بازار خودرو

کاهش قیمت خودرو درحال‌حاضر مانند افزایش قیمت‌ها در یک‌ماه گذشته از حالت روزانه به‌ساعتی تبدیل شده است و حتی به صورت لحظه‌ای نیز قیمت‌ها تغییر می‌کنند. اما در شرایط افت قیمت‌، بازار نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بسیار ضعیف می‌شود

به گزارش «اخبار خودرو»، باتوجه به ادامه‌دار شدن رکود بازار خودرو در یکی‌، دو ماه گذشته و ادامه روند افت قیمت‌ها، نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با تعطیلی ۲هفته‌ای، یک‌ماه زودتر به خواب زمستانی می‌روند.

در شرایط کنونی، به دلیل کاهش قیمت‌ها چند هفته‌ای است بازار خودرو به رکود کامل رفته، بنابراین تعطیلی ۲‌هفته‌ای نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو از اول آذرماه نیز این بازار را به طور کلی به کما خواهد برد. این اتفاق در شرایط کنونی به‌ دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا برای اعمال محدودیت‌های بیشتر برای جلوگیری از شیوع این بیماری در نظر گرفته شده است.

کاهش قیمت خودرو درحال‌حاضر مانند افزایش قیمت‌ها در یک‌ماه گذشته از حالت روزانه به‌ساعتی تبدیل شده است و به صورت لحظه‌ای قیمت‌ها تغییر می‌کنند. هرچند این کاهش بها برای خریداران خودرو بسیار خوب به نظر می‌رسد اما در شرایط کاهش قیمت‌ها، بازار نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بسیار ضعیف می‌شود.

وجود چنین اتفاقی باعث می‌شود فروشندگان خودرو همیشه منتظر نوسان قیمت‌ها به سمت بالا باشند تا مشتریان بیشتری برای خرید اقدام کنند.

درچنین‌شرایطی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند تازمانی‌که شرایط کنونی اقتصادی بر کشور حاکم باشد نمی‌توان به ادامه افت قیمت کالاها و بازار خودرو امید داشت.

یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در پایتخت به خبرنگار ما گفت: وقتی بانک‌مرکزی یک‌باره نرخ دلار را حدود ۱۵‌درصد زیر قیمت بازار اعلام می‌کند و رقم فروش را از ۳۱‌هزارتومان به ۲۴‌هزارتومان می‌رساند و مطرح می‌کند خریدی هم ندارد، بنابراین بازارهای ارز و خودرو با شوک مواجه می‌شوند. اتفاقی که در حال حاضر رخ داده است.

وی گفت با این اقدام بانک‌مرکزی بسیاری از سایت‌های خریدوفروش خودرو، قیمت‌هایی را بر اساس نرخ فروش ارز ازسوی بانک‌مرکزی برآورد و اعلام کردند که در بازار عملی نشدند. اما پس از آن بانک‌مرکزی باردیگر نرخ فروش را بالا برد بنابراین می‌توان‌گفت مهم‌ترین عامل شوک روانی و کاهش قیمت لحظه‌ای در بازار خودرو عدم ثبات در نرخ ارز است.

در چنین شرایطی، در صورت ثبات بازار ارز؛ تصمیم‌گیری در بازار خودرو آسان‌تر شده و بازار از رکود خارج و قیمت‌ها تثبیت خواهند شد. اما همچنان نرخ ارز با نوسانات همراه است بنابراین نمی‌توان درخصوص بازار خودرو و قیمت‌ها برنامه‌ریزی کرد.

همان‌طور که پیش‌از این نیز  گفته شد درحال‌حاضر معامله‌ای در بازار خودرو انجام نمی‌شود و هیچ‌کس تمایل به خریدوفروش ندارد. در برخی موارد اگر فروشنده‌ای هم وجود دارد، دلالان هستند که متاسفانه تعداد زیادی خودرو خریداری کردند و از ترس زیان به‌اصطلاح فروشنده شدند.

در چند سال گذشته خودرو، کالایی مصرفی بود و سرمایه‌ای به‌حساب نمی‌آمد، بسیاری از افرادی که خودرویی را خریداری می‌کردند برای مصرف شخصی بود و پس از مدتی با فروش آن  می‌توانستند خودرو بهتری خریداری کنند اما اکنون فقط به‌عنوان سرمایه به خودرو نگاه می‌کنند.

با این‌تفاصیل در چهارمین روز هفته جاری پراید۱۳۱ به‌قیمت ۱۱۲میلیون‌تومان، تیبا صندوق‌دار؛ ۱۳۰ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک؛ ۱۴۵ میلیون‌تومان، ساینا۱۴۶؛ میلیون‌تومان، کوییک؛ ۱۵۳ میلیون ‌تومان ، پژو۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۲۰۷‌میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۵؛ ۲۸۵‌میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ وی ۸ نیز به‌قیمت ۲۷۵ میلیون‌تومان معامله شده‌اند.

همچنین پژو ۲۰۷‌دنده‌ای با قیمت ۳۱۵‌میلیون‌تومان، ۲۰۷ اتومات؛۴۷۰‌میلیون‌تومان، ۲۰۷ پانوراما؛ ۳۵۵‌میلیون‌تومان، پژوپارس؛۲۲۵‌میلیون‌تومان، پژوپارس LX TU۵؛ ۲۷۵میلیون‌تومان، سمند LX؛ ۲۰۵‌میلیون‌تومان، دنا معمولی؛ ۲۸۰‌میلیون‌تومان، دنا پلاس؛ با۳۷۵‌میلیون‌تومان، دناپلاس‌توربو اتومات؛۴۹۵‌میلیون‌تومان و هایما S۷ توربو نیز به‌قیمت ۷۲۰‌میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =