بازار خودرو

 پس از انتشار نامه درخواست قیمت‌گذاری واقعی براساس تولید بدون زیان به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در هفته گذشته بازار خودرو واکنش نشان داد و قیمت خودرو که پس از طی مسیر کاهش قیمت‌ها به ثبات رسیده بود دوباره صعودی شد. 

اتفاقی که متاسفانه از آخرین روز هفته گذشته تا نخستین روز هفته جاری ادامه پیدا کرد.  اوایل هفته گذشته در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اعلام شد تدوین بسته رشد تولید و قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار قرار گرفته است. در این نامه از تدوین بسته جهش تولید و خروج شرکت‌های خودروسازی از زیان‌دهی خبر داده شد و در آن به این موضوع نیز اشاره شد که در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت راه‌های تحقق این مهم فراهم شود.

البته به گمان دلالان و واسطه‌گران بازار خودرو  خبرهایی در مورد آزادسازی قیمت‌های خودروسازان در راه است. در این میان دلالان مانند همیشه دوباره از آب‌گل‌آلود ماهی گرفتند و جو بازار را دوباره به التهاب کشیدند.به‌نظر می ‌رسد رویکرد دولت، تعدیل و واقعی‌سازی قیمت خودرو در کارخانه و آزادسازی قیمت‌هاست.

کارشناسان بازار معتقدند اگر چنین اتفاقی رخ دهد احتمالا شاهد تداوم افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم. البته آنها به این نکته اشاره می‌کنند که روند افزایش قیمت خودرو فقط تا زمانی خواهد بود که افزایش تولید در کارخانجات خودروسازی به حدی برسد که میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند و در پی آن شاهد از بین رفتن اختلاف قیمت خودرو میان کارخانه و بازار باشیم که در این صورت می‌توان گفت این تصمیم تعدیل قیمت‌ها را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر متاسفانه بلاتکلیفی در بازار خودرو هر چند ماه یکبار به‌دلیل انتشار خبرهای گوناگون و اخبار ضدو ‌نقیض رخ می‌دهد. در چنین شرایطی نوسانات قیمت خودرو طبیعی‌ترین اتفاقی است که می‌تواند در بازار روی‌ بدهد. 

اضافه شدن هر روزه دلالان در بازار آزاد، احتمال افزایش قیمت کارخانه، بیشتر شدن فاصله بین نرخ بازار آزاد و شرکت‌ها و مشکلاتی از این دست ازجمله عواملی هستند که به‌دنبال خود نوسان قیمت خودرو را پی دارند.

در شرایطی که احتمال دارد قیمت خودرو در کارخانه با افزایش مجدد همراه شود، گفته می‌شود چیزی بالغ‌بر ۹هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولیدشده در پارکینگ خودروسازان است که هنوز قیمت‌گذاری و تحویل مشتریان نشده که البته با اعلام قیمت جدید از سوی سازمان حسابرسی این خودروها تحویل مالکان خواهند شد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود  دولت سیاست افزایش تولید و خروج خودروسازان از زیان را توأماً با کاهش هزینه‌های سربار شرکت‌های خودروسازی دنبال کند. در این میان؛ افزایش قیمت برخی خودروها در روز گذشته باعث شد در این زمینه صحبت‌های گوناگونی مطرح شود. این روزها قیمت پراید به‌نوعی نشان بازار خودرو است زیرا با هر نوسان قیمت، معیار بازار را مشخص می‌کند.  

به گزارش «اخبار خودرو»،  روز گذشته قیمت پراید ۱۳۱ با افزایش ۴میلیونی، به ۱۰۵میلیون تومان در بازار رسید. تیبا صندوق‌دار نیز با ۲میلیون‌ افزایش؛ ۱۲۲میلیون‌تومان عرضه شد. تیبا هاچ‌بک با افزایش ۳‌میلیونی دربازه قیمتی ۱۳۵میلیون‌تومان قرار گرفت. خودروهای ساینا با ۳میلیون‌تومان افزایش به قیمت ۱۳۷میلیون تومان، کوییک معمولی با ۴میلیون‌تومان افزایش، ۱۴۵ میلیون تومان و کوییک R با افزایش ۳ میلیونی با ۱۵۵میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

محصولات گروه خودروسازی ایران‌خودرو شامل سمند LX با ۲میلیون‌تومان افزایش؛ ۱۸۶ میلیون‌تومان، سمند EF۷ با ۴میلیون‌تومان افزایش؛ ۲۰۵میلیون‌تومان، دنامعمولی با ۳ میلیون‌تومان افزایش؛ ۲۷۵میلیون‌تومان، دناپلاس توربوشارژاتومات با افزایش ۵میلیونی؛ قیمت ۴۶۵ میلیون‌تومان، پژوپارس‌سال باافرایش ۲میلیونی؛ ۲۱۵میلیــــــون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای‌ با جهش ۲میلیونی؛۳۱۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۲میلیونی؛ ۲۰۰میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش یک‌میلـــیون‌تومانی ۲۶۲میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =