همکاری دایملر و جیلی

لی شوفو، مالک و بنیانگذار جیلی چین ۹.۷ درصد از سهام دایملر را در اختیار دارد و مدت‌هاست که در پشت پرده در تلاش برای همکاری‌ بیشتر با این غول آلمانی است و درعین‌حال دایملر نیز مدتی است به‌دنبال شیوه‌هایی برای کاهش هزینه‌های تولید خود می‌گردد

به گزارش «اخبار خودرو»، مرسدس ‌بنز در روزهای اخیر تایید کرده که قصد دارد توسعه و تولید نسل جدید موتورهای بنزین‌سوز ۴ سیلندری خود را به‌پروژه مشترکی با جیلی چین واگذار کند. این دو شرکت همچنین با همکاری هم قرار است در چین سیستم‌های پلاگین-هیبرید را توسعه دهند. 

این‌طور که پیش‌بینی می‌شود حاصل هر دو همکاری در نهایت به آلمان صادر خواهد شد تا بعد از نصب در خودروهای مرسدس‌بنز در سطح جهانی به‌فروش برسد. 

جیلی نیز تایید کرده که این دو شرکت در شرف همکاری برای توســـــعه و تولید سیستم پیشرانه برای خودروهای هیبرید هستند و صادرات موتورهای ساخت چین به‌آلمان جزو گزینه‌های محتمل خواهد بود. 

تولید در خارج

براساس گزارش‌های منتشرشده در نشریات آلمان، دایملر تایید کرده که توسعه و ساخت موتورهای ۴ سیلندری خود را به‌جوینت‌ونچری در چین خواهد سپرد. 

لی شوفو، مالک و بنیانگذار جیلی چین ۹.۷ درصد از سهام دایملر را در اختیار دارد و مدت‌هاست که در پشت پرده برای همکاری‌ بیشتر با این غول آلمانی تلاش می‌کند و درعین‌حال دایملر نیز مدتی است به‌دنبال شیوه‌هایی برای کاهش هزینه‌های تولید خود می‌گردد. 

این اقدام بدان معنی است که دایملر نیز مانند ب‌ام‌و قصد دارد موتورهای احتراق‌داخلی خود را در خارج از خاک آلمان تولید کند. 

ب‌ام‌و هفته گذشته اعلام کرد تولید موتور احتراق‌داخلی خود را در انگلستان یا استرالیا ادامه خواهد داد و تمام کارخانه‌های این شرکت بعد از انجام به‌روزرسانی‌های لازم به‌تولید خودروهای برقی اختــــــصاص پیدا خواهند کرد. 

دایملر نخستین خودروساز اروپایی نخواهد بود که با یک شرکت چینی یک تشریک مساعی در قالب جوینت‌ونچر خواهد داشت و پیش از این شرکت‌هایی مانند پژو، فولکس‌واگن و ب‌ام‌و با خودروسازان چینی همکاری‌هایی در رابطه با توسعه و ساخت داشته‌اند. 

همکاری‌ برای تولید خودروهای پاک

طبق برنامه مورد نظر دایملر و جیلی قرار است این دو شرکت با نزدیک‌تر کردن حوزه همکاری‌های خود از سال ۲۰۲۴ در یک کارخانه جدیدالتاسیس در چین تولید خانواده‌ای جدید از موتورهای ۴ سیـــــــــلندر را برای پیشرانه‌های پلاگین-هیبرید دایــــــملر آغـــــاز کنند. 

درحال حاضر موتورهای ۴ سیلندر در کلاس‌های A، B، C و E و همچنین مدل‌های شاسی‌بلند GLA، GLB و GLC وجود دارند و هرساله صدها هزار عدد از این موتورها برای استفاده در خودروهای با پیشرانه بنزینی یا پلاگین-هیبرید تولید می‌شوند. 

مارکوس شفر، عضو هیات‌مدیره دایملر و مدیر عملیاتی مرسدس‌بنز اخیرا گفته: «قصد ما این است که تا سال ۲۰۳۹ به‌طور کلی ناوگانی فاقد هرگونه آلاینده کربنی داشته باشیم. درنتیجه الکتریکی‌سازی تمام پیشرانه‌های مورد استفاده ما جزء لاینفکی از راهبردمان در رابطه با پیشرانه‌هاست. به‌این منظور ما به‌شکل نظام‌مند، محصولات موجودمان را تغییر می‌دهیم که تا سال ۲۰۳۰ فروش بیش از نیمی از خودروهای سواری مرسدس‌بنز متشکل از فروش مدل‌های تمام‌الکتریکی و پلاگین-‌هیبرید باشد. واحد تازه‌تاسیس سیستم‌های پیشرانه در مرسدس‌بنز این پروژه را پیش‌ خواهد برد و برای کاهش هزینه‌ها تلاش خواهد کرد.» 

مزایا و معایب همکاری

دایملر بر این نکته تاکید کرده که این همکاری به‌قدرت رقابت‌پذیری جهانی این شرکت کمک خواهد کرد و در بخش‌های مهندسی، تامین، کارآیی و صنعتی‌سازی صرفه‌جویی‌ بیشتری خواهد شد که این بدون همکاری حاصل نمی‌شد. نقطه منفی این همکاری این است که تکنولوژی مورد استفاده مرسدس‌بنز به‌دست رقبای خودش خواهد افتاد. 

باید در نظر داشته باشیم که جیلی علاوه‌بر اینکه مالک ولوو است، همچنین روابطی با لوتوس دارد. هرچند سایر برندهای مربوط به لو شوفو از لینک‌اندکو، جیلی و پروتون در سطحی نیستند که با مرسدس‌بنز رقابت کنند. جیلی همچنین در سال ۲۰۱۸ نیمی از سهام برند مشکل‌دار دایملر یعنی اسمارت را خریداری کرد و بعد از انتقال آن از فرانسه به‌چین، آن را بدل به‌برندی مختص خودروهای الکتریکی شهری کرد. 

جوینت‌ونچر دایملر و جیلی قصد دارد مدل‌های جدیدی از اسمارت‌های الکتریکی را به بازار عرضه کند و علاوه‌بر جانشینی بـــــــرای خودرو اسمارت فورتو، یک شاسی‌بلند جمع‌وجور به‌اســــم ای‌وی را به‌بازار معرفی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =