بازار خودرو

روز گذشته کاهش بهای ارز باعث شد در اولین روز کاری هفته قیمت خودرو در سراشیبی قرار بگیرد و با افت شدیدی روبه‌رو شود. کاهش‌قیمت ۵ تا ۱۵میلیون‌تومانی برای چندمین‌بار باعث شد بازار خودرو به خواب زمستانی ادامه دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایطی که قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته با افزایش نرخ دلار روند صعودی به‌خود گرفتند و جهش چشمگیری را تجربه کــــــــــردند، اما دیـــــروز کاهش ۵ تا ۱۵میلیون‌تومانی بـــــاردیگر بازار را به رکود کشاند. 

ازسوی‌دیگر هرچند درپی نوسانات هفته گذشته به‌دلیل نحوه قیمت‌گذاری جدید خودروها توسط شورای رقابت،  شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم ولی بازار به آرامش رسیده بود اما ‎بار دیگر بازار شیب نزولی به خود گرفته است. 

کارشناسان معتقدند هر خبری در بازار سرمایه می‌تواند واکنش بازار خودرو را به دنبال داشته باشد، زیرا خودرو از سال‌های گذشته به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. جو روانی ناشی‌از اعلام قیمت‌گذاری‌های جدید ازسوی شورای رقابت سبب شد دارندگان خودرو؛ قیمت‌های بالاتری مطالبه کنند که درمجموع شاهد افزایش ۵ تا ۲۰‌میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی باشیم. 

حال با گذشت چند روز نمایشگاه‌داران همچنان از این نابسامانی ناراضی هستند و می‌گویند قفل معاملات به صورت کامل باز نشده است. حتی در برخی موارد صاحبان خودرو حاضر به فروش هستند اما خریداری در بازار وجود ندارد.

به‌گفته کارشناسان، این روزها بازار شرایط اواخر آبان‌ماه را که شاهد افت بیش از ۳۰ درصدی قیمت‌ها بودیم، تجربه می‌کند. 

کارشناسان معتقدند تا پایان سال روند همین‌گونه خواهد بود اما شاید در مقاطعی برخی اخبار یا افزایش ناگهانی نرخ ارز بتواند تاثیرات مهمی در جهش قیمت‌ها داشته باشد. درصورتی‌که عرضه خودروسازان افزایش یابد، قیمت خودرو بیش از پیش کاهش خواهد یافت. 

نرخ ارز در روز گذشته با کاهش حدود ۴۰۰ تومانی به‌ ۲۴هزار و ۸۰۰تومان و سکه نیز حدود یک‌میلیون تومان ارزان‌تر شد و به ۱۱میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.

البته این روزها قیمت‌ها در بازار خودرو بسیار شکننده شده‌اند و هر روز شاهد نوسان هستیم اما نکته جالب‌توجه، سبقت نرخ کارخانه‌ای برخی برندها از قیمت‌های بازاری است. 

شرایط بازار خودرو ایران را باید عجیب دانست زیرا این بازار گاه مواردی را تجربه می‌کند که  غیرقابل‌پیش‌بینی است. به‌هرحال قیمت‌ها در هفته‌های گذشته ریزش ‌داشتند اما در آخرین روزهای پاییز میزان افت قیمت‌ها تقریبا جزیی بود. 

از طرفی به‌نظر می‌رسد ‌مانند سال‌های قبل و هم‌زمان با شروع زمستان، بازار خودرو وارد خواب عمیق زمستانی می‌شود. البته انتظار ریزش قیمت‌ها از سوی مشتریان می‌تواند دلیل دیگری برای رکود عمیق بازار باشد. 

در این بازار راکد اما اتفاقات جالب توجهی هم رخ می‌دهد ازجمله آنکه قیمت بازار برخی خودروها با نرخ کارخانه برابر شده‌ است یا درمواردی این خودروها زیر قیمت کارخانه نیز به فروش می‌رسند.
بررسی آخرین نرخ‌های اعلام‌شده در بازار خودرو در روز گذشته حاکی از کاهش قیمت چشمگیر محصولات هر دوخودروساز بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپاست.

قیمت محصولات گروه صنعتی سایپا دیروز به این شرح بود: پراید۱۳۱ با یک‌میلیون کاهش؛ ۱۱۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان، تیبای صندوق‌دار با ۵ میلیون کاهش؛۱۲۳ میلیون تومان، تیبای هاچ‌بک با ۵ میلیون کاهش؛ ۱۳۴میلیون تومان، ساینا با ۶ میلیون کاهش؛ ۱۳۷ میلیون‌تومان، کوییک معمولی با ۵ میلیون کاهش؛ ۱۴۹ میلیون‌تومان و کوییک R با ۳میلیون کاهش؛ ۱۵۴ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شدند.

عرضه محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز بدین‌شرح بود: پژو ۲۰۶ تیپ۲ با کاهش ۱۱ میلیونی؛ ۱۹۵میلیون تومان، ۲۰۶صندوق‌دار با ۶میلیون کاهش؛ ۲۵۰میلیون تومان، پژو ۲۰۷‌دنده‌ای با ۵ میلیون کاهش؛ ۲۴۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف پانوراما با ۵میلیون کاهش؛ ۳۴۴میلیون‌تومان، پژو ۴۰۵SLX با ۳میلیون کاهش؛ ۲۰۴میلیون تومان، پژو پارس سال با ۱۰میلیون کاهش؛ ۲۱۳ میلیون‌تومان، پارس TU۵ با ۱۲‌میلیون کاهش؛ ۲۵۵میلیون‌تومان، سمند LX با ۵‌میلیون کاهش؛ ۱۸۵میلیون‌تومان، دنای معمولی با ۵ میلیون کاهش؛ ۲۶۷ میلیون‌تومان، دنا پلاس با ۸ میلیون کاهش؛ ۳۱۲میلیون‌تومان و دناپلاس توربو با ۵‌میلیون کاهش؛ ۳۶۵‌میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =