کد خبر: 233522
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
لادا

بازار خودروی روسیه در طی سال ۲۰۲۰ به طور متوسط  سقوط ۱۴ درصدی  را تجربه کرده و در این سال تعداد صد هزار خودرو کمتر نسبت به سال ۲۰۱۹ خریداری کردند 

فقط در ماه سپتامبربود که  دینامیک فروش وارد "منطقه سبز" شد.  از پنج برند بزرگ حاضر در روسیه ، فروش فولکس واگن کمترین میزان  کاهش را داشت - کیا بیشترین افت فروش  را بین تمامی برندهای حاضر در این بازار داشت. از لادا مدل های وستا و گرانتا شاهد رشد فروش در ماه سپتامبر بودند البته وستا نیز در این ماه روند روبه رشد بیشتری را تجربه کرد.

کراس اوور های چینی عمدتا به دلیل کمبود خودروهای دیگر که به دلیل  تعطیل شدن تعدادی از کارخانه های تولید اتومبیل در بهار ۲۰۲۰ اتفاق افتاد تبدیل به سردمداران فروش در روسیه شدند.   

در همین حال خبر ترک بازار روسیه توسط  داتسون( از نیسان)  و فورد آمریکایی  تا پایان سال ۲۰۲۰ در پایگاههای اطلاع رسانی این دو برند معروف نیز حائز اهمیت می باشد .

فروش خودرو در روسیه در طی ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش محسوسی را شاهد بود . در واقع بازار خودروی روسیه پویایی منفی  ۱۸ برند از ۲۵ برند محبوب در این  بازار را در طی سال ۲۰۲۰ به ما  نشان می دهد.

درطی ۹ ماهه اول  سال ۲۰۲۰ ، بیش از ۱ میلیون خودرو فروخته شده است - برای مقایسه ، در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ ، روس ها بیش از ۱.۱ میلیون اتومبیل خریداری کرده اند.

 مانند گذشته ، پنج برند محبوب - لادا ، کیا ، هیوندای ، رنو و فولکس واگن  بودند که تقریباً دو سوم کل بازار را شکل می دهند (دقیق تر ، ۶۴ درصد).  بنابراین ، جمع فروش  این برندها  در طی سال۲۰۲۰ از ۱ میلیون اتومبیل فروخته شده ۶۴۰ هزار دستگاه بوده که  در سال ۲۰۱۹  جمع کل فروش این برندها ۷۴۴ هزار از ۱.۱ میلیون دستگاه بوده است.

 با این حال ، فروش همه ۵ برند برتر در ماه سپتامبر سال میلادی گذشته  شروع به رشد نمودند - به طور متوسط  شاهد رشد   ۳.۳٪.  بودیم  که البته همزمان با کاهش ارزش روبل (از اول ژوئیه تا اول اکتبر ، روبل ۱۶ درصد کاهش یافت) و ترس از بالا رفتن قیمت ها  شاهد رشد تقاضای خرید در بازار بودیم. پیش بینی کارشناسان پس از شروع موج دوم کرونا  در آن هنگام حکایت از کسری در بازار خودرو تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ بود که تا حدودی این پبیش بینی درست بود .

میزان فروش فولکس واگن در سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن  حداقل ۷ درصد کاهش داشته و تا اول اکتبر سال ۲۰۲۰ به ۷۰.۸ هزار خودرو رسید (۷۶ هزار دستگاه کمتر نسبت به سال قبلش).  فروش محبوب ترین فولکس واگن پولو در روسیه فقط ۲٪ کاهش داشته و در سپتامبر سال گذشته میلادی دوباره رشد کرد ، رشد ۱۲٪ (از ۵.۴ هزار به ۶ هزار) ، که البته این رشد فروش را  تا حدودی نیز مدیون بازگشت پولو  به این بازار پس از ۱۰ سال  اما نه به عنوان یک سدان ، بلکه به عنوان یک لیفت بک بود.

فروش کراس اور کامپکت تیوگان که در کارخانه کالگان تولید می شود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰  نیز شاهد کاهش فروش ۷ درصدی بود (از ۲۵.۴هزار به ۲۳.۷ هزارخودرو ) که با شروع سپتامبر تتوانست ضررها را تا حدی جبران کند و میزان فروشش را از ۳.۲ هزار به ۳.۶ هزار برساند که در حقیقت این آمار افزایش ۱۴ درصدی فروش را نسبت به مدت مشابه آن در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد.

در بین ۵ برند برتر بازار روسیه کیا با سقوط ۱۷ درصدی بیشترین افت فروش را در طی این سال شاهد بود (از ۱۶۸ هزار به۱۳۹.۴۰۰خودرو) فقط در ماه می سال ۲۰۲۰ ماشین های کره ایی ۶۰ درصد از فروش خود در روسیه را از دست دادند

ریو در  بین ماشین های کره ایی موقعیت نسبتا بهتری را در سال ۲۰۲۰ با افت فروش ۱۵ درصدی یعنی (از ۶۹.۳ هزار به ۵۸.۷ هزار خودرو) برای خود رقم زد . ریو در ماه سپتامبر سال میلادی گذشته در بین ماشین های کره ایی ضعیف ترین رشد را به خود اختصاص داد ، رشد یک در صدی (۷.۸ هزار نسبت به همین موقع در سال ۲۰۱۹ که ۷.۷ هزار خودرو )

کراس اور کیا اسپرتیج نیز شاهد کاهش ۲۲ درصدی  فروش در سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بود که در ماه سپتامبر زمانی که اکثر برندها روند رو به رشد را طی می کردند با یک افت ۶ درصدی  دیگر شوکی را به کارگزارانش در روسیه وارد کرد و بلافاصله پس از آن سدان کیا اپتیما کاهش فروش ۱۲ درصدی را در بازار روسیه تجربه کرد کاهش محسوسی که میزان فروش این مدل را نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۹.۵ هزار خودرو بود به ۱۳.۱ هزار خودرو رساند.

فروش گراناتا و وستا از سپتامبر ۲۰۲۰ شروع به رشد کرد

فروش لادا ، هیوندایی و رنو در سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۱۴ درصدی بودند. لادا با فروش ۲۲۷.۶ هزار خودرو در برابر ۲۶۵.۲ هزار ، هیوندایی با فروش ۱۱۴.۱۶ هزار خودرو در برابر ۱۳۲.۲هزار و رنو با فروش ۸۸ هزار در مقابل  ۱۰۲.۵ هزار خودرو نسبت به سال ۲۰۱۹

اما در خصوص گراناتا و وستا که به ترتیب ۸۴.۴ هزار و ۷۲.۴ هزار خودرو تا سپتامبر  سال ۲۰۲۰ در برابر ۹۶.۹ هزار و ۸۳.۵.۵ هزار نسبت به مدت مشابه در  سال ۲۰۱۹ بررسی ها نشان از خارج شدن از بحران با شروع سپتامبر را می دهد که البته با بودجه و کمک های بلاعوض دولتی همراه بوده و توانسته  تا پایان سال۲۰۲۰  به رشد ۱۱ درصدی برسد و وستا طی این مدت توانست ۱۱.۵ هزار خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل ینی ۹.۴ هزار خودرو  به فروش برساند که نشان از رشد ۱۱ درصدی دارد.

فروش خودرو بر اساس مدل از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰

در این مدت لادا لارگوس (واگن استیشن) شاهد کاهش فروش بسیار چشمگیری بود (۲۰ درصد افت فروش ) در ۹ ماهه اول سال

( از ۳۱.۶ هزار به ۲۵.۵ هزار خودرو) و شاهد روند منفی ۱۲ درصدی  این مدل در ماه سپتامبرنیز بودیم که البته این به دلیل پاندمی کرونا نبوده بلکه به دو دلیل دیگر شاهد همچین افت فروشی هستیم

۱-سال ۲۰۱۹ گروه خودروسازی آوتوواز فروش و عرضه لادا لارگوس را به دلیل آنچه نقص در سیستم سوخت می گویند به حالت تعلیق درآورد .

۲-این مشکل خود منجر به مشکل دیگری در ثبت بودجه این خودروساز روسی  شد.

مدل دیگری که کاهش فروشش را به سختی می توان به پاندمی  کرونا نسبت داد ، لادا ایکس ری می باشد که فروش آن در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۳۶ درصدی با فروش (۱۳.۷ هزار خودرو)  رو به رو بوده که فقط ۳۳ درصد آن مربوط به سپتامبر می باشد ۱.۷ هزار خودرو در برابر ۲.۶ هزار سال ۲۰۱۹ که در نهایت تا پایان سال ۲۰۲۰ منجر به ثبت  افت فروش ۴۰ درصدی  شد.

به عنوان مثال در آوریل سال ۲۰۱۹ لادا ایکس ری در مجموع ۱۷ درصد از خریدارانش را از دست داد و تحلیلگران و کارشناسان

بازار خودرو دلیل این افت و یا بهتر بگوییم سقوط فروش را این واقعیت دانستند که روس ها حاضر نیستند یک کراس اور گران قیمت را با برند لادا که قیمتش  در همان پلاتفرم در برابر  رنو کپچر و داستر یکی می باشد  را خریداری کنند.

و صد البته این کراس اور را می توان اشتباه بزرگ بازاریابی صنعت خودروی روسیه دانست

علی رغم شایعاتی که مبنی بر توقف تدریجی  تولید لادا ایکس ری توسط غول خودروسازی ولگا به گوش می رسد این خودروساز طی بیانیه ایی اعلام کرده که  قصد کنار گذاشتن خانواده ایکس ری را از سبد تولیدی خود ندارد .

در این بین لازم به ذکر است که کراس اور رنو داستر نیز وضعیت خوبی ندارد – فروش آن از ابتدای سال ۲۰۲۰با کاهش ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه آن در سال ۲۰۱۹ رو به رو شد به عبارتی (از ۲۷.۶ هزار خودرو در ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۲۱.۲ هزار خودرو در ابنتدای سال ۲۰۲۰ رسید) که ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ نیز برایش ماه خوشایندی نبود .

فروش این مدل در این ماه با کاهش یک درصدی  همراه بوده برعکس هیوندایی کراتا که لادا ایکس ری سعی در رقابت با آن را داشت طی این مدت  وضعیت وخیمی نداشت .درست است که این مدل از ابتدای سال با رشد فروش همراه نبوده اما با کاهش فروش نیز همراه نبوده و تعادل تقریبی را در این بین تجربه کرد .فروش ۵۲ هزار خودرو در برابر ۵۱.۹ هزار خودرو نسبت به همان موقع در سال ۲۰۱۹ و  همچنین ( فروش ۷.۷ هزار خودرو در سپتامبر ۲۰۲۰ در مقابل ۶.۴ هزار نسبت به سپتامبر ۲۰۱۹ )

یکی دیگر از پرفروش ترین ها در این بین سواری هیوندایی سولاریس بود که زمانی پرفروش ترین خودرو در روسیه بود وضعیت چندان خوبی در سال ۲۰۲۰ نداشت و در طی ۹ ماهه سال ۲۰۲۰ با یک سوم کاهش از (۴۵.۲ هزار به ۳۲.۸ هزار) و همچنین بازار راکد سپتامبر روبه رو بود .بر عکس رنو لوگان که با کاهش ۱۴ درصدی فروش(۲۱.۶ هزار خودرو) طی ۹ ماهه سال ۲۰۲۰ در سپتامبر با فروش ۳.۸ هزار شاهد رشد ۲۲ درصدی و مطلوبی نسبت به ماه سپتامبر ۲۰۱۹ بود.

پیروز بازار – چانگان چینی

 از بین ۲۵ برند حاضر در بازار خودروی روسیه در سال ۲۰۲۰  تنها ۷ برند رشد فروش داشتند که ازاین تعداد چشمگیرترین فروش متعلق به  ۴ برند چینی هاوال – جیلی-چری  (فروش این ۳ برند رشد ۵/۱ برابری داشته) و چانگان که با رشد ۳برابری فروش همراه بوده است.

اما مورد چانگان  با نگاهی به پاندمی کرونا ، کاهش ارزش روبل و کاهش تقاضای مصرف کننده بر خلاف روند بازار این سال بحرانی  بوده که خود حیرت انگیز است .

با نگاهی به میزان فروش کراس اور چانگان رشد ۴ برابری فروشش را درطی  ماه های  تابستان ۲۰۲۰ شاهد بودیم که این میزان با ۳.۳ برابر رشد فروش نسبت به مدت مشابه آن در سال ۲۰۱۹ همراه بوده است . البته این رشد فروش تا حدی نیز به دلیل راه اندازی خط تولید چانگان سی اس ۳۵ بوده و یکی از دلایلی که بین روس ها بسیار محبوب شد علاوه بر ظاهر جمع و جور و کیفیت نسبتا خوبش ،  قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه ایی بوده که برای فروش آن در نظر گرفتند .به طوری که از ابتدای ماه اکتبر از (۱.۳ هزار به ۴.۸ هزار خودرو افزایش یافت )

کراس اورهای چینی محبوب روسها

جیلی توانست در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ ۲۱۷۸( هزار خودرو) بفروشد که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا سپتامبر شاهد رشد ۱.۵ برابری آن هستیم (۹.۷ هزار در برابر ۶.۳ هزر نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹) .

چری در جایگاه دوم پس از جیلی توانست در ماه سپتامبر ۱۴۹۰ هزار دستگاه بفروشد که باز با رشد ۱.۵ برابری  برتری فروش نسبت به سپتامبر ۲۰۱۹ نشان داد و با این روند در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۰ توانست  به فروش( ۶۳.۶۵ هزار دستگاه) در ابتدای ماه اکتبر ۲۰۲۰ برسد . هاوال نیز در ابتدای سپتامبر ۲۰۲۰ رشد ۲۱ درصدی را به نمایش گذاشت ( از ۷ هزار به ۱۱.۶ هزار )

 به این نکته نیز باید توجه داشت که کراس اور جیلی اطلس تولید شده در نزدیکی شهر تولا محبوب ترین مدل  جیلی در روسیه است

از پرفروش ترین های چری در روسیه می توان به کراس اورهای تیگو۴ تیگو۸ اشاره کرد و کراس اور اف ۷ ایکس هاوال نیز به نوبه خود برنده محبوب ترین برند خودروی چینی در سپتامبر ۲۰۲۰ شد .

یکی از عمده دلایل محبوبیت کراس اورها (سی یو وی) و ( اس یو وی) های شهری کاهش قابل توجه تقاضا برای اتومبیل های  سواری معمولی است .طبق  گفته گلوبال اینساید ۴۶ درصد بازار روسیه در حال حاضر شامل اس یو وی ها می باشد که این بیشترین سهم از از این نوع خودرو ها در جهان در یک بازار است  و طبق پیش بینی های انجام شده مقدار این سهم در بازار روسیه به زودی به بالای ۵۰ درصد می رسد .

یک کراس اور خوب چینی در اصل کمی ارزانتر از کره ایی است .چینی ها عملا از همان اجزا و قطعات برای مونتاژ استفاده می کنند .کره ایی ها قبلا در روسیه فروش خرد داشتند ولی به دلیل تقاضای زیاد برای خرید و کمبود کراس اور کره ایی در روسیه  روس ها به کراس اورهای چینی رویی آوردند و در برابر تقاضای زیاد، فروش کراس اورهای چینی همچنان در حال افزایش می باشد.

امروزه تولید خودرو، اساسا مونتاژ خودرو  است و تامین کنندگان قطعات می توانند متفاوت باشند . تولید کنندگان قطعات نیز می توانند

متفاوت باشند – تولید کنندگان چینی می توانند از  اجزای ارزان قیمت  استفاده کنند و بر این اساس کیفیت پایین داشته باشند . اگر قطات زیمنس یا بوش به چنین کارخانه های مونتاژ اتومبیل که کراس اورهای چینی توید می کنند ، عرضه شود قیمت خودروهای چینی نیز طبیعتا افزایش می یابد .

داتسون( از نیسان) و فورد آمریکایی سرانجام بازار روسیه را ترک می کنند 

 یکی دیگر از موارد استثنا در روند بازارهای جهانی فورد بود که بیشترین رشد منفی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داد . فروش ۲۶۰۰۰ دستگاه خودرو در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۹ نسبت به فروش ۹۰۰۰ دستگاه در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۰.

دلیل این رش منفی چشمگیر ارتباط چندانی با بحران ناشی از پاندمی کرونا ندارد بلکه عمده دلیل آن تغییراتی است که در خود فورد به وجود آمد  و به یاد می آوریم که در بهار سال ۲۰۱۹ طی بیانیه ایی رسمی فورد  اعلام کرد  قصد توقف فروش اتومبیل های سواری در روسیه را دارد .این خودرو ساز از تعطیلی دو کارخانه اتومبیل سازی  فورد سولرز در شهر نابرژنی چلنی و همچنین یک کارخانه تولید موتور در یلابوگا خبر داد .

جدا از وضعیت بازار فورد ، میتسوبیشی (۳۲- درصد )داتسون (۲۶/۷ درصد ) شورولت(۴۳-درصد) و لندرور(۳۱ درصد) بیشترین افت فروش را در ۲۰۲۰ روسیه  داشتند.

داتسون نیسان مشکلاتی شبیه به فورد دارند . در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۰ فروش مدل این برند تقریبا با یک سوم کاهش از ۱۶ هزار به ۱۲ هزار خودرو رسید . در سپتامبر ۲۰۲۰ این افت به عنوان مثال ۲۴ درصد شد .برای مقایسه در خود نیسان در روسیه افت ۹ ماهه  اول سال ۲۰۲۰ تنها ۱۷ درصد بوده (از ۴۸.۶ هزار به ۴۰.۵ هزار ) واقعیت این است که در ماه می سال ۲۰۲۰ نیسان اعلام کرد برای کاهش هزینه ها ، در حال برنامه ریزی برای از دور خارج کردن برند داتسون در بازار روسیه است.

پیش از این داتسون در هندوستان و در کارخانه های آوتوواز در روسیه تولید می شد .نیسان گفت با برند لوکس اینفینیتی در بازارهای ایالات متحده و چین تمرکز خواهد کرد و در اروپا نیز تصمیم دارد تا با رنو همکاری کند و به تولید کراس اورها در این مناطق بپردازد .

به عنوان بخشی از استراتژی جدید نیسان ، این خودروساز از دسامبر ۲۰۲۰ تصمیم به توقف تولید داتسون در کارخانه آوتوواز در شهر تولیاتی گرفت  این تصمیم با در نظر گرفتن وضعیت ناپایدار بازار و کاهش فروش خودروهای جدید به منظور بهینه سازی سرمایه گذاری در روسیه اتخاذ شدکه از این پس شاهد تقویت کلاس (اس –اس یو وی) و (بی –اس یو وی) و همچنین (دی- اس یو وی) می باشیم .البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که برند روسی لادا عمدتا از خروج داتسون از بازار خودروی  روسیه سود خواهد برد زیرا او اصلی ترین رقیب این برند ژاپنی  است و تولیاتی قطعا فروش خود را افزایش خواهد داد .

تهیه و تنظیم : عباس میرزایی قاضی ، مدیر عامل شرکت  ونتیس یونیون ( نماینده و رایزن ایران خودرو در فدراسیون روسیه )

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =