تعویض روغن در مکزیک

طی یک رویداد آنلاین در اواسط ماه ژوئن از استانداردهای جدید روغن‌ موتور در کشور مکزیک رونمایی شد.

به‌گفته یکی از کارشناسان مکزیکی با معرفی این استانداردها نیاز به‌استفاده از روش‌های جدید آزمایش و بررسی صحت اجرای الزامات فنی بیش از پیش احساس خواهد شد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، دولت مکزیک استاندارد NOM 116-SCFI-2018 را نوامبر سال ۲۰۱۸ برای همگام‌سازی روانکارهای عرضه‌شده در این کشور معرفی کرد و حالا با گذشت چهار سال از اجرای این استاندارد، باتوجه به‌تغییر نیازهای بازار، آن را به‌روز کرده است که این بار غیر از خودروهای سواری، خودروهای تجاری و سنگین را نیز شامل می‌شود. 

براساس گفته ‌های آرلی ولازکوئز «Areli Velazquez» مدیر تیم تحقیق و توسعه در موسسه روانکارهای آمریکا، موارد طرح‌شده در این استانداردها شباهت زیادی به‌مشخصات معرفی‌شده توسط موسسه پتروشیمی آمریکا (API) و روش‌های تست ASTM دارد.

علاوه‌بر این حداقل‌های فنی همچون حجم فسفر و ویسکوزیته ظاهری در دمای پایین که سبب می‌شود پیشرانه عملکرد بهتری داشته باشد و نوسان عملکرد را نیز کاهش می‌دهد، براساس استانداردهای جدید رایج در سایر کشورها تعریف شده است. 

اما برای اخذ این استانداردها باید در ابتدا مراحل اخذ تاییدیه تولید محصولات زیر نظر API دنبال شود و در مرحله بعد از سوی متقاضی مجوز تولید توسط انجمن خودروسازان اروپا کسب شود و پس از این‌که در بسته‌بندی محصول مشکلی یافت نشد «نامه مسئولیت‌پذیری تولیدکننده» امضا خواهد شد. 

درعین حال روغن‌هایی که هنوز این تاییدیه را اخذ نکرده‌اند، باید مراحل هشت‌گانه تستی را که توسط ولکویز و همکارانش طراحی شده است روی محصول خود انجام دهند و همچنین باید نامه پشتیبانی تامین‌کننده و پشتیبانی ادتیوساز را تحویل این سازمان دولتی دهند.

پس از به‌پایان رسیدن مراحل اخذ تاییدیه، شرکت مورد نظر برای سه سال گواهی تولید را صرفا برای یک محصول دریافت خواهد کرد و برای رعایت استانداردهای درنظر گرفته‌شده در بحث بسته‌بندی، دولت مکزیک تنها قوطی‌هایی را که به زبان اسپانیایی و به‌طور واضح مشخصات فنی روانکار روی آن‌ها درج شده باشد، تایید می‌کند.

این اطلاعات شامل درجه گرانروی و نام، حجم و سطح سرویس‌دهی محصول در سیستم API می‌شود. همچنین در تست‌های مکزیک براساس تست‌های ASTM خواص کینماتیک و درجه گرانروی، عملکرد میل‌لنگ در دمای پایین، تست نوآک، مقاومت در برابر ایجاد کف، حجم فسفر و خواص باز یا قلیایی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درحال حاضر حدود ۶۰ درصد از خودروهای بازار مکزیک از پیشرانه‌ای بهره می‌برند که نیاز به‌روغن‌های در دسته‌بندی API سطح SN و SM دارد و این درحالی که است که خودروهای با سطح SJ و SL حدود ۲۷ درصد بازار را تشکیل می‌دهند و تنها ۳ درصد از روغن‌هایی با سطوح منقضی‌شده SH و SF استفاده می‌کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =