بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز دوشنبه ۱ دی بالغ بر ۲.۷ میلیارد سهم و ارزش معاملات گروه خودرویی بالغ بر ۱۲۷۴ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی یک‌دست سبزپوش شدند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، نیرومحرکه، زامیاد، گروه بهمن، آهنگری تراکتورسازی ایران، رینگ‌سازی مشهد، قطعات اتومبیل ایران، رینگ‌سازی مشهد، سایپاآذین، رادیاتور ایران، سرمایه‌گذاری رنا، ایران‌خودرو دیزل، فنرسازی زر و کرمان‌خودرو مثبت شدند و در مقابل هیچ نمادی منفی نخورد. 

همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۱۷۱هزار نوبت معاملاتی، ۳.۴میلیارد سهم به ارزش ۱۴۹۶میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز بالغ بر ۲۸۵هزار میلیارد تومان شد. شاخص‌کل نیز با افزایش بیش‌از ۸هزار واحدی در معاملات روز گذشته در تراز یک‌میلیون و ۴۴۴هزار واحدی قرار گرفت.

دو تفاوت عمده بازارسازان و بازارگردانان

درحالی‌که بسیاری از فعالان بورسی معتقدند بازارگردان ‌ها طی چند وقت گذشته که در بازار فعالیت کرده‌اند، نتوانسته‌اند عملکرد خوبی را از خود برجای بگذارند، برخی دیگر از کارشناسان دیدگاه متفاوتی دارند؛ به نظر آن‌ها دو تفاوت عمده باید میان بازارساز و بازارگردان در نظر گرفت.

بازارگردان، مطابق با چارچوب تعریف‌شده ازسوی نهاد ناظر با انعقاد قرارداد با شرکت بورسی و فرابورسی به فعالیت می‌پردازد و اگر ضریب نقدشوندگی قیمت سهم کاهش یابد، سعی بر افزایش نقدشوندگی دارد. اما بازارساز، شخص یا اشخاصی هستند که قیمت سهم را به سمت ارزش ذاتی آن حرکت می‌دهند و رکن بازارگردان، چنین وظیفه‌ای را برعهده ندارد. 

اصلاح قیمت‌ها؛ مهم‌ترین عامل ایجاد تعادل در بورس

تاکنون بازارگردان‌ها آنچنان که باید و شاید به اهدافی که برای آن‌ها ترسیم شده است، نتوانسته‌اند دست پیدا کنند و باید منتظر بود و دید آیا آن‌ها در آینده می‌توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند یا خیر. درهرحال گرچه فرآیند بازارگردانی در روند بازار سرمایه بی‌اثر نبوده، اما به‌نظر می‌رسد موضوع اصلاح قیمت‌ها، عامل مهم‌تری در ایجاد تعادل در بازار سهام بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =