بازار خودرو

 نوسان قیمت خودرو در چند روز اخیر باعث شد بازار داخلی‌ ها بی‌ ثبات ‌ترین روزها در چند ماه اخیر را پشت‌سر بگذارد. افزایش نرخ دلار در روز گذشته باعث شد قیمت خودرو در سربالایی قرار بگیرد و قیمت پراید۱۳۱ دوباره به ۱۱۵‌میلیون‌تومان برسد.

به گزارش «اخبار خودرو»، بررسی قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی طی روز گذشته نشان از افزایش چندمیلیونی برخی محصولات ایران‌خودرو و سایپا دارد، به‌طوری‌که در برخی‌ موارد قیمت بعضی خودروهای داخلی تا ۸میلیون تومان نیز افزایش یافت. البته همچنان به‌دلیل رکود سنگین حاکم بر بازار هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. گزارش‌ها از بازار خودرو حاکی از آن است که دفاتر فروش و نمایشگاه‌های خودروهای داخلی در چند روز اخیر شاهد حضور خریداری نبودند و افراد بیشتر برای اطلاع از قیمت‌ها با فروشندگان تماس می‌گیرند. ازسوی‌دیگر به‌دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار بیشتر متقاضیان خودرو ترجیح می‌دهند تا زمان قرعه‌کشی‌های خودروسازان منتظر بمانند و در طرح‌های شرایط فروش خودروسازان داخلی شرکت کرده تا بتوانند  خودرو موردنظرشان را با قیمت کمتری خریداری کنند.

در بازار خودروهای وارداتی نیز شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها بودیم و تغییرات اندکی در بهای وارداتی‌ها رخ داد. هرچند در روزهای گذشته فقط خودروهای داخلی با افزایش قیمت همراه بودند و در بازار خارجی‌ها تغییراتی احساس نشده بود زیرا به‌دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، حباب قیمتی بسیار بالایی در بازار وجود دارد و تقریبا کمتر کسی این روزها می‌تواند خودروهای وارداتی را خریداری کند.

به‌رغم آنکه رکود در نمایشگاه‌های خودرو  ادامه دارد اما بازار آگهی‌ها در فضای مجازی همچنان داغ است ولی فروشندگان مانند چند هفته اخیر عمدتا تمایلی به فروش محصول ندارند و فقط با اعلام قیمت بالا؛ آن‌را به مشتریان پیشنهاد می دهند تا شاید بتوانند در شرایط فعلی از فروش خودرو خود سودی کسب کنند.

روند افزایشی نرخ دلار سبب شده است دلالان و واسطه‌گران بازار خودرو نیز متاثر از این موضوع و بدون هیچ ضابطه‌ خاصی، تغییراتی را در بازار اعمال کنند. در شرایطی که هر روز تعداد آگهی‌های فروش خودرو در فضای مجازی به‌دلیل تحویل خودرو توسط خودروسازان به مشتریان بیشتر می‌شود، اما متاسفانه مشتری حقیقی و مصرف‌کننده‌ واقعی در بازار وجود ندارد و قیمت‌های اعلام‌شده توسط فروشندگان نیز بر خالی شدن بیشتر بازار اضافه می‌کند.

این موضوع درکنار افزایش قیمت خودرو و نوسان نرخ ارز باعث شده است مشتریان کمتری در بازار خودرو به‌عنوان مصرف‌کننده حضور داشته باشند. ازسوی‌دیگر خریداران نیز دست از خرید برداشته‌اند و به‌نوعی مشتری در بازار وجود ندارد. البته بازار چنین وضعیتی را هنگام ممنوعیت واردات نیز تجربه کرد و شرایطی که درپی این شوک بزرگ به بازار خودرو وارد شد، خریدوفروش خودرو را دشوار کرد. چالش دیگری که این روزها بازار با آن مواجه شده، علاوه‌بر حضور اندک مشتریان، نوسان قیمت‌هاست زیرا در این شرایط کمتر کسی حاضر به فروش خودرو خود می‌شود.

اگرچه خورشید روزهای پرسود در بازار خودروهای داخلی رو به افول است اما نوسان نرخ ارز ازیک‌سو و تصمیمات ناگهانی مسئولان و شورای رقابت ازسوی‌دیگر باعث شده‌اند قیمت  و به‌طورکلی بازار خودرو بیش‌ازپیش نیازمند رسیدگی باشد. 

تغییرات لحظه‌ای قیمت‌ها در بازار خودرو به‌گونه‌ای‌ است که اعتبار ارقام از روزانه به لحظه‌ای تغییر یافته و دربرخی موارد قیمت‌های اعلام‌شده ازسوی کارگزاری‌ها فقط ۱۰دقیقه اعتبار دارند. 
این شرایط باعث می‌شود مشتریانی که در بازار آزاد قصد خرید خودروهای داخلی را دارند، با سردرگمی مواجه شوند. زیرا یک روز خبر کاهش قیمت‌ها را می‌شنوند و روز دیگر با روند صعودی مواجه می‌شوند

در شرایط کنونی، قیمت پراید۱۳۱ با افزایش۳میلیونی، به ۱۱۴میلیون‌تومان رسیده، به‌شکلی که در چند روز اخیر در بازار بیشترین نوسان را داشته است. از محصولات ایران خودرو نیز پژو پارس با ۸‌میلیون افزایش؛ ۲۲۴میلیون‌تومان، دنای معمولی با ۷میلیون افزایش؛۲۷۷ میلیون‌تومان و دناپلاس با افزایش ۵میلیونی؛ ۳۲۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =