سرب باطری

طبق برخی شنیده‌ ها بعضی تولیدکنندگان به تعاونی ‌ها پیشنهاد داده‌اند که برندی را در اختیار آنها می‌گذارند اما در زمینه تجارت با تعاونی ‌ها موفق عمل نمی‌کنند، به‌ همین ‌دلیل تقریبا همه تعاونی‌ها با خطر انحلال مواجه ‌اند

«شرکت تعاونی سازندگان باتری تهران» از قدیمی‌ترین تعاونی‌های کشور در زمینه توزیع باتری است. تعاونی‌ها که در شهرستان‌ها هم فعالیت می‌کنند، روزگاری یگانه‌مرجع توزیع باتری بوده‌اند. اما این روزها تعاونی‌ها یک‌به‌یک درحال تعطیلی هستند. زیرا روند فروش شرکت‌های باتری‌ساز- که در این سال‌ها تعداد شرکت‌های باتری‌ساز نیز افزایش یافته- ‌به‌ طور کلی تغییر کرده است. برخی به فروش مویرگی روی آورده‌اند و برخی دیگر از طریق نمایندگی‌ها و بنکدارها و همچنین بابهره‌مندی از فضای مجازی اقدام به فروش باتری می‌کنند.

در این زمینه علی حمزه‌، مدیر داخلی شرکت تعاونی سازندگان باتری تهران به «دنیای ‌خودرو» می‌گوید: «شرکت‌های تعاونی بسیاری در سراسر کشور فعال هستند که اگر به داد آن‌ها نرسند، تعطیل خواهند شد. پیشنهاد ما این است که شرکت‌های بزرگ تخفیف ویژه‌ای برای شرکت‌های قدیمی درنظر بگیرند.»

وی با اشاره به قانون اساسی کشور و بحث حمایت از تعاونی‌ها اظهار می‌کند: «در قانون اساسی بر لزوم حمایت از تعاونی‌ها تاکید شده است اما به هرحال شرکت‌ها به‌دنبال سود خود هستند و نمی‌توانند فقط با تعاونی‌هایی که  به‌عنوان‌مثال یک‌ میلیارد سرمایه دارند، همکاری کنند. البته حق را به شرکت‌ها می‌دهیم اما باید با تعاونی‌ها نیز  توافقاتی داشته باشند.»  

مدیرداخلی شرکت تعاونی سازندگان باتری تهران با بیان اینکه تعاونی‌ها شرکت‌های حقوقی هستند و فرار مالیاتی ندارند، تصریح می‌کند: «متاسفانه فرار مالیاتی در این صنف افراد دیگری دارند که به سودهای هنگفتی هم دست پیدا می‌کنند.  حذف تعاونی‌ها باعث شده است بعضی بنکداران و برخی فروشندگان باتری قدرت بگیرند. آن‌هم بنکدارانی که از ابتدا در این مسیر پرورش یافتند و حمایت شدند اما تعاونی‌ها را حذف کردند.»

وی با اشاره به  دامپینگ (زیرفروشی) برخی بنکداران نیز اظهار می‌کند: «ریشه این اقدام، شیوه انعقاد قرارداد و درواقع امضای آن به ازای دریافت برند است. هر یک از آنها به ازای فروش بخشی از این برند ( که از 100 تا 300 هزار باتری در سال است) تخفیفی به‌دست می‌آورند. یعنی بر مبنای فروش 100 تا 300 هزار باتری در سال تخفیفی به بنکداران تخصیص پیدا می‌کند.»

علی حمزه می‌افزاید: «در گذشته این تخفیفات در ابتدای همکاری ارائه و از نفرات برتر در این زمینه  نیز تقدیر می‌شد. این کار رقابت ایجاد می‌کرد. اما درحال‌حاضر شرایط فرق کرده و بنکدار حاضر است حتی پایین‌تر از قیمت نیز باتری را در بازار عرضه ‌کند. به‌عنوان‌مثال سهمیه 300 هزار باتری را در سال حفظ می‌کند اما ممکن است با فروش زیرقیمت متحل زیان شده یا سود اندکی کسب کند.»

در این زمینه یکی از فعالان این بخش که نخواست  نامش فاش شود، بیان می کند: « ممکن است بخشی از این موضوع، از دیدگاه  تعاونی‌ها درست باشد ولی ساختارهای تعاونی‌ها رشد  نکرده  است و همان روش‌های سنتی را دنبال می‌کنند.  به‌عنوان‌مثال بنکدار بازاریابی و نیروی جوان جذب می‌کند. درواقع سیستم توزیع راه می‌اندازد. درمقابل تعاونی می‌خواهد با همان سیستم ۴۰سال قبل با آنها رقابت کند که شدنی نیست. الان شرایط تجارت به‌ صورت دیجیتال شده و با استفاده از ابزارهای جدید ازجمله اینترنت  می‌توان فعالیت را گسترش داد، چنین فردی طبیعتا موفق می‌شود.»

وی همچنین می‌افزاید:  «طبق برخی شنیده‌ها بعضی تولیدکنندگان به تعاونی‌ها پیشنهاد داده‌اند که برندی را در اختیار آنها می‌گذارند اما در زمینه تجارت با تعاونی‌ها  موفق عمل نمی‌کنند، به‌همین‌دلیل تقریبا همه تعاونی‌ها با خطر انحلال مواجه‌اند» .

وی درپایان تصریح می‌کند: « به‌هرحال با توجه به شرایط کنونی و آنچه گفته شد، اگر سیستم فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک راه‌اندازی شود، اقدام موثری برای کمک به تعاونی و بازار باتری خواهد بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =