بورس

روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی 147هزار نوبت معاملاتی، 3.7میلیارد سهم به ارزش 1303میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی بالغ‌بر 243هزار میلیارد تومان شد. شاخص‌کل نیز با افزایش بیش‌از 9هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و 221هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،در آخرین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته گذشته، نمادهای این صنعت بورسی دو روند متفاوت را پشت سر گذاشتند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، فنرسازی زر، رینگ‌سازی مشهد و کرمان‌خودرو مثبت شدند و درمقابل نمادهای رادیاتور ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، نیرومحرکه، قطعات اتومبیل ایران، سرمایه‌گذاری رنا، صنایع ریخته‌گری ایران، مهرکام پارس، بهمن‌دیزل، ایران‌خودرو دیزل و الکتریک‌خودرو شرق منفی خوردند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی 147هزار نوبت معاملاتی، 3.7میلیارد سهم به ارزش 1303میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی بالغ‌بر 243هزار میلیارد تومان شد. شاخص‌کل نیز با افزایش بیش‌از 9هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و 221هزار واحد قرار گرفت.
 
   راهی برای افزایش حجم معاملات
برخی کارشناسان بورس معتقدند آزادسازی نوسان‌گیری روزانه در بورس، حجم معاملات را افزایش می‌دهد. زیرا نبود این مساله باعث می‌شد کسانی که به دنبال کسب سودهای کوتاه‌مدت حتی ۵درصدی در یک روز بودند، از بازار خارج شوند. اما حالا باتوجه به این‌که محدودیت خریدوفروش روزانه برداشته شده است، این افراد به بازار برگشته‌اند و همین موضوع حجم و ارزش معاملات را افزایش می‌دهد. این امر از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا یکی از فاکتورهای مهم برگشت بازار، افزایش حجم معاملات و ارزش روزانه معاملات است که آزادکردن نوسان‌گیری این مساله را تسهیل می‌کند.
 
   مهم‌ترین مانع تعادل‌بخشی به بازار
یکی از دلایل مهمی که موجب شد خریدوفروش روزانه ممنوع شود؛ این بود که نوسان‌گیری افراد، بورس را با وضعیت بی‌ثباتی و عدم تعادل روبه‌رو می‌کرد و به نوعی باعث می‌شد جلوی آغاز روند صعودی گرفته شود. اما به‌رغم اعمال این ممنوعیت باز هم در یک ماه اخیر بازار با روند نزولی همراه بود. بنابراین ثابت شد مشکل اصلی جای دیگری است و خریدوفروش روزانه آزاد شد، امری که برای برگشت بورس می‌تواند مفید باشد، به‌ویژه در این روزها که اعتماد سرمایه‌گذارن بورسی سلب شده و این موضوع بزرگ‌ترین عاملی است که اجازه نمی‌دهد بازار به تعادل برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =