صفرکیلومتر های وارداتی

درکل هشت مدل خودرو لوکس در کلاس‌های سدان، شاسی‌بلند و کراس‌اوور با رِنج قیمت سه‌میلیارد تا هفت‌میلیارد تومان برای خرید موجود است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

بازار خودرو معمولا در آستانه سال نو رونق خاصی پیدا می‌کند. اما امسال برخلاف سال‌های گذشته بازار شب عید خودروهای وارداتی کم‌فروغ‌تر از همیشه است. همچنین از ممنوعیت واردات خودرو به‌کشور حدود سه‌سال می‌گذرد و در این مدت بازار هیچ‌گونه خودرو جدیدی را به‌خود ندیده است. 

از سوی دیگر موجودی خودروهای صفرکیلومتر هر روز کمتر از روز قبل می‌شود و اکنون براساس آمار شهودی تقریبا می‌توان گفت تنها ۱۲ درصد از موجودی بازار را خودروهای صفرکیلومتر تشکیل می‌دهد و تقریبا نیمی از برندهای موجود در بازار همچنان نسخه صفرکیلومتر دارند. به‌هرحال طبق رسم هرساله روزنامه «دنیای‌خودرو» امسال نیز در یک ماه مانده به‌عید نوروز، سری به‌بازار محکوم به‌مرگ خودروهای وارداتی زدیم که نتیجه آن طی یک هفته و در سه‌نوبت چاپ شد. 

در بخش‌های اول و دوم به‌سراغ خودروهای کراس‌اوور، شاسی‌بلند و خودروهای سواری غیرلوکس بازار رفتیم و اکنون در بخش پایانی خودروهای لوکس را معرفی می‌کنیم.

در بخش خودروهای لوکس صفرکیلومتر، برند ب‌ام‌و بیش‌ترین موجودی را دارد و می‌توان گفت تقریبا بیش از نیمی از موجودی بازار را محصولات ‌این برند آلمانی تشکیل می‌دهد. پس از آن با اختلاف زیاد برندهای لکسوس، مرسدس‌بنز و پورشه قرار دارند. 

درکل هشت مدل خودرو لوکس در کلاس‌های سدان، شاسی‌بلند و کراس‌اوور با رِنج قیمت سه‌میلیارد تا هفت‌میلیارد تومان برای خرید موجود است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

ب‌ام‌و 330i

نیمی از خودروهای لوکس صفرکیلومتر موجود در بازار از نوع ب‌ام‌و هستند و یکی از انواع محصولات این برند آلمانی 330i بوده که مدل ۲۰۱۸ آن در رِنج قیمت سه‌میلیارد و ۹۹ تا سه‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان است و از این حیث باید آن را ارزان‌ترین خودرو لوکس ایران بدانیم.

این سدان کامپکت که تولید آن از سال ۲۰۱۹ متوقف شده، مجهز به‌یک پیشرانه چهارسیلندر دولیتری توربو با ۲۵۲ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور است. این خودرو با شتاب اولیه ۵.۹ ثانیه‌ای درحال حاضر سریع‌ترین خودرو موجود در بازار به‌حساب می‌آید.

ب‌ام‌و 530i

اگر قدرت خرید بالایی دارید می‌توانید یک سدان گران‌قیمت‌تر از ب‌ام‌و را انتخاب کنید. درواقع مدل 530i یک سر و گردن از 330i بزرگ‌تر بوده و در کلاس سدان متوسط‌های لوکس قرار می‌گیرد.

مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ این سری اکنون برچسب قیمت چهارمیلیارد تا پنج‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان را می‌خورند. 530i نیز مانند 330i از یک پیشرانه چهارسیلندر دولیتری توربو سود می‌برد که ۲۵۲اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو نیز که سال گذشته جای خود را به‌فیس‌لیفتش داده، ۶.۲ ثانیه بوده و به‌دلیل ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیش‌تر از سری 330i کُندتر است.

ب‌ام‌و 730Li

آخرین گزینه پیش ‌رویتان در بخش سدان‌های ب‌ام‌و، مدل 730Li است. این سدان تنها خودرو فول‌سایز لوکس بازار ایران بوده و این روزها مدل ۲۰۱۷ آن را می‌توان در رِنج قیمت چهار میلیارد و ۸۵۰ تا شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان خریداری کرد. مدل 730Li نیز مانند دیگر مدل‌های موجود از ب‌ام‌و در بازار از پیشرانه چهارسیلندر دو لیتری توربو سود می‌برد؛ با این تفاوت که بازدهی بیش‌تری دارد.

قدرت تولیدی این خودرو ۲۵۸ اسب‌بخار بوده و گشتاور آن ۴۰۰نیوتون‌متر است. درون کابین این قصر مجلل آلمانی می‌توانید شتاب اولیه ۶.۳ ثانیه‌ای را تجربه کنید و بی‌شک این خودرو لوکس‌ترین مدل موجود در بازار فعلی کشور است.

ب‌ام‌و X4 xDrive28i

آخرین مدل موجود از ب‌ام‌و در بازار، مدل X4 به‌عنوان تنها شاسی‌بلند این برند است و درعین حال این مدل تنها شاسی‌بلند اسپرت بازار فعلی لقب گرفته که در کلاس خودروهای کامپکت قرار می‌گیرد.

این روزها برای خرید یک دستگاه ب‌ام‌و X4 مدل ۲۰۱۷ صفرکیلومتر به‌حداقل چهارمیلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان بودجه نیاز دارید. این درحالی است که آگهی‌های فروش این خودرو تا پنج‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان نیز موجود است.

X4 نیز مجهز به‌پیشرانه چهارسیلندر دولیتری توربو است. قدرت این خودرو که تولیدش از سال ۲۰۱۸ متوقف شده، ۲۴۵ اسب‌بخار بوده و گشتاور آن نیز ۳۵۰ نیوتون‌متر است. شتاب X4 نیز به‌طور دقیق ۶.۳ ثانیه است.

لکسوس NX200t و NX300h

درحال حاضر مدل ۲۰۱۷ لکسوس NX درهر دو نسخه NX200t بنزینی و NX300h هیبرید در بازار صفرکیلومترها موجود بوده که به‌ترتیب سه‌میلیارد و ۳۰۰ تا سه‌میلیارد و ۸۰۰ و سه‌میلیارد تا سه‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان قیمت دارند.

البته NX های موجود نسخه قبل از فیس‌لیفت محسوب می‌شوند که تا سال ۲۰۱۷ تولید شده‌اند. اما در مدل بنزینی پیشرانه چهارسیلندر دولیتری توربو ۲۳۵اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و در مدل هیبرید پیشرانه چهارسیلندر ۲.۵لیتری به‌کمک موتور الکتریکی، ۱۹۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

لکسوس RX200t

بی‌شک لکسوس RX را باید محبوب‌ترین مدل این برند در کشور بدانیم و نسل پیشین این شاسی‌بلند متوسط لوکس فروش خوبی را تجربه کرد و نسل جدید آن به‌دلیل بسته شدن واردات فرصت عرض‌اندام پیدا نکرد. اکنون RX200t در مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دارای برچسب قیمت شش‌میلیارد و ۸۵۰ تا هفت‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان است.

زیر کاپوت این خودرو پیشرانه چهارسیلندر دولیتری توربو قرار گرفته که ۲۳۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب اولیه RX200t به ۸.۱ ثانیه می‌رسد و درسال ۲۰۱۹ نسخه فیس‌لیفت‌شده این خودرو درخط تولید جایگزین مدل قبلی شده است.

مرسدس‌بنز E200

از دیگر سدان‌های متوسط لوکس بازار، مرسدس‌بنز E200 است و به‌عبارت دیگر این خودرو تنها نماینده برند مرسدس در این بازار رو به‌انقراض بوده و این روزها مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ آن در رِنج قیمت پنج‌میلیارد و ۲۰۰ تا شش‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد.

درسال گذشته مرسدس فیس‌لیفت این خودرو را عرضه کرده تا از قافله عقب نماند. E200 از یک پیشرانه چهارسیلندر دو لیتری توربو بهره می‌برد که توان تولید ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. شتاب اولیه این خودرو ۶.۷ ثانیه عنوان شده و در کل باید آن را ضعیف‌تر و درعین حال گران‌تر از رقیبش یعنی ب‌ام‌و 530i دانست.

پورشه ماکان

آخرین گزینه پیش‌ رو در بخش خودروهای لوکس صفرکیلومتر پورشه ماکان است. این خودرو تنها نماینده برند پورشه در این لیست بوده و یکی از شش مدل خودرو آلمانی است که می‌توانید آن را بخرید.

مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از ماکان این روزها با برچسب قیمت عجیب و غریب شش‌میلیارد و ۳۸۰ تا هفت‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان به‌فروش گذاشته می‌شوند که باید آن را غیرمنطقی‌ترین قیمت‌گذاری بازار کشور دانست.

این شاسی‌بلند کامپکت که از سال ۲۰۱۸ جای خود را به‌فیس‌لیفتش داده، دارای ۲۵۲ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتون‌متر گشتاور است که از دل پیشرانه چهارسیلندر دولیتری توربو استخراج می‌شود. شتاب این مدل پورشه ۶.۷ ثانیه است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =