بازار خودرو  جهان

درحالی‌ که برخی به خاطر دغدغه‌های مالی خرید خود را به تعویق انداخته یا کلا از صرافت آن افتاده‌اند، ۳۰ درصد از مشتریانی که در این تحقیق شرکت‌ کرده‌اند گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای خرید خودرو نداشته‌اند؛ اما برای پرهیز از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و خدمات اشتراکی که برآمده از نگرانی‌های مربوط به‌سلامتی است، به خرید خودرو رو آورده‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، همه‌گیری کووید-۱۹ به‌اصطلاح نوعی «شل‌کن سفت‌کن» را در بازار خودرو سال ۲۰۲۰ راه‌انداخته و با اینکه نگرانی‌های مالی، برخی مشتریان را به‌فکر انداخته که برنامه قبلی خود را برای خرید خودرو جدید به‌تعویق بیندازند یا کلا آن را فراموش کنند، دیگرانی هم هستند که بدون داشتن برنامه قبلی برای خرید یا تعویض خودرو دست به خرید زده‌اند. از طرفی متقاضیان خودرو همچون گذشته اهمیتی به ضدعفونی کردن خودروها نمی‌دهند و برایشان بیشتر این مهم است که کارکنان نمایندگی‌های فروش ماسک بر صورت داشته باشند. 

بررسی نظر مشتریان

این دو نمونه بخشی از یافته‌های تحقیق وبسایت «کارگوروس» بر تاثیر کووید-۱۹ روی بازار خودرو بود که در روزهای اخیر منتشر شده است. این وبسایت خرید خودرو با مطالعه نظرات ۷۹۶ مشتری که قصد خرید خودرو در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ را داشته‌اند، گزارشی جالب را منتشر کرده است.

کارگوروس در ماه ژوئن ۷۷۹ نفر و در ماه آوریل ۷۲۲ خریدار دیگر را نیز مورد بررسی قرار داده بود تا بتواند به‌معیاری کلی درباره تاثیر همه‌گیری کووید بر خرید و فروش خودرو دست پیدا کند. 

به‌گفته مدیسون گروس، مدیر بخش رضایت مشتری کارگوروس شگفتی بزرگ در هر سه بررسی این است که رویکرد مشتریان همواره همراه با رضایتمندی بوده است؛ اما به‌گفته او دو گروه از مشتریان در مسیری مخالف حرکت کرده‌اند. درحالی ‌که برخی به‌خاطر دغدغه‌های مالی خرید خود را به‌تعویق انداخته یا کلا از صرافت آن افتاده‌اند، ۳۰درصد از مشتریانی که در این تحقیق شرکت‌ کرده‌اند، گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای خرید خودرو نداشته‌اند؛ اما برای پرهیز از استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و خدمات اشتراکی که برآمده از نگرانی‌های مربوط به‌سلامتی است، به‌خرید خودرو روی آورده‌اند.

گروس در مصاحبه‌ای با نشریه فوربس اعلام کرد: «ما شاهد یک تغییر رویه از استفاده از حمل‌ونقل عمومی و خدمات اشتراکی به‌سمت خودروهای شخصی بوده‌ایم. به‌نوبه خود می‌توان گفت چشم‌انداز جدیدی برای خودروها به‌عنوان منبعی برای خوشی و آرامش پدید آمده است.» 

 تغییر سبک زندگی

برخی خریدهای انجام‌شده می‌توانند نشان‌دهنده تغییر یک سبک‌زندگی طولانی‌مدت باشند. گروس به این اشاره کرده که ۲۴ درصد از داوطلبان درپاسخ به‌پرسش‌های این تحقیق گفته‌اند که انتظار دارند برای مدتی بیش از آن‌چه تصور می‌شود، کار را از خانه‌هایشان دنبال کنند.

به‌گفته گروس: «برای این دسته از خریداران روی آوردن به مالکیت خودرو چیزی دائمی است.» البته فرقی نمی‌کند که چه‌دلایلی مشتریان را به بازار کشانده است؛ همواره دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی درباره امکان خرید در میان مشتریان وجود خواهد داشت. 

براساس بررسی انجام‌شده ۵۱ درصد از کسانی که خرید خود را به‌تعویق انداخته‌اند، گفته‌اند که درباره وضعیت مالی خود دچار شک و تردید هستند و ۴۵ درصد نیز گفته‌اند به‌طور کلی چندان درباره وضعیت اقتصاد مطمئن نیستند. همچنین ۴۶ درصد از خریداران گفته‌اند که درنتیجه همه‌گیری کرونا اطمینان کمتری به‌توانایی خود برای خرید خودرو دارند.

فارغ از دلایل مالی، خریداران به‌قیمت بالاتر خودروها به‌خاطر موجودی کمتر نمایندگی‌های فروش نیز اشاره کرده‌اند.

برای کسانی که قصد خرید خودرو دارند، سازگاری و کنار آمدن با شرایط به یک کلیدواژه بدل شده و گروس دراین‌باره گفته است: «ما با خریدارانی سروکار داریم که برای تغییر تصمیم خود درباره خرید نوع خودرو کاملا آماده هستند؛ زیرا نبود موجودی خودرو سبب بالا رفتن قیمت‌ها شده و این بدین‌معناست که مشتریان برای پیدا کردن خودرویی در محدوده توان مالی خود باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.» 

  امید به آینده

رویکرد خریداران نیز در تغییر بوده و بیشتر به‌خرید آنلاین روی آورده‌اند تا خرید از نمایشگاه‌ها. پاندمی کرونا بسیاری از نمایندگی‌های فروش را به‌پذیرش یک الگوی کسب و کار دیجیتال سوق داده که در آن مشتری به‌صورت آنلاین کالایی را انتخاب کرده و پس از آن برای پرداخت مبلغ به‌اصطلاح ‌چانه‌ می‌زند و آن را ‌خریداری می‌کند و در محل تحویل می‌گیرد. 

براساس تحقیقات وبسایت کارگوروس در نخستین تحقیق سال جاری که در موج اول کرونا انجام شده بود، ۳۵ درصد از مشتریان گفته بودند که از خرید آنلاین استقبال می‌کنند. این عدد در سری بعدی تحقیق به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. هرچند تنها ۴۱ درصد از مشتریان خرید آنلاین را «ترجیح» می‌دادند.

گروس درمورد وضعیت بازار در سال ۲۰۲۱ کمی امیدوار بوده و گفته است: «در سایر تحقیقاتی که ما انجام دادیم، متوجه نسل جدیدی از خریداران خودرو شدیم که واقعا ماشین‌باز هستند و درنتیجه انتظار می‌رود شاهد احیای دوباره علاقه به‌خودروها باشیم. این رویه متفاوت از چیزی است که طی نیم‌دهه گذشته شاهدش بوده‌ایم.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =