خاموشی تهران

به ‌تازگی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت، با اشاره به اینکه ۴۴درصد تصادفات فوتی پایتخت در تاریکی رخ می ‌دهد، گفت: «‌سازمان‌ های مربوطه در تصادفاتی که روشنایی در آنها وجود ندارد، سهم تقصیر می‌گیرند.» 

به گزارش «اخبار خودرو»، برخی دلایل عمده تصادفات رانندگی در شهر تهران اعلام شدند. بر این اساس، هر چند نهادهای مسئول به‌صورت مشخص داده‌ای در این مورد منتشر نکرده‌اند اما اظهارنظرهای جسته‌وگریخته مسئولان مربوطه نشان می‌دهد عابران پیاده اصلی‌ترین سهم از قربانیان تصادفات رانندگی را دارند و عدم رعایت حق‌تقدم نیز دومین دلیل عمده بروز تصادفات در پایتخت بوده است. از آن سو، در حالی که خاموشی‌های اخیر در برخی معابر در شهرهای مختلف کشور خبرساز شده، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت می‌گوید حدود ۴۴درصد تصادفات منجر به فوت در تهران، در تاریکی رخ می‌دهند. به‌گفته این مقام مسئول، در صورتی که دلیل تصادفات نبود روشنایی تشخیص داده شود، نهادهای دست‌اندرکار خاموشی باید پاسخگو باشند و جبران خسارت کنند.

سهم عمده عابران ‌پیاده

در این میان، آسیب‌پذیرترین قربانیان تصادفات رانندگی، دستکم در تهران عابران‌پیاده هستند و داده‌های آماری هم نشان می‌دهند این قربانیان، سهم عمده‌ای از علل وقوع تصادفات را به‌خود اختصاص می‌دهند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، چندی پیش در این مورد گفت: «۴۰ درصد تصادفات تهران به عابران پیاده مربوط می‌شود» 

سرهنگ علی همه‌خانی، در این مورد به مهر گفت: «میدان دید رانندگان در شب با توجه به نبود نور کافی کم می‌شود و همین مساله کافی است تا عابران پیاده با عدم رعایت قوانین تردد، در معرض تصادفات قرار بگیرند.» وی افزود: «پوشش تیره، نور معابر و عدم‌توجه به جلو به دلایل مختلف ازجمله استفاده از تلفن همراه و خواب‌آلــــودگی، در بروز تصادفات شبانه موثر هستند. آمار و ارقام نیز نشان‌ می‌دهند حدود ۴۰درصد تصادفات تهران برای عابران پیاده ثبت شده است که بخش اعظم آن در شب اتفاق می‌افتد.» 

معاون آموزش پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «عابران پیاده باید از محل مجاز بر اساس آیین‌نامه تردد کنند، در تاریکی شب پوشش مناسب داشته باشند تا رانندگان عبوری بهتر آنها را ببینند و حتی‌المقدور از لباس و کفشی استفاده کنند که یا رنگ روشن یا بازتاب نور مناسب داشته باشد تا درمعرض دید بهتر برای رانندگان قرار بگیرند. همچنین عابران توجه داشته باشند هنگام تاریکی هوا از بخش‌های روشن معابر و از زیر نور چراغ خیابان‌ها عبور کنند تا رانندگان به خوبی آنها را تشخیص دهند.»

از آن سو اما عدم رعایت حق تقدم، دومین دلیل عمده بروز تصادفات رانندگی، باز هم دستکم در تهران اعلام شده است. چندی پیش، یکی از کارشناسان تصادفات پلیس راهور پایتخت گفت: «رتبه دوم علل وقوع تصادفات، عدم رعایت حق تقدم عبور است و بیشترین محل‌هایی که شاهد وقوع این نوع تصادفات هستیم، تقاطع‌ها و میادین هستند.»

سرهنگ رابعه جوانبخت، در یک برنامه تلویزیونی، درخصوص عدم رعایت حق تقدم و تصادفات در شهر تهران گفت: «اگر دو یا چند وسیله نقلیه در یک زمان واحد بخواهند از یک تقاطع و یا یک مسیر عبور کنند، حتما تــــــداخلی بین تردد آنها به وقوع می ‌پیوندد و تصادف حتــــمی است. برای آن که از این تصادفات جلوگیری شود، قــــوانینی تعیین شده است که عبور وسایل‌نقلیه را نسبت به یکدیگر مشخص و اولویت‌بندی می‌کند تا از تصادفات جلوگیری شود.» 

وی گفت: «متاسفانه از دیگر مواردی که شاهد وقوع تصادفات در آنجا هستیم، گذرگاه عابران‌ پیاده است. راننده با دانستن اینکه باید قبل از رسیدن به گذرگاه عابرپیاده -که یک مسیر امن برای تردد عابران پیاده است - توقف کند، ولی اما به‌ جای ایست ‌کامل، پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهد و باعث بروز تصادفات سنگین جرحی و فوتی می‌شود.

تازه ‌ترین علت: خاموشی

با این همه، ظاهرا به‌تازگی و در ترکیب با عوامل پیشین ، عامل جدیدی نیز به مجموعه عوامل حادثه‌ساز در تصادفات رانندگی اضافه شده است: «خاموشی معابر» در روزهای اخیر، بروز کمبود گاز و برق در کشور و هم‌زمانی آن با اعمال محدودیت‌های کرونایی شبانه موجب شد برخی معابر شهری در ساعات منع آمدوشد شبانه، در تاریکی فرو بروند. هرچند گلایه‌های مختلفی درباره این موضوع مطرح شده است اما  همچنان پاسکاری این موضوع میان نهادها ادامه دارد.

به ‌تازگی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت، با اشاره به اینکه ۴۴درصد تصادفـــــات فــوتی پایتخت در تاریکی رخ می‌دهد، گفت: «‌سازمـــــان‌های مربوطه در تصادفاتی که روشنایی در آنها وجود ندارد، سهـــم تقصیر می‌گیــــرند.» 

سرهنگ احسان مومنی در برنامه شهر امن گفت: «با وجود اینکه در شب شاهد تردد کمتر عابران پیاده، خودروها و موتورسیکلت نسبت‌به روز هستیم اما تقریبا نیمی از تصادفات در شب روی می‌دهد که آمار بالایی به حساب می‌آید.»

سرهنگ مومنی ادامه داد: «هنگام تاریکی هوا و محدودیت دید راننده، تصادف‌ها مشکلات خاص خود را دارند. برای پیشگیری از وقوع تصادف، اصلی به‌نام «خوب دیدن و خوب دیده شدن» داریم. حدود نیمی از تصادف‌های عابران پیاده، نیمی از تصادف‌ موتورسیکلت‌ها و خودروهای تهران، در شب روی می‌دهند.» 

او ادامه داد: «راکبان موتورسیکلت باید در محل‌های دارای روشنایی کافی تردد کنند، چراغ‌های وسیله‌نقلیه خود را روشن نگه دارند و از کلاه ایمنی دارای شبرنگ و لباس دارای نوار شبرنگ حتما استفاده کنند تا توسط رانندگان دیگر به خوبی دیده شوند.» 

او گفت: «کارشناسان ما، در تصادف‌هایی که محل حادثه فاقد روشنایی است و دلیل تصادف نبود روشنایی تشخیص داده می‌شود، به سازمان مربوطه سهم می‌دهند و سازمان مربوطه باید در مراجع قضایی پاسخگو باشد و جبران خسارت کند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =