تایر

اگر شیوه‌های فروش تایر در سامانه اصلاح نشود، ‌صنعت و بازار لاستیک کشور تا مرز نابودی پیش خواهد رفت.

 به گزارش «اخبار خودرو»،اگر شیوه‌های فروش تایر در سامانه اصلاح نشود، ‌صنعت و بازار لاستیک کشور تا مرز نابودی پیش خواهد رفت. این خلاصه‌ای از درخواست تولیدکنندگان، ‌واردکنندگان،‌ فروشندگان و تعاونی‌های فروش لاستیک در کشور است که در قالب نامه‌ای خطاب به‌دبیر ستاد تنظیم بازار و معاونت بازرگانی داخلی وزیر صمت نوشته شده است. نامه‌ای که نمایندگان هر چهار گروه پای آن را امضا کرده‌اند و نسبت به‌مشکلی هشدار داده‌اند که ممکن است با ادامه‌دار شدن فعالیت این صنعت و صنف در سامانه گریبانگیرشان شود. 
دکتر محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس هیات‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» ضمن هشدار نسبت به‌بروز مشکلات اساسی برای کارخانه‌های تایرسازی و فعالان این صنف به‌دلیل کاستی‌های بسیار فروش سامانه‌ای گفت: «متاسفانه بارها نسبت به‌بروز مشکلات اساسی برای تایرفروشان و درنتیجه آن تایرسازان و واردکنندگان لاستیک به‌واسطه فعالیت سامانه هشدار داده شده است؛ اما متاسفانه تا به‌امروز تصمیم درستی برای حل این مشکل گرفته نشده است. در همین راستا تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر به‌همراه نماینده تایرفروشان و تعاونی‌های لاستیک و روغن در نامه‌ای خطاب به‌معاون وزیر صمت ضمن برشمردن تخصصی کاستی‌های سامانه مذکور،‌ خواستار حل مشکلات شده‌اند.» 
وی خاطرنشان کرد: «ایده فروش تایرهای سنگین در سامانه زمانی مطرح شد که تایر با ارز دولتی تولید و به‌کشور وارد می‌شد و وجود اختلاف فاحش بین قیمت‌های اصلی و آنچه در بازار معامله می‌شد، دولت را بر آن داشت تا فروش را از طریق سامانه جلو ببرد. اما درشرایط فعلی که تایرهای وارداتی و مواداولیه تایرسازی همگی با ارز نیمایی به‌کشور وارد می‌شوند و در بسیاری از موارد قیمت بازار از قیمت‌های مصوب پایین‌تر است، ‌تاکید وزارت صمت بر فروش سامانه‌ای تایر، صنف فروشندگان تایر و تولیدکنندگان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. تا جایی که در بسیاری از موارد متقاضیان خرید تایر تمایلی برای خرید از طریق سامانه جامع تجارت ندارند و اصرار به‌ادامه این روش سبب انباشت کالا در کارخانه‌های تولیدی، ‌انبار تجار و توزیع‌کنندگان شده است.» 
گنجی با تاکید بر اینکه عدم تمایل به‌خرید از طریق سامانه جامع تجارت در طول چندماه گذشته سبب انبار شدن تایرها نزد توزیع‌کنندگان شده است و همین قطع زنجیره فروش باعث شده تا عوامل توزیع تمایلی برای خریدهای  جدید نداشته باشند، گفت: «بی‌شک قطع زنجیره تولید و تامین در آینده‌ای نزدیک کشور را با بحران کمبود تایر مواجه خواهد کرد. همچون سال 97 که دولت مجبور شد برای  تسکین موقتی این مشکل مبالغ زیادی ارز دولتی برای واردات کالای چینی اختصاص دهد.» 
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک کشور از درخواست این انجمن و تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر برای حذف فروش سامانه‌ای تایر خبر داد و گفت: «در نامه‌ای که به‌معاون وزیر ارسال کرده‌ایم به‌صراحت آورده شده است که با توجه به‌واقعی شدن قیمت‌ها در پی حذف ارز ترجیحی از مواداولیه و واردات تایر، ‌باید الزام ثبت قیمت در سامانه حذف شود تا بستر رقابت بین توزیع‌کنندگان فراهم شود. از سوی دیگر به‌دلیل گستردگی سایزهای سواری و عدم‌وجود زیرساخت‌های لازم در زنجیره آخر فروش یعنی آپاراتی‌ها،‌ به‌نظر می‌رسد باید الزام ثبت در سامانه برای لاستیک‌های سواری حذف شود. مورد دیگر این‌که از آنجا که سرمایه در گردش برای خرید لاستیک سنگین چندبرابر شده است، ایجاد موانع و سخت‌گیری‌های موجود در سامانه سبب انباشت کالا در انبارهای توزیع‌کنندگان شده و امکان خرید مجدد توسط این افراد را از بین برده است.»
دکتر گنجی به‌پیشنهادات تایرسازان، ‌واردکنندگان و فروشندگان تایر برای اصلاح روند فروش تایر نیز اشاره کرد و گفت: «فعالان صنعت و صنف فروش تایر خواستار حذف رزرو کالا در سامانه هستند و بر این باورند که مانند دیگر درگاه‌های خرید اینترنتی،‌ رزرو کالا باید با پرداخت وجه امکان‌پذیر شود. نکته دیگر این‌که محدودیت خرید چهار حلقه تایر برای هر کامیون و محدودیت فروش چهار حلقه برای هر شماره ملی لاستیک راهسازی توسط وزارت صمت حذف شود.» 
وی اضافه کرد: «از دیگر خواسته‌های ما فراهم آوردن امکان گردش آزادانه کالا در سامانه است تا از این طریق، ‌فروش خرده‌فروش به‌خرده‌فروش نیز امکان‌پذیر شود تا  تمام توزیع‌کنندگان به‌صورت عادلانه امکان خرید تایر درسامانه را داشته باشند.» رئیس هیات‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک کشور تاکید کرد: «فروش تایر در قالب سامانه جامع تجارت و ایجاد مشکلات و گره بر سر راه توزیع‌کنندگان نه‌تنها هیچ نفعی برای کارخانه‌ها، ‌تجار و صنف فروشندگان تایر ندارد، بلکه سبب زیان هرچه‌بیش‌تر دولت و مردم شده است.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =