لنت ترمز

لنت‌های ارگانیک از جنس فیبر و رزین هستند. ویژگی‌ اصلی این لنت‌ها نرمی و بی‌صدا بودن آن‌هاست. به طور کلی لنت‌های ارگانیک صدای زیادی تولید نمی‌کنند. البته باید توجه داشت آنها با سرعت بیشتری نسبت‌به سایر لنت‌ها فرسوده می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»، برای استفاده بهینه از خودرو، لنت‌ترمز ازجمله قطعاتی است که بسیار اهمیت دارد. البته موضوعاتی مانند هزینه و توانمندی آن نیز مهم است. در این میان باصرفه‌ ترین لنت‌ ترمزها؛ مدل‌ های سرامیکی هستند اما از نظر قدرت معمولا مدل‌های نیمه‌فلزی در اولویت قرار دارند. 

توجه به این موارد، انتخاب نوع لنت‌ ترمز را آسان می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر راننده، دنبال لنت‌ترمز معمولی برای خودرو خانوادگی خود باشد یا نیاز به لنت‌ترمزی دارد تا در شرایط مختلف آب‌وهوایی ایمنی خودرو را تضمین کند، با توجه به نیاز خود، می‌تواند نسبت‌به خرید لنت‌ترمز موردنظرش اقدام کند.

   لنت‌های ارگانیک، فرسودگی بالا

لنت‌های ارگانیک از جنس فیبر و رزین هستند. ویژگی‌ اصلی این لنت‌ها نرمی و بی‌صدا بودن آن‌هاست. به طور کلی لنت‌های ارگانیک صدای زیادی تولید نمی‌کنند. البته باید توجه داشت آنها با سرعت بیشتری نسبت‌به سایر لنت‌ها فرسوده می‌شوند.

   لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی؛ دوام و قدرت بالا 

لنت‌ترمزهای فلزی و نیمه‌فلزی به‌قدرت و دوام بالا معروف هستند. در این لنت‌ها انتقال گرما به شکل موثر و عالی انجام می‌شود. اصولا لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی، برای بیشتر خودروها مناسب هستند و همین مساله جزو مزیت‌های این لنت‌ها به‌حساب می‌آید. یک‌لنت‌ترمز نیمه‌فلزی، حدود ۳۰ تا ۶۰‌درصد فلز دارد. برعکس لنت‌ترمزهای ارگانیک، این لنت‌ها صدای زیادی ایجاد می‌کنند که ازجمله نکات منفی آن‌هاست.این نوع لنت‌ تاثیر منفی بر روتر ترمز دارد و باعث فرسودگی آن‌ می‌شود.

   لنت‌ترمز سرامیکی؛ اصطکاک بالا و صدای اندک

لنت‌ترمزهای سرامیکی، لنت‌هایی هستند که می‌تواند در خودروهای سواری استفاده شود. فیبر مسی و سرامیک ازجمله مواد تشکیل‌دهنده لنت‌ترمز سرامیکی است. وجود فیبر مسی تاثیر بسزایی در هدایت گرما و همچنین ایجاد اصطکاک در لنت‌های سرامیکی دارد. نکته مثبت این نوع لنت‌ترمز، سروصدای بسیار کم آن است. ضمن اینکه به‌دلیل گردوغبار کمی که ایجاد می‌کنند در آب‌وهوای مختلف و شرایط گوناگون قابل‌استفاده هستند.

   لنت‌ترمز زینتری و خودروهای مسابقه‌ای

لنت‌ترمزهای زینتری مخصوص خودروهای مسابقه هستند. بنابراین استفاده از آن‌ها در خودروهای معمولی توصیه نمی‌شود. زیرا قدرت ترمزگرفتن خودرو به‌شدت کاهش می‌یابد. این لنت‌ترمزها عمر بسیار پایینی دارند و تقریبا با هر بار مسابقه سنگین  یا حرفه‌ای باید تعویض شوند.

   نوع رانندگی و مسیر رفت ‌و آمد

شرایط مسیرهایی که خودرو به‌طور معمول و روزانه در آنها تردد می‌کند، در انتخاب نوع لنت‌ترمز تاثیرگذار است. اگر هر روز در مسیری رانندگی می‌کنید که نه دارای ترافیک و نه سربالایی و سرازیری است، لنت‌ترمز فلزی و نیمه‌فلزی گزینه مناسبی است. اما اگر در مناطق سردسیر هستید، استفاده از لنت‌های فلزی توصیه نمی‌شود. در مناطق گرمسیر نیز بهتر است از لنت‌ترمزهای ارگانیک استفاده نکنید. به طور کلی پیشنهاد می‌شود برای نصب لنت‌ترمز به مراکز تخصصی این حوزه مراجعه کنید و  از نظرات کارشناسی برای خرید و  استفاده لنت‌ترمز بهره‌ببرید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =