بازار خودرو

ازسوی‌دیگر همزمان با اعلام آزادسازی قیمت برخی محصولات خودروسازان شوک جدیدی به بازار خودرو وارد شده و درصورتی‌که این اتفاق رقم بخورد، احتمالا شاهد تغییر روند کاهشی در بازار خواهیم بود.

طی هفته‌های اخیر بازار خودروهای داخلی شاهد روند تدریجی کاهش قیمت‌ها بوده است اما ریزش قیمت همچنان ادامه دارد. به‌عنوان‌مثال از اول هفته جاری افت چندمیلیون‌تومانی در قیمت برخی خودروهای داخلی دیده می‌شود. به‌طوری‌که پژو206 تیپ2 که اویل هفته گذشته 200میلیون‌تومان قیمتگذاری می‌شد، اکنون در بازه 180‌میلیون‌تومان قرار دارد. اما باید دید آیا رکودی که بازار خودرو در فصل پاییز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد، سرانجام در زمستان و بازار شب‌عید به پایان می‌رسد یا همچنان ادامه خواهد داشت؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند فصل پاییز یکی از راکدترین فصول بازار خودرو است و هرسال در این زمان شاهد افت خریدوفروش هستیم. ازسوی‌دیگر به‌دلیل شرایط خاص بازار خودرو طی یکسال اخیر، این بازار، رکود و تورم را به‌صورت همزمان تجربه کرد اما تمام کسانی که در بازار خودرو فعالیت می‌کنند، امیدوارند شرایط در فصل زمستان و بازار شب عید بهتر از گذشته شود. 

پس از پایان دوره قرنطینه سراسری به مدت دو هفته و تعطیلی مراکز تعویض پلاک در اکثر شهرها، باردیگر رونق به بازار خودرو بازگشته است. البته فقط فروشندگان در بازار دیده می‌شوند و خریداران خودرو همچنان به دلایلی از خرید دست کشیده‌اند. افت نسبی قیمت خودرو که درپی کاهش نرخ ارز رخ داده است نیز می‌تواند عاملی برای بازگشت رونق به بازار خودرو باشد.

البته جای تردید نیست قیمت فعلی خودرو فاصله معنی‌داری با قدرت خرید مصرف‌کنندگان دارد، پس ضروری‌است بین این دو مقوله تعادل ایجاد شود. ازسوی‌دیگر شرایط فروش فوق‌العاده خودروسازان که منتخبان از طریق قرعه‌کشی مشخص می‌شوند، همچنان با استقبال چشمگیر متقاضیان روبه‌رو است، درحالی‌که میزان ظرفیت اختصاص داده‌شده در این شرایط فروش، معمولا بسیار کمتر از تعداد ثبت‌نام کنندگان است. 

احتمالا تغییر این شیوه تا حدودی می‌تواند به یک‌دست شدن اوضاع بازار خودرو کمک کند. به‌هرحال پاییز نیز به پایان رسید اما روزهای دشوار بازار خودرو همچنان ادامه دارند و به‌نظر نمی‌رسد تا قبل از شب عید تغییری در شرایط ایجاد شود. 

ازسوی‌دیگر همزمان با اعلام آزادسازی قیمت برخی محصولات خودروسازان شوک جدیدی به بازار خودرو وارد شده و درصورتی‌که این اتفاق رقم بخورد، احتمالا شاهد تغییر روند کاهشی در بازار خواهیم بود.

هرچند به‌نظر می‌رسد طی ماه‌های آتی، قیمت برخی خودروهای تولید داخل با نرخ بازار همسان شود. البته نباید فراموش کرد ورود خودروهای جدید به بازار کشور به‌کندی صورت می‌گیرد و به جز چند کراس‌اوور چینی، محصول جدید دیگری در این دوره وارد بازار نشده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =