برگزیت

انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) نیز از این توافق استقبال کرده و آن را مایه آسودگی برای خودروسازانی توصیف کرده که از آثار فاجعه‌آمیز یک برگزیت بدون توافق جسته‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، بالاخره انتظارها به‌سر آمد و بریتانیا و اتحادیه اروپا رسما اعلام کردند که توانسته‌اند به‌یک توافق تجاری دست پیدا کنند. 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با اعلام این‌که سرانجام بریتانیا توانسته کنترل قوانین، آب‌ها و سرنوستش را در دست بگیرد، افزود که گاهی مذاکرات با اتحادیه اروپا آتشین بوده؛ اما توافق نهایی برای هر دو طرف خوب است. جانسون همچنین گفت: «ما مکان‌ها و بنادری را برای تولید و صادرات [بدون تعرفه] در نظر خواهیم گرفت.» 

او همچنین افزود: «برای نخستین‌بار از سال ۱۹۷۳ ما یک کشور ساحلی مستقل با کنترل کامل بر آب‌هایمان هستیم.» همچنین اورسولا ووندرلین، رئیس کمیسیون اروپا نیز رضایت خود را از توافق صورت‌گرفته با «منصفانه» توصیف کردن آن اعلام کرده است. 

خاطر جمع خودروسازان آلمانی 

بی‌شک یکی از کشورهایی که بیش‌تر از بقیه از توافق صورت‌گرفته استقبال می‌کند، آلمان است که خودروسازانش نرسیدن به‌توافق را فاجعه‌ای تمام‌عیار توصیف می‌کردند. 

ترس نرسیدن به‌یک توافق سبب شده بود خودروسازان آلمانی پیش‌تر در این رابطه هشدارهایی بدهند. تنها دو روز پیش از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ژانویه گذشته، انجمن خودروسازان آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که: «عدم رسیدن به‌یک توافق مرگبار خواهد بود.» 

آن‌ها همچنین اعلام کرده بودند که کارگران صنعت‌خودرو در خط اول کسانی هستند که ممکن است از نرسیدن به‌توافق شغل خود را از دست بدهند و خودروسازان بزرگ آلمانی نیز خواستار شفافیت بیشتر دولت بریتانیا درخصوص برگزیت و مساله مبادله بدون تعرفه بریتانیا و اتحادیه اروپا شده بودند. 

پیش‌تر ب‌ام‌و اعلام کرده بود: «عدم‌قطعیت، کسب و کار را با مشکل مواجه می‌کند و درنتیجه ما باید خود را برای بدترین شرایطی آماده کنیم که یک برگزیت بدون توافق می‌تواند پیش ‌رویمان قرار دهد. ما عمیقا از تمام سهامدارانمان تقاضا داریم به‌هر شکلی که می‌توانند به‌ایجاد ثبات در کسب و کار ما بیندیشند تا بتوانیم با سراسر جهان به‌مبادلات تجاری‌ بی‌دردسر خود ادامه دهیم.» 

بریتانیا یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی خودروسازان آلمانی به‌شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۴ میلیارد دلار درآمد را نصیب اقتصاد این کشور کرده است. درسال ۲۰۱۶ خودروسازان آلمانی بزرگ‌ترین سهم را از صادرات خودرو به‌بریتانیا داشتند و با فروش ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو توانستند ۲۰ درصد کل سهم بازار این کشور را از آن خود کنند. 

خودروسازان بریتانیایی

مدیران ارشد صنعت‌خودرو بریتانیا پیش از این بارها بر لزوم رسیدن به‌توافقی تاکید کرده بودند که بتواند جریان آزاد قطعات و خودروهای ساخته‌شده میان مرزهای بریتانیا و اتحادیه اروپا را تضمین کند. 

بیش از ۸۵ درصد خودروهای ساخته‌شده در بریتانیا به‌اتحادیه اروپا صادر می‌شوند و انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا برآورد کرده بود که نرسیدن به‌توافق می‌تواند ظرف پنج‌سال آینده چیزی بالغ بر ۷۳ میلیارد دلار هزینه روی دست صنعت‌خودرو بریتانیا بگذارد و به‌علاوه سبب شود به‌طور متوسط قیمت هر خودرو در این کشور حدود دو هزار و ۶۰۰ دلار گران‌تر شود. 

حالا بعد از اعلام نهایی شدن توافق تجاری برای صادرات بدون تعرفه، مایک هاووز، مــــدیر این انجمن آن را بستری مناسب برای روابط آتی دو طرف توصیف کرده است. 

او همچنین افزود: «ما منتظر انتشار جزئیات هستیم تا مطمئن شویم که این توافق برای تمام کالاها و فناوری‌های خودرویی کارایی دارد و از جمله شامل قوانینی درباره همکاری‌ با خودروسازان خارجی می‌شود.» 

عدم اطمینان تا علنی شدن توافق 

انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) نیز از این توافق استقبال کرده و آن را مایه آسودگی برای خودروسازانی توصیف کرده که از آثار فاجعه‌آمیز یک برگزیت بدون توافق جسته‌اند. 

اریک مارک هویتما، رئیس ACEA دراین‌باره گفته است: «هیچ صنعت دیگری نیست که همچون خودروسازی بهره‌مند از شبکه پیچیده زنجیره تامین در سراسر اروپا این‌چنین در هم ادغام شده باشد.»

انجمن خودروسازان اروپایی همچنین اعلام کرده که تا زمان علنی نشدن توافق نمی‌تواند درباره آن به‌شکل دقیق اظهار نظر کند و همچنین به‌این موضوع اشاره کرده که ممکن است این توافق کاغذبازی‌ها و موانع قانونی بیش‌تری بر سر راه فعالیت خودروسازان ‌ایجاد کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =