تایر

وزارت صمت در آخرین روزهای سال گذشته با رونمایی از یک سامانه جدید، ‌فعالان صنعت تایر را در شوک جدیدیث فرو برد تا تولیدکنندگان و واردکنندگان انواع لاستیک از این پس ملزم‌به ثبت سیستمی گارانتی تایر در سامانه جامع گارانتی شوند.

در نامه ای که وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت خطاب به روسای انجمن صنفی صنعت تایر و انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران نوشته، ‌از استقرار و راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی به‌عنوان تنها بستر رسمی استعلام خدمات پس از فروش کالاها خبر داده است. 

منایی از روسای این دو انجمن خواست تا کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان تایر و تیوب عضو،‌ در راستای اجرای  قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و ضوابط فروش و خدمات پس از فروش تایر و تیوب نسبت به دریافت شناسه گارانتی در سامانه جامع تجارت و تکمیل صفحه اختصاصی شرکت گارانتی ‌کننده و تعریف مراکز خدمات پس از فروش در سامانه جامع گارانتی اقدام کنند.

‌نکته جالب‌توجه در این نامه،‌الزام مدیران‌عامل شرکت‌ها برای امضای تعهد محضری ارائه خدمات پس از فروش است. این یعنی تولیدکننده و واردکننده تایر متعهد به ارائه خدمات پس از فروش به مصرف‌کنندگان و تامین شبکه پشتیبانی و خدمات متناسب با گستره توزیع براساس ضوابط سازمان حمایت می‌شود.

همچنین مدیرعامل شرکت تولیدی یا واردکننده باید متعهد شود ‌ضمن ارائه ضمانت‌نامه و معرفی شبکه خدمات پس از فروش،‌ مسئولیت رسیدگی به تقاضای مشتریان در قبال کیفیت و کمیت کالای فروخته‌شده را نیز بپذیرد و خود را ملزم به جلب رضایت مشتری در صورت هرگونه شکواییه یا نارضایتی بداند.

به گزارش  «دنیای ‌خودرو» ‌بر اساس دستورالعمل فوق، ‌از این پس تمام تایرهای تولیدی باید همراه با کارت ضمانت به مشتری فروخته باشند و قبل  از توزیع و فروش کالا در سطح بازار می نیز باید برچسب یا هولوگرام شرکت روی بسته‌بندی محصول درج شود.

محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس هیات‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک کشور در واکنش به این دستورالعمل،‌آن را مانعی جدید بر سر راه تولیدکنندگان دانست و به «دنیای‌خودرو» گفت: «متاسفانه بر خلاف منویات مقام معظم رهبری که بر رفع موانع تولید در سال جدید تاکید و سال ۱۴۰۰را نیز بر همین اساس نامگذاری کردند اما برخی تصمیمات به جای رفع موانع تولید،‌ بر سر راه تولیدکنندگان مانع ایجاد می‌کند.این تصمیم نیز ازجمله همین موانع است که باید پیش از اجرایی شدن مورد بازنگری قرار بگیرد.»

وی تاکید کرد: «تایرسازان در ۴۰سال گذشته،‌ ارائه خدمات پس از فروش مناسب را جزو وظایف ذاتی خود دانسته‌ و همواره خدمات مناسبی به مصرف‌کنندگان تایرهای ایرانی ارائه داده‌اند. بنابراین یادآوری وظیفه ذاتی تولیدکنندگان که از قضا به خوبی نیز آن را اجرایی کرده‌اند با این شیوه، بسیار عجیب است و روند تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =