MG550

فرم داشبورد و پانل مرکزی MG۵۵۰ شباهت زیادی با طراحی داخلی نسل پیشین ب‌ام‌و سری ۳ و یا حتی سری ۵ دارد و کیفیت پوشش‌ها و ادوات داخلی اگرچه به‌پای برخی رقبای کره‌ای نمی‌رسد، اما در نوع خود و با این قیمت، نسبتا خوب و رضایت‌بخش به‌نظر می‌رسد

به گزارش «اخبار خودرو»، درمیان خودروهای وارداتی موجود در کشور، نمونه‌های دیرفروش بسیاری وجود دارند و عمدتا مدل‌های کم‌تیراژی هستند که با مشکل کمبود قطعات و لوازم‌یدکی مواجه‌اند. 

در این میان مدل ۵۵۰ برند ام‌جی معروف به‌شوالیه که در ابتدا از جذابیت‌ زیادی در بازار برخوردار بود و ‌دلیل آن نیز بدنه نسبتا بزرگ، گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های‌رفاهی و موتور توربو پرقدرت اعلام شده است، نتوانست در بلندمدت جایگاه خود را در بازار حفظ کند. 

این خودرو رفته، رفته به‌دلیل کاهش عرضه و جایگزین شدن با مدل MG۶ در سال‌های بعد، نتوانست مقام خود را در بازار دست‌دوم‌ها آن‌طور که باید حفظ کند.

کمپانی انگلیسی MG یا همان «Morris Garages» شرکتی بود که پس از سال‌ها فعالیت، در اوایل سال ۲۰۰۰ به‌گروه خودروسازی MG Rover تبدیل شد؛ اما مشکلات اقتصادی کمپانی اصلی و همچنین تنگ ‌شدن عرصه رقابت در بازار موجب شد چینی‌ها از فرصــت استفاده کرده و پیشنهاد خرید MG توسط کمپانی نانجینگ‌موتور که در سال ۲۰۰۷ با کمپانی SAIC موتور چین نیز ادغام شد را بدهند که این امر با موافقت انگلیسی‌ها همراه شد. 

درحال حاضر و با توقف تولید MG۵۵۰، مدل صفرکیلومتر آن نیز در بازار وجود ندارد؛ اما اگر شخصی مایل به‌خرید این شوالیه دو رگه چینی-انگلیسی باشد، باید مدل‌های دست‌دوم آن را انتخاب کند.

طراحی ظاهری ام‌جی ۵۵۰ نه‌تنها نسبت به‌خودروهای چینی، بلکه نسبت به‌برخی دیگر از خودروهای وارداتی در ایران نیز متفاوت‌تر و جذاب‌تر بود که از جمله ویژگی‌های بارز آن می‌توان به‌جلوه قدرتمند و حجیم بدنه، طراحی مناسب کاسه‌چراغ‌ها و همچنین جلوپنجره استیل و عریض آن اشاره کرد. 

درواقع محبوبیت چهره MG۵۵۰ در میان مشتریان به‌اندازه‌ای بود که حتی هنگام ورود مدل MG۶ با طراحی ظاهری اسپرت و جدیدتر، هنوز هم خیلی‌ها ترجیح می‌دادند مدل ۵۵۰ را خریداری کنند. در هر حال شاید طراحی ظاهری MG۵۵۰ چندان مجذوب‌کننده و دلربا نباشد، اما درمقایسه با برخی رقبای موجود در این کلاس و رنج قیمت، چهره لوکس‌تر و دلچسب‌تری را به‌نمایش می‌گذارد.

فرم داشبورد و پانل مرکزی MG۵۵۰ شباهت زیادی با طراحی داخلی نسل پیشین ب‌ام‌و سری ۳ یا حتی سری ۵ دارد و کیفیت پوشش‌ها و ادوات داخلی اگرچه به‌پای برخی رقبای کره‌ای نمی‌رسد، اما در نوع خود و با این قیمت، نسبتا خوب و رضایت‌بخش به‌نظر می‌رسد. صندلی‌های MG۵۵۰ راحت و نسبتا نرم هستند و فضای پا در ردیف جلو و عقب نیز خوب و جادار است که البته از این لحاظ، ردیف عقب آن، جادارتر و راحت‌تر از مزدا ۳ و اندکی محدودتر از کیا سراتو ارزیابی شده است.

ازجمله تجهیزات و امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به‌سیستم ضدسرقت و ایموبیلایزر، قفل مرکزی و ریموت‌کنترل، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با گرم‌کن، روکش چرم صندلی‌ها، تنظیم برقی آینه‌ها با گرم‌کن، تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه مجزا برای ردیف عقب، نمایشگر و نویگیشن، بلوتوث که در مدل گرند دلوکس است، پخش DVD و اتصال USB و AUX، صفحه کیلومترشمار دیجیتال، سنسور باران و گرد و غبار مجهز به‌کنترل اتوماتیک شیشه‌ها، سیستم Anti Trap شیشه‌ها، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف برقی، محفظه خنک‌نگهدارنده در کنسول وسط، شیشه‌های UV

در مدل گرند دلوکس، نشانگر فشار باد لاستیک، سنسور پارک جلو و عقب و همچنین دوربین دید عقب در مدل گرند دلوکس اشاره کرد. همچنین شش کیسه‌هوای جلو، جانبی و پرده‌ای نیز در هر دو مدل این خودرو به‌چشم می‌خورد.

ام‌جی ۵۵۰ با بهره‌گیری از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۸ لیتری توربوشارژ به‌قدرت ۱۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون‌متر، کشش و توانایی حرکتی خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و اگرچه استارت حرکت آن با کمی تاخیر همراه است، اما در شتاب‌گیری ثانویه به‌لطف عملکرد توربوشارژها رضایت مشتریان را جلب می‌کند.

گیربکس این مدل از نوع پنج‌سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها از طریق پدال‌های پشت فرمان است. طراحی سیستم تعلیق این خودرو از ب‌ام‌وهای سری Z الهام گرفته شده ‌که البته در جلو از نوع مک‌فرسون با فنرلول و میله ضدغلتش و در عقب از نوع چنداتصالی با فنرلول و میله ضدغلتش است.

ترمزهای این خودرو از نوع دیسکی خنک‌شونده بوده و توسط سامانه‌های ABS،‌EBD ،‌MSR و BA پشتیبانی می‌شوند که عملکرد مطمئن و قدرت خوبی نیز دارند. از دیگر سامانه‌های کمکی و الکترونیکی MG۵۵۰ می‌توان به‌سیستم کنترل پایداری DSC و همچنین کنترل عملکرد و پایداری ترمزها در پیچ (CBC) اشاره کرد.

از لحاظ کیفیت و دوام پوشش‌های چرمی و قطعات پلاستیکی نیز می‌توان گفت MG۵۵۰ نمره نسبتا قابل قبولی را دریافت می‌کند و تا امروز کمتر کسی با مشکل سایش، ‌پوسته‌شدن، پارگی، شکستگی، رنگ‌پریدگی یا به‌صدا افتادن این قطعات مواجه شده است؛ مگر آن‌که مراقبت‌های لازم و نگهداری صحیح از کابین خودرو صورت نگرفته باشد.

نکته مهم درخصوص خودروهای توربو این‌که پیشرانه آن‌ها به‌سبب حساسیت در برابر نوع بنزین و روغن، آسیب‌پذیرتر از موتورهای فاقد توربو هستند و همین مساله سبب می‌شود خرید یک خودرو دست‌دوم کم‌تیراژ چینی با موتور توربو با ریسک زیادی همراه باشد. 

درواقع اغلب مشتریانی که حاضر به‌پذیرش چنین ریسکی هستند، ترجیح می‌دهند مدل‌های جدیدتر ام‌جی ۶ را برگزینند و به‌همین سبب کمتر کسی به‌سراغ مدل قدیمی‌تر ام‌جی ۵۵۰ می‌رود. از این رو باید گفت ام‌جی ۵۵۰ نیز در فهرست بدفروش‌ترین خودروهای بازار با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون‌تومان قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =