بازار خودرو آمریکا

رکود به‌وجودآمده در فروش به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا که تا تابستان و پاییز ادامه داشته، مسیر نزولی خود را پیموده و از این پس بازار خودرو تا سال ۲۰۲۱ و بعد از آن شاهد رشد فروش خواهد بود

به گزارش «اخبار خودرو»، به‌ رغم ادامه مشکلات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ به‌گفته پژوهشگران و اقتصاددانان دانشگاه میشیگان، تولید و فروش صنعت‌خودرو ایالات‌متحده طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. اقتصاددانانی که اخیرا در شصت‌وهشتمین کنفرانس چشم‌انداز اقتصادی دانشگاه میشیگان شرکت کرده بودند، بعد از بررسی دقیق وضعیت خودروسازان به‌این نکته اشاره کردند که رکود به‌وجودآمده در فروش به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا که تا تابستان و پاییز ادامه داشته، مسیر نزولی خود را پیموده و از این پس بازار خودرو تا سال ۲۰۲۱ و بعد از آن شاهد رشد فروش خواهد بود. 

  رهایی از رکود

دانیل مانکنوف، کارشناس پیش‌بینی بازار که عضوی از پنل کنفرانس اخیر بود، در سخنرانی خود گفت: «چشم‌انداز برای فروش خودروهای جدید رسیدن به‌رقم ۱۶.۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ خواهد بود و رشد قابل ملاحظه‌ای از فروش نهایی ۱۴.۵ میلیونی در ســـال ۲۰۲۰ خواهد داشت.» 

براساس پیش‌بینی‌ها میزان فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ نیز به ۱۶.۷ میلیون دستگاه خواهد رسید. درحالی‌که انتظار می‌رود میزان تولید ناخالص ملی، به‌رغم جهش جزئی در نیمه دوم سال با ۳.۶

درصد کاهش همراه باشد، براساس پیش‌بینی‌های اقتصاددانان دانشگاه میشیگان این شاخص در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و خلاص شدن اقتصاد از تاثیر تعطیلی‌های مربوط به‌جلوگیری از شیوع کرونا با رشد ۴.۲ درصدی به‌میزان قبل از دوران کووید-۱۹ می‌رسد. 

هرچند به‌گفته اقتصاددانان میشیگان کووید-۱۹ در محاسبه چشم‌انداز سال ۲۰۲۱ همچنان یک ریسک به‌شمار می‌رود؛ زیرا ایالات‌متحده هنوز منتظر توزیع واکسنی است که تهدید ویروس را کاهش می‌دهد.  

 زنجیره تامین و وام‌های دولتی 

در صنعت‌خودرو همه‌گیری همچنان برای زنجیره تامینی که خطوط تولید در ایالات‌متحده را تغذیه می‌کند، یک تهدید به‌شمار می‌رود. 

به‌گفته کریستین دویچک، قائم‌مقام مرکز تحقیقات خودرویی مشکلات مربوط به‌شیوع کووید-۱۹ در مکزیک که آمار تلفات در آن از ۱۰۰ هزار نفر گذشته است، کمپانی‌هایی مانند جنرال‌موتورز را به‌لغو شیفت‌های کاری مجبور کرده است. هرچند او این نکته را نیز افزوده که خریداران خودرویی که بیش از ۵۰ سال سن دارند و درآمد سالانه‌شان از ۷۵ هزار دلار فراتر می‌رود، به‌ثبات چشم‌انداز صنعت‌خودرو کمک فراوانی کرده‌اند. 

همچنین به‌نظر لوئیز شینر، اقتصاددان موسسه بروکینگز پیش‌بینی می‌شود نرخ پایین بهره‌ فعلی تا مدت‌ها ادامه داشته باشد. وام‌های سنگین دولت فدرال موجب کنار گذاشته شدن وام‌های مورد نیاز برای تداوم سرمایه‌گذاری خصوصی نخواهد شد. به باور شینر «واضح است که نیاز ما به‌وام‌های دولتی بیشتر از چیزی است که تصورش را می‌کردیم» و این مساله به‌نظر او به پایین ماندن نرخ بهره کمک خواهد کرد. 

 تاثیر بازار مسکن 

فاکتور دیگری که به‌جهش وضعیت صنعت‌خودرو کمک خواهد کرد، جهش در بازار مسکن است. دیوید برسون، اقتصاددان ارشد بیمه نیشن‌واید به این نکته اشاره کرده که بازار مسکن در سال ۲۰۲۰ به بزرگ‌ترین جهش خود از سال ۲۰۰۶ و پیش از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ رسیده است. 

به‌لحاظ تاریخی همواره رابطه مستقیمی بین جهش در بازار مسکن و افزایش فروش وانت‌های پیکاپ وجود داشته که امسال نیز به‌رغم افت فعالیت در بخش‌های نفت، کشاورزی و دامپروری شاهد افـــــزایش فروش این خودروها بوده‌ایم. 

به‌گفته برسون انتظار می‌رود جهش در بازار مسکن ادامه داشته باشد و با اینکه بیمه‌گران درخصوص ملزومات خود به‌شدت سخت‌گیری‌ می‌کنند و این امر سبب شده گرفتن وام مسکن دشوارتر از گذشته شود، تقاضا برای مسکن همچنان به‌شکل خارق‌العاده‌ای بالاست. تحقیقات در میان شرکت‌های ساختمان‌سازی حاکی از آن است که گروه جدیدی از خریداران مسکن در بازار پدید آمده‌اند.

برسون در این باره گفته است: «تمایل زیادی برای داشتن فضای شخصی شکل گرفته و به‌همین خاطر اطمینان در میان ساختمان‌سازان بسیار بالا رفته است.» 
از سوی دیگر پاندمی تاثیر قابل توجهی بر صنعت گردشگری داشته و در سال جاری کاهش ۷۲ درصدی داشته و آن‌طور که رابرت آرنولد از دفتر بودجه کنگره به آن اشاره کرده، به بیکاری سراسری در این صنعت منجر شده است. 

تعدادی از سخنرانان کنفرانس دو روزه دانشگاه میشیگان هشدار دادند که ادامه مجادلات سیاسی و بالا گرفتن خصومت‌ها در بلندمدت تهدیدی برای اقتصاد خواهد بود و با کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا، این کشور دست‌کم برای یک دهه به‌کشوری فقیرتر بدل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =