کد خبر: 232383
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
صنعت خودرو

رشد ۲۱درصدی تولید خودرو در حالی محقق شده است که در سال جاری آخرین پارت‌های مربوط به سی‌کی‌دی (قطعات منفصله) خودروهای مشترک هم (که مدت‌ها در گمرک به انتظار ترخیص مانده بودند و تعداد قابل‌توجهی نیز نداشتند) به خط تولید آمدند و پس از مونتاژ راهی بازار شدند.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه، ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « رشد تولید خودروسازان در غیاب محصولات مونتاژی  » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، سردبیر روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

معاون وزیر صمت روز گذشته از تحقق رشد ۲۱درصدی در بخش خودروسازی و تولید حدود ۵۴۳هزار دستگاه انواع خودرو سواری در هشت‌ماهه امسال خبر داد. این در حالی است که مدیرعامل سایپا از حذف بیش‌از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو مونتاژی و مشترک با شرکای بدعهد خارجی خبر داده که در سال‌های گذشته در سبد محصول این خودروساز قرار داشتند و به‌طور متوسط ۳۵۰دستگاه از این محصولات به‌صورت روزانه در گروه خودروسازی سایپا مونتاژ می‌شده ‌است. محصولاتی که شامل خانواده رنو، خانواده برلیانس، زوتی، چانگان و... می‌شدند. 

به‌گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز سهم محصولات مونتاژی و مشترک با خودروسازان خارجی از تولید روزانه این خودروساز، به‌صورت میانگین ۴۵۰ دستگاه بوده که تیراژ سالانه این محصولات را به حدود ۱۳۰هزار دستگاه می‌رسانده است. محصولاتی که شامل خانواده پژو، خانواده رنو، هایما، دانگ‌فنگ و... می‌شدند. 

بدین ترتیب، رشد ۲۱درصدی تولید خودرو در حالی محقق شده است که در سال جاری آخرین پارت‌های مربوط به سی‌کی‌دی (قطعات منفصله) خودروهای مشترک هم (که مدت‌ها در گمرک به انتظار ترخیص مانده بودند و تعداد قابل‌توجهی نیز نداشتند) به خط تولید آمدند و پس از مونتاژ راهی بازار شدند.

درواقع خودروسازان در حالی باید رشد تولید را محقق می‌کردند که با ریزش ۲۳۰هزاردستگاهی در تیراژ سالانه خود مواجه بودند. علاوه‌بر این هر دو خودروساز امسال اقدام به کنار گذاشتن برخی محصولات قدیمی خود کردند که این حرکت نیز دشواری حفظ و افزایش تیراژ تولید را برای آن‌ها دوچندان کرده است. از یک‌سو ایران‌خودرو با ۴۰۵جی‌ال‌ایکس بنزینی خداحافظی کرد و ازسوی‌دیگر سایپا با خانواده محصولات پراید (به غیر از وانت!) که باید اذعان داشت در این خصوص کار سایپا بسیار سخت‌تر است؛ چراکه پراید اعم‌از ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ سهمی در حدود ۵۰درصد تیراژ سالانه سایپا داشت. 

این در حالی است که تولید انبوه محصول کاملا جدید سایپا یعنی خودرو «شاهین»، تازه از دیروز در این گروه خودروسازی آغاز شده و فعلا محدود به ۵ دستگاه در روز است.

در آن سو نیز تولید انبوه محصول جدید ایران‌خودرو با نام احتمالی «تارا» هنوز کلید نخورده است.

این‌جاست که می‌توان نقش قطعه‌سازان و نتایج پویش داخلی‌سازی قطعات را به‌روشنی در صنعت خودرو احساس کرد و به فکر حمایت جدی از آنان بود که ستون صنعت خودرو و برخاسته از بخش خصوصی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =