایش یافته ولی باید منتظر بود و دید طی روزهای آینده بازار خودرو در برابر کاهش احتمالی دوباره نرخ ارز چه واکنشی نشان خواهد داد.

به گزارش «اخبار خودرو»، با وجود تحولات سیاسی و اثر آن روی نرخ ارز، شاهدیم که طی دو روز گذشته بازار دربرابر کاهش بیشتر قیمت خودرو مقاومت کرده است.البته این موضوع دو دلیل عمده دارد:

نخست مقاومت برخی دلالان و نمایشگاه‌داران است که احتمالا از رخدادها و تحولات سیاسی اخیر و آثار آن بر قیمت ارز بِه‌هیچ‌عنوان خشنود نیستند و حداکثر مقاومت را در برابر کاهش قیمت‌ها از خود نشان می‌دهند. زیرا برخی از آنها هنوز به‌کسب سودهای نجومی می‌اندیشند که از ناحیه فروش خودروهای دپوشده، مخصوصـــــــا انواع پیش‌خریدشده داخلی و چینی حاصل می‌شـــــد و عامل دوم امتناع خودروسازان از کاهش قیمت‌ های رسمی است. 

خودروسازان نیز روی قیمت‌های جدید برای جبران میزان زیان و افزایش درآمد و سودشان حساب کرده بودند و حالا چنانچه مجبور شوند قیمت‌های رسمی را کاهش دهند، حداقل یک بازه زمانی ۶ ماهه نیاز خواهـــد بود تا بتوانند تیراژ تولید را افزایش دهند. در نتیجه خودروسازان هم به دلیل وجود حاشیه زیان محصولات خود، کاهش رسمی قیمت خودروهایشان را منطقی نمی‌دانند.

این دوعامل در کنار هم سبب شده است خودرو طی دو روز گذشته در برابر کاهش قیمت مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

اگرچه نرخ ارز نیز طی دو روز اخیر دوباره افزایش یافته ولی باید منتظر بود و دید طی روزهای آینده بازار خودرو در برابر کاهش احتمالی دوباره نرخ ارز چه واکنشی نشان خواهد داد.

به سوی رکود بی‌سابقه

چنانچه نمایشگاه‌داران، دلالان و خودروسازان در برابر توقع عموم برای کاهش قیمت خودرو مقاومت کنند، احتمالا مشتریان فعلی بازار خودرو که بیشترشان مصرف‌کننده واقعی هستند، تا اطلاع ثانوی که قیمت‌ها باز هم ریزش داشته باشد از خرید آن خودداری کنند تا شاید به‌مرور قیمت خودروها کاهش یابد و این موضوع کم‌سابقه یا حتی بی‌سابقه‌ترین رکود را در بازار خودرو ایران رقم خواهد زد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =