باتری خودرو

تغییرات آب ‌و هوایی طی سال‌های گذشته و بحث سوراخ شدن لایه ازون و ضرورت ترمیم آن و همچنین حرکت به‌سوی جهانی فارغ از آلودگی و گرمایش سریع، جهان را به‌سمت استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی سوق داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، با توجه به‌پیشرفت‌های ناوگان وسایل نقلیه الکتریکی بحث استفاده دوم یا بازیافت باتری‌ها و همچنین تقاضا برای مواد اصلی باتری بسیار اهمیت پیدا کرده است و بر اساس مطالعات انجام‌شده، تقاضا بر پایه فاکتورهای 18-20 برای لیتیوم، 17-19 برای کبالت و 28-31 برای نیکل طی سال‌های آینده به‌شدت افزایش می‌یابد.

همچنین مطالعات اخیر پیرامون افزایش تقاضا برای باتری‌های خودرو بیانگر آن است که تا سال ۲۰۵۰ نیاز شدیدی در زنجیره‌ تامین این مواد ایجاد خواهد شد. به‌همین دلیل بحث بازیافت و دستیابی به‌روش‌ها و فناوری‌های جدید در این حوزه می‌تواند سبب کاهش تقاضا برای مواداولیه تا سال ۲۰۵۰ شود.

افزایش نفوذ خودروهای برقی در بازارهای جهانی و سرمایه‌گذاری سنگین شرکت‌های خودروساز در این بخش سبب ایجاد رقابت در به‌دست آوردن منابع مختلف در راستای تولید باتری شده است.

براین اساس پیش‌بینی می‌شود ‌LIBهای معمول خودرو شامل لیتیوم، کبالت و نیکل و همچنین گرافیت، آلومینیوم و مس درآینده‌ای نه‌چندان دور با افزایش قیمت مواجه شوند.

با توجه به‌رشد سریع بازار خودروهای برقی، درخصوص تامین پایدار مواد باتری از سوی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نگرانی‌هایی ابراز شده و به‌نظر می‌رسد از همین حالا بحث درباره مواداولیه باتری با جنگ اقتصادی بین کشورها و دولت‌ها همراه شده است.

تاکنون مطالعات بسیاری درخصوص آینده تقاضا برای مواد باتری‌های خودروهای برقی به‌ویژه در مناطقی مانند اروپا، آمریکا و چین صورت گرفته و نتایج به‌دست‌آمده نشان از کمبود مواد اصلی مانند لیتیوم و کبالت دارد.

به‌نظر می‌رسد در آینده رقابت شدیدی بین کشورهایی مانند چین و آمریکا و البته اروپایی‌ها بر سر به‌دست آوردن ماده اصلی باتری خودرو به‌وجود خواهد آمد.

هرچند طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، در این رقابت تنها مواد اولیه نیستند که حرف اول را می‌زنند، بلکه ایجاد تکنولوژی‌های جدید در بهره‌برداری از این مواد و همچنین تکنولوژی‌های جدید برای بازیافت نیز بسیار تعیین‌کننده هستند. به‌طور کلی شیمی و تکنولوژی به‌کارگیری این مواد است که برنده نهایی این رقابت را تعیین خواهد کرد.

درنهایت تحقیقات انجام‌شده بیانگر آن است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۰ درصد فروش جهانی خودرو را مدل‌های الکتریکی تشکیل می‌دهد و تا این سال خودروهای الکتریکی حدود ۱۵درصد از کل ناوگان خودروهای سبک درجهان خواهد بود. همچنین از سال جاری تا سال ۲۰۵۰ میزان فروش خودروهای برقی به‌شدت افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =