رقبای جدی ایلان ماسک

کمپانی پی ‌پل نه تنها برای ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی‌ خود، بلکه به خاطر دارودسته‌ای که از آن بیرون‌ آمده و هر یک تشکیلات خود را راه انداخته شهرت دارد.گروهی از افراد موفق که هر یک بعد از بیرون آمدن از پی‌پل کسب و کار و کمپانی‌های خود را، از یلپ و لینکدین گرفته تا پالانتیر و افرم راه انداخته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، حالا ایلان ماسک، مشهورترین فرد از یاران قدیمی پی ‌پل که ثروت کلانی که از تسلا به جیب زده، خودش به اصطلاح مافیایی‌ ها صاحب خانواده‌ای شده است و در طول این سال‌ ها پشت کردن بسیاری از زیردستان و کارکنانش را از نزدیک تجربه کرده است.

مثل هر خانواده مافیایی که در آن زیردستان بعد از مدتی آشنایی با فضای کار، محیط فعلی را برای رشد خود کافی نمی‌ بینند و به همین خاطر با جدا شدن از دارودسته قبلی سعی می‌کنند خانواده خود را راه بیاندازند، بسیاری از کارکنان قبلی آقای ماسک هم با جدا شدن از تسلا حالا کمپانی‌های تولید خودروی الکتریکی یا باتری خود را عمدتا در کالیفرنیای آفتابی راه انداخته‌اند. البته بسیاری دیگر هم به سایر شرکت‌های تولید خودروهای برقی مانند اتوبوس‌سازی پروترا یا کامیون‌سازی ریوین رفته‌اند.

براساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که این کارکنان قدیمی تسلا در دهه‌های آینده برای اقتصاد صنعت خودرو تا ۶ تریلیون دلار به ارمغان بیاورند. در این جا نگاهی می‌اندازیم به ۵ نفر از شاخص‌ترین افرادی که از تسلا خارج شده و هریک کمپانی خود را تاسیس کرده‌اند.

استرلینگ اندرسون  (بنیانگذار و مدیرتولید آئورورا اینوویشن)

اندرسون در سال ۲۰۱۳ وارد تسلا شد تا روی کراس‌اوور مدل X کار کند و به علاوه با اداره برنامه توسعه و ساخت سیستم اتوپایلوت به این شرکت در رسیدن به فناوری خودران کمک شایانی کرد.

آن زمان او در مصاحبه‌ای گفته بود: «من همکاری در خط مقدم زیر آتش را دوست دارم. در محیط‌های دشوار و پرفشاری این چنینی آدم به همقطاران و محیط کارش وابسته می‌شود».  

این فارغ‌التحصیل دانشگاه ام‌آی‌تی در سال ۲۰۱۶ از تسلا جدا شد تا در کنار کریس اورمسون از گوگل و درو بگنل استاد هوش مصنوعی دانشگاه کارنگی ملون، استارت‌آپ آئورورا اینوویشن را که در زمینه فناوری خودران فعالیت می‌کند راه‌اندازی کند.

در دسامبر ۲۰۲۰ ارزش آئورورا بیش از ۱ میلیارد دلار تخمین زده شد و این شرکت توانست واحد خودران کمپانی اوبر را در اختیار بگیرد که به این ترتیب می‌توان انتظار داشت در آینده نقش بسیار پررنگی در صنعت حمل و نقل ایفا خواهد کرد.

تا این‌جای کار آئورورا به جز اوبر، شراکت‌ هایی را با کمپانی تریلی‌ سازی پاکار و همچنین تویوتا ترتیب داده است. بعد از اعلام همکاری با اوبر برآورد ارزش این استارت‌آپ به رقم ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

جین بردیچووسکی (بنیانگذار و مدیرعامل سیلا نانوتکنولوژی)

بردیچووسکی هفتمین نفری بود که به استخدام تسلا در آمد. او در سال ۲۰۰۴ کارش را به عنوان مهندس اصلی باتری برای مدل رودستر آغاز کرد که نخستین تلاش تسلا برای تولید یک محصول الکتریکی برای بازار خودرو بود.

زمانی که رودستر ساخته شد، او علاقه زیادی به پیدا کردن روش‌های جدید برای تولید باتری‌های لیتیوم یونی پیدا کرده بود که ارزان‌تر و کارآمدتر باشند.

بردیچووسکی در این باره گفته: «بعد از رونمایی رودستر، باید تصمیم می‌گرفتم که می‌خواهم کمپانی خودم را تاسیس کنم یا این‌که در تسلا بمانم و کار روی پروژه مدل S را آغاز کنم».

این شد که در سال ۲۰۱۱ تسلا را ترک کرد و کمپانی سیلا نانو را راه‌اندازی کرد.

از آن زمان ساخت باتری‌ها چه به لحاظ مواد اولیه مورد نیاز و چه به لحاظ فناوری تولید تغییرات زیادی پیدا کرده که عمکلرد آن‌ها را تا ۵۰ درصد بهتر کرده است. براساس برآورد ارزش کمپانی سیلا نانو تا سال ۲۰۲۴ به ۳.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

هنریک فیسکر (بنیانگذار و مدیر عامل شرکت فیسکر)

فیسکر، طراح مشهور خودرو که یک زمان رودستر ب‌ام‌و را برای جیمز باند طراحی کرده بود و مدتی هم طراح ارشد آستون مارتین بود، به عنوان مشاور طراحی مدل S در تسلا کار می‌کرد. هرچند ماسک از طراحی او خوشش نیامد و در سال ۲۰۰۸ از او به اتهام تلاش برای به دست آوردن اسرار تسلا شکایت کرد، که البته این شکایت به جایی نرسید.

تلاش اولیه فیسکر برای بدل شدن رقیبی برای تسلا با تولید خودروی لوکس پلاگین هیبرید کارما با شکست روبه‌رو شد و نقص‌های بسیار زیاد این ماشین در کنار از بین رفتن بخش زیادی از تولیدات آن در طوفان بزرگ سال ۲۰۱۲ دست به دست هم داد تا فیسکر شرکتش را تعطیل کند.

 حالا او با تاسیس دوباره شرکتی جدید به نام فیسکر باری دیگر تلاش خود را برای بدل شدن به مهره‌ای جدی در زمینه تولید خودروهای برقی لوکس آغاز کرده و در حال آماده کردن نخستین محصول خود یعنی کراس‌اوور برقی اوشن است که قرار است با قیمت پایه ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار عرضه شود. این محصول بعد از عرضه شدن رقیبی جدی برای تسلا مدل Y خواهد بود. 

پیتر رالینسون (بنیانگذار و مدیرعامل لوسید موتور)

رالینسون به عنوان کهنه‌سربازی که سابقه کار در جگوار و لوتوس را داشت، در سال ۲۰۰۹ به تسلا پیوست.

او و ماسک آن قدر هم‌نظر بودند که او در مصاحبه‌ای بگوید: «هر دوی ما به دنبال این هستیم که با فناوری به ستاره‌ها برسیم و علم مهندسی نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد».

رالینسون مهندس ارشد تولید تسلا مدل S بود که در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد، سدان الکتریکی که تعریف جدیدی از عملکرد خودروهای برقی ارائه داد.

همان سال او تسلا را ترک کرد تا به مراقبت از مادر بیمارش بپردازد و بعدا هم مشکلاتی که با ماسک سر برنامه توسعه و ساخت مدل X پیدا کرد باعث شد که این شرکت را برای همیشه ترک کند.

حالا او مدیرعامل لوسید موتورز است، یک استارت‌آپ کالیفرنیایی تولید خودروهای برقی که توانسته سرمایه‌ای ۱.۳ میلیارد دلاری را از سعودی‌ها جذب کند.

برنامه فعلی این شرکت عرضه سدان فوق لوکس ایر است که با یک بار شارژ می‌تواند تا ۸۰۵ کیلومتر را بپیماید.

هرچند رالینسون خود را رقیب تسلا نمی‌داند: «من با محصولات تسلا رقابت نمی‌کنم. رقیب اصلی من مرسدس بنز است».

جی‌ بی استرابل (بنیانگذار و مدیرعامل ردوود متریالز)

استرابل هم مانند ماسک یکی از بنیانگذاران اولیه تسلا بود و از همان روزهای آغاز به کار این شرکت تا سال ۲۰۱۹ مدیر ارشد فناوری آن بود. رویای اولیه او تولید خودروهای برقی به منظور حذف آلاینده‌های کربنی بود. حالا او بعد از جدا شدن به تسلا و تاسیس استارت‌آپ ردوود، تمرکزش را بر بازیافت باتری گذاشته است تا از این مساله اطمینان کسب کند که لیتیوم، کبالت و نیکل مورد استفاده در باتری‌های تسلا و سایر خودروهای برقی از گودهای زباله بیرون بماند تا آسیبی به طبیعت نرسد.

این کمپانی که در کارلسون سیتی ایالت نوادا واقع شده در سپتامبر ۲۰۲۰ سرمایه خود را ۴۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت که پروژه‌های بازیافت باتری را با شرکت‌های پاناسونیک و آمازون آغاز کرده است.

استرابل در هنگام جمع‌آوری سرمایه برای شرکتش اعلام کرد: «برای مبارزه با تغییرات اقلیمی ما باید تاثیر منفی محصولات را بر طبلیعت از بین ببریم».

طبق ارزیابی‌های فوربز ثروت استرابل با در نظر گرفتن  سهم او از تسلا یک میلیارد دلار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =